/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
gennemføring
Fra : omahexen
Vist : 408 gange
100 point
Dato : 11-02-15 09:45

Har et hobbyrum,hvor jeg har beklædt væggene med spånplade.Nu vil jeg gerne vide,om det er tilladt at føre kabler til lys m.v.om bag ved pladerne.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-15 09:54

Citat
Nu vil jeg gerne vide,om det er tilladt at føre kabler til lys m.v.om bag ved pladerne.

Ja hvorfor skulle det ikke være det, man må jo mure kablerne inde, hvis altså det er de rigtige!

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-15 10:05

Ja til kabler.
Nej til alm. ledninger.
Du må ikke dække samlinger bagved pladen.............samlinger skal være tilgængelige, og gerne bag en plade/låg som kan skrues af og det skal markeres.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 11-02-15 10:22

Tak for svaret Eyvind. Det vil altså sige,at hvis jeg fører et kabel direkte fra udtag til ekstern stikdåse,så skulle det være lovligt,og det er rigtige kabler jeg mener.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-15 10:51

Det er lovligt, forudsat du har autorisation som el-installatør. Vi andre må ikke lave fast installation.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-02-15 10:53

Det hobbyrum - er det i kælderen? Hvis det er tilfældet, håber jeg for dig, at du har ventilationskanaler nærmest murværket og mod gulv og loft. Ellers kan det blive en meget muggen fornøjelse.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 11-02-15 20:27

Nej,hobbyrummet er i stueplan.