/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
smøring af symaskine
Fra : Ole
Vist : 1531 gange
100 point
Dato : 11-02-15 15:38

Jeg har renset en symaskine og skal nu smøre tandhjulene et sæt i nylon og et andet i plastic, jeg mener ikke man må bruge alm. smørefedt, men hvad skal man så bruge., jeg har alm. symaskine olie Er der et klogt medlem som har et godt svar ?
mvh
Ole

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:22

Citat
alm. symaskine olie

Så bruger du JO bare det - eller anden SYREFRI olie.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:23

Og endelig ikke for meget, da det samler skidt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 16:24

Til småting bruger jeg en sprøjte og kanyle, det er nemmere at styre - end en stor tube/flaske

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 11-02-15 17:05

Jeg har hørt at plastic og nylon ikke kan tåle alm. olie, derfor mit spørgsmål , er du sikker på at tandhjulene ikke går i opløsning ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 17:24

Syrefri/ symaskineolie er heller ikke normal olie og kan ikke opløse nylon eller plast, så skulle olien være på glas flasker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 17:25

NB at give tandhjulene fedt, er en direkte vej til en ny rensning af hjulene

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 11-02-15 17:34

Ja det er en mærkelig ting, men alm. motorolie kommer også i plasticflasker, så der må være noget med at der er forskellige typer af plastic. og jeg er hunderæd for at ødelægge noget, da det vist er nogle halvdyre dimser, som måske også er svære at skaffe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-02-15 18:20

Hvad med låseolie/grafit/

De plast tandhjul jeg har haft med at gøre, har altid fået syrefri olie, det man kan købe i brugsen.
Men når man søger på nettet, er der dæleme lige så mange råd som...?

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 11-02-15 18:56

Jeg har også søgt på nettet, og det har kun gjort mig mere forvirret, men har også set at man anbefaler grafit, men da jeg kunne se at der tidligere havde været brugt en eller anden form for " fedt" må der være en fidus ved det, siden fabrikken har valgt det.
Mvh.
Ole

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-15 21:38

Hvis det er en af de nyere (computerstyrede) symaskiner, så er jeg ikke sikker på, at du må smøre den, som ved de ældre maskiner.

De gamle maskiner løftede man jo bare låget af og gav en dråbe syrefri olie eller to ved bevægelige dele.

Da jeg købte min nuværende maskine for ca. 17 år siden fik jeg at vide, at jeg endelig ikke måtte smøre den.
Så vidt jeg husker oplyste han, at den skulle have noget specielt fedt.

Men den er nu heller ikke designet så man nemt kan komme til de indre dele.

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 11-02-15 22:04

der var helt klare spor af fedt på tandhjulene og de virkede som nye, maskinen er en Elna 1200 jeg kender ikke årgangen, men det er den fedt som din forhandler talte om jeg skal have fat i eller finde ud af hvilken type det er

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-15 09:56

Vaseline til plast-tandhjul.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-02-15 10:42

Citat
der var helt klare spor af fedt på tandhjulene og de virkede som nye, maskinen er en Elna 1200 jeg kender ikke årgangen, men det er den fedt som din forhandler talte om jeg skal have fat i eller finde ud af hvilken type det er

Jeg fandt billeder af din maskine her:

http://www.guloggratis.dk/fritid/haandarbejde/symaskine/annonce/billeder/26141567-symaskine-elna-1200
Og den er ikke computerstyret.
Det er en af dem jeg kalder "ældre maskiner".

Jeg har smurt flere af den type maskiner, men jeg har altid kunnet klare det med syrefri olie.
Selv min mors gamle maskine fra starten af 60'erne har kunnet "nøjes" med olie.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-15 13:47

Citat
men da jeg kunne se at der tidligere havde været brugt en eller anden form for " fedt"
Har du haft den fra ny - ellers kunne det tænkes at forrige ejer bare har brugt noget fedt af en art.
Hvad med siliconefedt.