/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erstatning fuld eller delvis ?
Fra : bjoern1
Vist : 254 gange
100 point
Dato : 11-02-15 15:20

Hej. Nogen der har erfaring eller viden og dette:
Jeg er blevet kørt ned på cykel og modparten har påtaget sig den fulde skyld!. Min cykel er totalskadet og modpartens forsikring erkender erstatningspligten.
Cyklen var i rigtig find stand har netop rundet 4 år. Den blev købt til kr. kr. 5300,- efter fradrag af en aftalt rabat på kr. 600,-
En tilsvarende ny cykel koster idag kr. 6300,-
Modpartens forsikring vil dække GENANSKAFFELSESPRISEN med et procentvis fradrag for cyklens alder ?
Er det rigtigt/rimeligt at jeg skal have en ekstraudgift ved køb af en tilsvarende erstatningscykel, som ganske vist så er ny, men jo også blevet dyrere i mellemtiden ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-02-15 15:23

Ja, sådan er reglerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-02-15 15:46

Egen erfaring: En fladskærm falder 30 % i værdi på 2 år når den er pist væk efter indbrud.

Selskabet tilbød mig genkøb hos deres "forbindelse"...............glem det, jeg vil have pengene i stedet for.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-15 21:44

Ja, det er helt efter reglerne.

Hvis du selv har en forsikring med cykeldækning, kan du sikkert se reglerne der.

Det er en del år siden jeg sidst kiggede på den slags, men da kunne jeg se, at når en cykel var 10 år gammel, så fik man ikke en krone.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-02-15 10:08

Erstatningsreglerne i forb. med afskrivning på din cykel er sådan, at hvis du gav 5300 kr. for cyklen og den i dag koster 6300 kr. så sker afskrivningen ud fra de 6300 kr.

Et ex fra forsikringsbetingelser kunne lyde sådn her:

For ting, der er over to år gamle, købt brugt eller i forvejen beskadigede, fastsættes erstatningen til genanskaffelsesprisen
for tilsvarende nye ting med rimeligt fradrag for værdiforringelse* som følge af alder, brug, nedsat
anvendelighed eller andre omstændigheder. Fradrag som følge af alder eller brug mv. sker dog kun, hvis nytteværdien*
var væsentligt nedsat før skaden.

Om det er rimeligt, kan man jo altid diskutere. Det normale med erstatning er "nyt for nyt og gammelt for gammelt.

Det er altid som oftest altid træls, at der kommer en udgift til en på den måde, men man kan jo prøve at finde brugt til erstatningsprisen.

Det er godt med forsikring for at undgå at lide tab, men man er som oftest bedst stillet ved aldrig at komme ud for uheld.