/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
USB stik.
Fra : Mosebaek
Vist : 531 gange
200 point
Dato : 12-02-15 23:00

Jeg har 4-8-16-32 GB USB stik. De kører fint i både hp maskine (Win XP) og Medion bærbar (Win 7).
Men jeg har en 4 GB stik, der er defekt. Den fryser i alt fald begge computere. Jeg er ellers meget påpasseligt med "skub ud".

Er der en chance for at vække den til live??? Heldigvis har jeg de fleste filer på andre USB`er, men...

M.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 13-02-15 08:34

Følger lige med hilsen Steen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-15 09:19

Prøv at kigge her, fra punkt 2

How to Repair a USB Flash Drive
http://www.wikihow.com/Repair-a-USB-Flash-Drive

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-15 10:37

Det er altså ikke nok med ; Skub ud menuen i stifinder. Du skal bruge ikonet i systray der hedder:

Sikker fjernelse af hardware ...når du vil frakoble stikket

..ellers riskerer du at memory stikket mister alle data og går til de evige komponentmarker !!!

I værste tilfælde vil du ikke engang kunne omformatere det !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-02-15 11:29

systray ?? Jeg bruger "Sikker fjernelse af hardware" iconet, i højre side af proceslinjen. Og jeg venter troligt, til jeg har fået "kvittering" på at de må fjernes.

Jeg ved ikke om de kan "slides". Jeg lægger tit nye dokumenter/billeder ind, og er tit inde for at finde det frem igen/redigere.

M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-15 11:42

Citat
systray ?? Jeg bruger "Sikker fjernelse af hardware" iconet, i højre side af proceslinjen.

Systray er det samme som du bruger, bare med et fint ord for at man ikke skal forstå det!

Der er nogle usb pinde der bare ikke er til at redde, prøvede med et på 1GB sidste år, det havnede i skralderen efter utallige forsøg på at åbne det!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-02-15 17:39

Citat
Det er altså ikke nok med ; Skub ud menuen i stifinder. Du skal bruge ikonet i systray der hedder:

Sikker fjernelse af hardware ...når du vil frakoble stikket

Det er nu nøjagtig det samme, det er bare to forskellige metoder at gøre den samme ting på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-15 08:22

Citat
systray ?? Jeg bruger "Sikker fjernelse af hardware" iconet, i højre side af proceslinjen. Og jeg venter troligt, til jeg har fået "kvittering" på at de må fjernes.

Kært barn mange navne: Systray er den omtalte; "højre side af proceslinjen"

EXTERMINATOR -> Jeg har fået fortalt, men det er muligt jeg tager fejl', at der er forskel på 'Skub ud' i stifinders højreklikmenu og 'Sikker fjernelse af hardware'. Forskellen skulle ligge i, at ved 'Skub ud' så frakobles/deaktiveres driveren til enheden ...og er derfor udmærket til f.eks. fjernelse div. printere, scannere osv. medens 'Sikker fjernelse af hardware' også 'cutter' strømmen til stikket. Deraf forskellen. Der sker ikke det store ved at fjerne f.eks. en mus fra USB porten selvom der er strøm på kablet. Med en lagerenhed forholder det sig anderledes. Her kan en uheldig 'strømafbrydelse' betyde skade på firmwaren ...og så er det farvel til enheden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-15 08:29

EXTERMINATOR ->

Ps.

Den med 'strømmen' er jeg ikke sikker på er helt korrekt, men der er vist noget med at 'flushe' evt. buffere inden enheden kan fjernes sikkert. Hvis 'Skub ud' ikke flusher en buffer kan det hænde at systemet skriver denne buffers data til enheden medens den fjernes med inkonsistens i data til følge = ikke godt! 'Sikker fjernelse af hardware' giver først "grønt lys", når der ikke længere sendes data til enheden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-02-15 10:20

Printer og fotoapparat lukker jeg bare for strøm. Uden at bruge "Sikker fjernelse....".

Det er tilsyneladende i orden.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-15 13:42

Mosebaek ->
Citat
Printer og fotoapparat lukker jeg bare for strøm. Uden at bruge "Sikker fjernelse....".

Ja... med den undtagelse ; at det heller ikke er nogen go' ide, at fjerne et kamera medens der overføres billeddata til PC !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 14-02-15 17:55

Som jeg ser problemet er det svært. Hvis man tilslutter et USB til en PC, og PCen ikke er i stand til at læse hvad det er der tilsluttes, hvad gør man så?? hilsen Steen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-15 18:20

Citat
Den med 'strømmen' er jeg ikke sikker på er helt korrekt

Den med strømmen er IKKE rigtig, jeg har hørt den før men det er en skrøne der ikke har noget på sig.
Selve USB kablet er lavet på en måde der sikrer at det er sikkert (strømmæsigt) at til og afkoble udstyr.

Det er gjort på den mode at de to yderste stik (strøm) er længere end de to midterste (data).
På den måde sikres det at enheden ikke lukker den blå røg ud af elektronikken ved at prøve at køre stel gennem en af data forbindelserne.

Skulle måske lige nævne at elektronik virker ved hjælp af blå røg.
Bevis: hvis røgen slipper ud virker elektronikken ikke mere.

Citat
men der er vist noget med at 'flushe' evt. buffere inden enheden kan fjernes sikkert

Ikke helt ved siden af, det sikrer at der ikke overføres data til enheden da det kan resultere i filer eller filtabeller der ikke er skrevet færdige.

Og det er lige præcis det 'Skub ud' gør, på lige fod med 'Sikker fjernelse af hardware'
På linux og Mac OSX bruger man termerne 'Mount' og 'Unmout' eller på dansk 'Monter' og 'Skub ud'

Men hey, tag ikke mit ord for det, her kan du læse det samme direkte fra Microsoft (dog på engelsk):
http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/safely-remove-devices-from-your-computer

Citat
Ja... med den undtagelse ; at det heller ikke er nogen go' ide, at fjerne et kamera medens der overføres billeddata til PC !

Præcis. Men det kan jo være at Mosebaek's kamera har en lille diode der sladrer om datatrafik, der er der mange kameraer der har og så kan du jo se på den om det er sikkert at fjerne kablet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-15 18:28

@stone47: Du har helt ret, vi har helt glemt Mosebaek's oprindelige spørgsmål.

@Mosebaek: Har du mod på at prøve det stick i en Linux? Hvis du har et stick der kunne bruges midlertidigt til et forsøg så vil jeg lokke dig til at lave et stick med Linux Mint og så lade dig boote på det.
Når det så er startet op skal du prøve at sætte det defekte stick i og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-02-15 19:02

Du får lige en nem guide til at lave en Bootbar USB Linux Mint:
1. Et usb som er tomt
2. Unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/
3. Start Unetbootin
4. Tryk Vælg distribution og find Linux Mint på listen
5. Vælg 15_Live i boksen til højre
6. I bunden vælger du USB Drev og dit drevbogstav
7. Kontroler lige en ekstra gang at det er det rigtige drev du har valgt
8. tryk OK og vent til den er færdig

Det var det.

Så kommer det sværeste, at få startet computeren på det nye stick (punkt 2 herunder).
1. er computeren tændt så tryk genstart.
2. lige når computeren tænder skal vi have valgt en midlertidig disk den skal starte på, på mange computere er det F12, Nogle HP bruger F9, Nogle computere bruger enter tasten. Der er flere muligheder end dem jeg skrev her.
3. Lad være med at trykke på 'Installer' når du kommer frem til skrivebordet!!! Siger det bare.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-02-15 19:32

Ok. EXTERMINATOR ->
Citat
Den med strømmen er IKKE rigtig, jeg har hørt den før men det er en skrøne der ikke har noget på sig.

På den måde ...er jeg nok et offer for 'rygtesmede'

Når det så er sagt; er (UN-)MOUNT funktionen noget anderledes i UNIX/LINUX filsystemet (biblioteks-strukturen)..end NTFS ..og andre lign. som bygger på B+ træer, end i UNIX/LINUX i-node filsystem. Derfor kan du ikke konkludere:
Citat
På linux og Mac OSX bruger man termerne 'Mount' og 'Unmout' eller på dansk 'Monter' og 'Skub ud'

Bl.a. derfor behøver en disk med et i-node filsystem alá UNIX/LINUX ikke defragmenteres

Af den simple årsag at roden / fortolkes forskelligt i de 2 filsystemer

UNIX / LINUX :

1.) http://en.wikipedia.org/wiki/Inode
..og:
2.) http://www.cyberciti.biz/tips/understanding-unixlinux-filesystem-inodes.html

FAT, NTFS og lign.:

http://support2.microsoft.com/kb/100108

Så der er ingen direkte paralleller mellem mount/unmount kommandoerne i LINUX og bibliotekstrukturen i FAT/NTFS

En noget akademisk diskussion ...indrømmet!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-15 21:05

Citat
Men jeg har en 4 GB stik, der er defekt.

Hvorfor så bruge det? så dyre er de heller ikke.

Lad maskinen stå og brug chekdisk, har du prøvet at bruge en anden USB indgang? fks en printer med ledig indgang.
Har du prøvet at bruge stikket i ´fejlsikret´ tilstand = måske det går hurtigere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-02-15 21:08
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-02-15 21:09

Øhh... EXTERMINATOR, det kræver vist visse overvejelser. Jeg har heller ikke lige en tom USB.

M.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 15-02-15 09:29

Lad mig lige vende tilbage til det jeg så. USBen giver ingen pip loader altså ingen driver det fortæller hvad der er tilsluttet. Har man noget der kan spørge, eller tilgå USBen , evt skrive, jeg forestiller mig en bootsektor???? hilsen Steen.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 15-02-15 10:20

Citat
Er der en chance for at vække den til live??? Heldigvis har jeg de fleste filer på andre USB`er, men..

Nej den er lille, hvis den fryser maskinen, så er det ud med l.....

Hvis du ikke kan udføre noget af dette, kaput, ud med ......

Metode 2
http://www.wikihow.com/Repair-a-USB-Flash-Drive#Scanning_for_Problems_.28Windows.29_sub

Herfra:
How to Repair a USB Flash Drive
http://www.wikihow.com/Repair-a-USB-Flash-Drive

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-02-15 17:59

@ molokyle: Jeg er fuldt ud klar over forskellene i filsystemerne og måden de monterer diske på, men du glemmer lige at det er præcis det samme de gør når du afmonterer dem og det var jo det spørgsmålet handlede om.

@Klaudi:
Citat
Nej den er lille, hvis den fryser maskinen, så er det ud med l..... Ked af det

Jeg er flere gange stødt på Flashdrev der frøs de computere de blev sat i, hvis jeg tog dem over i min Linux computer kom forklaringen, de prøvede at auto starte noget malware og derfor frøs windows, slettede jeg Autorun.inf frøs windows maskinerne ikke mere (jeg sletter naturligvis også malwaren inden den kommer tilbage til windows)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-15 22:19

EXTERMINATOR -> MALWARE ...var min 'næste' tanke
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-02-15 17:40

Tak for svaret Klaudi. Det har trukket lidt ud, med at få lukket tråden. Men der har været så meget.....

Lader den nok gå alt kødets gang. Har heldigvis de fleste favorit filer, på andre USB-stik.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-02-15 19:13

velbekomme, ja med de priser der er på dem i dag kan det vist ikke betale sig at gøre for væsen ud af det