/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
IP adresse låse den fast på Linkstation
Fra : return
Vist : 2934 gange
500 point
Dato : 15-02-15 13:29

når man går ind på myip.dk kan man en ipadresse skal man bruge den til noget når man forsøger at opsætte sin linkstation fra buffalo

har forsøgt at opsætte min nas server med disse ip adresser den standard getaway man finder når man skriver cmd Ipconfig /all det er den standard gateway jeg bruger og så tildeler min router åbenbart en ip adresse til min nas ,den har jeg så skrevet inde i i buffalo navigator2 menuen under network - ip adress settings og disabled DCHP og skrevet den ip adress nas serveren fik ind i primary ip adress. samt Default Gateway Addressen
som man kan se når man cmd ipconfig /all

er det den rigtige måde at gøre det på ?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-15 13:34

Altså ???
Normalt skal din linkstation have en statisk IP på dit Lokale Netværk LAN.
Der kan du se subnetmasken og gateway via IPconfig.

myIP.dk giver dig dsin offentlige IP - som er den du skal bruge hvis du ikke er hjemme og vil tilgå din NAS.
Men så skal du åbne porte igennem din router - til de services som din NAS tilbyder

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 500 point
Dato : 15-02-15 15:06

Prøv at dele din adresseliste for IP'er i din router.
Lad routeren uddele DHCP adresser i området, ex. fra 1 til 50 og brug så de andre fra 51 til 254, til statiske adresser.
Ved at afskære uddelingen af dynamiske adresser, vil der ikke opstå konflikt med de statiske.
Her skal du dog selv holde styr på adresserne, som du tildeler.

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-02-15 16:26

severino

Prøv at dele din adresseliste for IP'er i din router.
Lad routeren uddele DHCP adresser i området, ex. fra 1 til 50 og brug så de andre fra 51 til 254, til statiske adresser.
Ved at afskære uddelingen af dynamiske adresser, vil der ikke opstå konflikt med de statiske.
Her skal du dog selv holde styr på adresserne, som du tildeler.

har som sagt stofa som min udbyder og har ikke fast ip adresse

mit spørgsmål er

bruger jo Buffalo Nas navigator2 og når man logger på den så kommer menuen frem hvor man kan se dens tildelte ip adresse samt gateway

den har fået en ip tildelt af min router og den tildelte ip har jeg så skrevet inde i Nas menuen for at gøreden til fast ip det samme med den tildelte getaway men kan bare ikke få hul ud af til -kun internt og har åbnet for webaccess i buffalo menuen

så mit spørgs mål er om port forwarding er det samme som at åbne for Upnp i sin router ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 16:59

Som jeg husker det, kan du måske få eks. "gratisdns.dk" til at henvise selvom du kører med dynamisk IP. Jeg kan dog ikke huske hvordan man gjorde. Men det krævede noget benarbejde.

Kører din router hele tiden holder din IP som regel.

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-02-15 17:17

ja routeren den står som reegl tændt men jeg ved at det jeg førsøger på , at det er noget man burde kunne få den til og har ikke lige set om min ip hilder den samme adresse når den er tændt

men har dog et spørgsmål mere

er Port triggers det samme som port forwarding ? og er Upnp i stofa routeren

noget man burde kunne klikke på for at kunne åbne for web accessen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 17:27

Hvis din NAS eller en computer skal køre som server, kan man benytte DMZ (De miltariseret Zone)
Som gør at computere kan tilgå serveren direkte udefra evt. via et password på serveren /NAS
De fleste routere kan kun håndtere een server, da du kun har en linje ind/ud.

De andre spørgsmål kan jeg ikke svare på.

Når jeg tænder for min lille server, leverer jeg bare en IP adresse og vedkommende kan så bare gå ind med password og brugernavn.

Kommentar
Fra : return

Dato : 15-02-15 17:41

Har lige ringet til stofa ang mit lille problem og de færtæller mig at for at man kan åbne for Upnp i routeren så skal man have en fast ip adress

er det mon nogen kloge hovede her som kan fortælle om det er korrekt det skal man jo have åbnet for for at kunne lave sin web access

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-15 20:16

Som udgangspunkt har de ret........................der skal måske mange krumspring til at bruge dynamisk (løs IP)

Men se lige her:
http://www.howtogeek.com/122487/htg-explains-is-upnp-a-security-risk/

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-02-15 09:56

hvis du gør som jeg beskrev her http://www.kandu.dk/spg173117.aspx
så funker det....

sæt din nas til static ip
sæt f.eks din nas til at svare på port 8010
så du udefra fra taster wan ip efterfulgt af :8010
check din wan ip på myip.dk

gå til dyn.com opret en gratis konto
indsæt din ip i host

det dyn så gør for dig er at når din wan ip skifter, fordi du ikke har static ip skifter
dyn over til den nye for dig.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 17-02-15 08:27

Dk beskriver det kortest og klarest. Bortset fra at jeg mener du skrev port 9000.
Glem nu alle de fine bogstaver og Dyn DNS. Problemet er jo at du skal tage den ip som myip giver dig, gå over til din Nabo og se om du har fået lavet hul. Her ved mig har jeg ikke lavet noget med dynDNS da min IP ikke er skiftet de sidste par år.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-15 09:35

Da jeg brugte min lille server som relæstation for et lille fodboldhold der spillede i Spanien, hvor andre her hjemme skulle bruge billederne til holdets hjemmeside - gjorde jeg sådan:

På min egen hjemmeside stod min IP adresse (som jeg hele tiden sørgede for passede)
Min lille computer med et enkelt serverprogram kørte konstant
Fodboldholdet loggede ind via Http://xxx.xxx.xxx.xxx
Loggede ind med brugernavn og password (med tilladelse til opload / rettelse)

Klubben her hjemme loggede ind via samme IP
Loggede ind med et andet brugernavn og password (kun med tilladelse til download)

Så enkelt kan det gøres

Ps. IP ændrede sig ikke før jeg lukkede ned for routeren af anden årsag.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 27-02-15 10:02

Tak for svaret severino.