/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvordan gik jagtåret 2014/15 så?
Fra : Tonganeseren
Vist : 691 gange
500 point
Dato : 05-02-15 18:26

Så må det være på tide at evaluere - som det er kommet til at hedde.
På grund af et fordømt uheld under jagt med sønniken blev 2 måneder revet ud af mine aktiviteter på reviret. Det var slemt, endda meget slemt at høre skud i horisonten - men mellem jul og nytår begyndte jeg at kunne gå nogenlunde. Fuglevildt var det småt med, og harerne sender os venlige hilsener. Vi bortskød ligeligt af råer og bukke - sådan da. I detaljer blev det 3 bukke og fire råer. Især en af bukkene som min søn fik nedlagt var forsynet med hele 3 stænger - som tidligere beskrevet her på siden.
Normal sætter vi kvoter på reviret, som ligge i trækruten mellem Valby Hegn og Tisvilde Hegn, og normalt standser vi ved 12 nedlagte rådyr pr. år + eventuelt en kalv, hvis en sådan kommer forbi.
Sådan set er jeg tilfreds med udbyttet. Havde nok ønsket mig et par fede gæs. Jeg forsøgte mig med pur¨ch, men nada og en fis i en hornlygte. Jeg havde mavet mig ind på den yderste gås, og der var kun små 25 meter hen til den. Jeg tog aftræk - klik+ et lille "puf", og jeg sænkede omgående riflen ( 22.mag ), så en mulig eftertænding ikke forårsagede grimme ting på gåsen/gæssene.
Alligevel blev jeg hørt, og samtlige cirka 500 gæs lettede med en enorm skræppen. Jeg hev hylstret ud, også bundstykket og kikkede ned i løbet. Sort som i en brøndgravers r... Det viste sig senere, at projektilet sad fast 10 cm inde i løbet. Men det mest mærkelige var, at krudtet i den forreste del af hylsteret ikke var forbrændt. Mystisk. Senere brændte jeg 5 skud af ned i jorden - og her var alt OK.
Kære BW!! Har du en teori til det rent våbentekniske.

Og så har hunden været dårlig. Den gled på noget is nede på marken - og havde svært ved at rejse sig. Den kom omgående til dyrlæge som gav den en indsprøjtning og smertestillende piller - og en uge senere var alt i orden. Jeg fik ordre på at lade den i fred de efterfølgende 30 dage. Man bliver sgu lidt bange. Det bliver min sidste hund, idet jeg næste gang bliver 73 år. Som 80-årig er man ikke meget værd som hundefører, og min hund skal i hvert fald ikke kede sig ihjel.

Nu varmer vi vores rygstykker - for tiden, men om cirka 3 måneder skal vi igen ud at lytte til løvsangere og andet med fjer på.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-02-15 18:40

https://www.youtube.com/watch?v=xdWIHbgKa5o

Og her er så sangen som, mens jeg gik i skole, indkasserede mig uhyrligt mange øretæver fra musik og sanglærer H.O. Mecell ved Th. Langs Skoler i Silkeborg.
Det der KUK KUK triggede mig voldsomt, og hver gang vi kom til passagen, sprang jeg op fra stolen og baskede med armene. Det blev hver gang honoreret med 2 flade og et gok oven i hovedet af Rektor Karen Lang ( hun gik en dengang 14-års dreng til hagen).

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-02-15 21:43

Det har været et rigtigt godt jagtår, med nedlagte antal fugle på 55 stk. (ænder, gæs, fasaner, duer og snepper).
Derudover 7 stk. råvildt, 1 krondyr, samt 6 harer.

Vi kunne have nedlagt langt mere, men vi vil naturligvis også gerne bevare en vis form for "faste"
bestande til senere brug og reproduktion.

Det var sgu' da heldigt for din hund, Tonga, men jeg er helt enig i, at vi skal passe vore firbenede venner godt ! Pas specielt på med led og korsbåndsskader - det er invaliderende for en hund hvis uheldet er ude. Derfor er det vigtigt med at besøge dyrlægen så hurtigt som muligt ! I forbindelse med dyrlægebesøg vil jeg slå på tromme for medlemskab af en hundesygekasse - det kan godt betale sig, specielt ved disse ledbåndsskader som kan være rene "pengedræbere" !!

ØV4

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 06-02-15 10:20

Hej Tonga

Du/ hvis de var hjemmeladet,- har ikke fået krudt i hylsteret, det er fænghætten som har drevet kuglen de ca 10 cm ind i løbet.

Skudtet/knaldet må have lydt atypisk. godt du ikke tog nyt ladegreb og skød igen inden du gik kuglen fjernet.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-02-15 19:01

Nøøøj - ØV4 - smuk høst; og hunden nød det vel i fulde drag. Tillykke og god appetit. Hunden har det fint igen, og der var ikke antydning af trækken på venstre bagben, da vi i dag gik en tur på 6 km. Det gik i roligt tempo, men den kan ikke dy sig, når den får fært.

BW!

Ammunitionen til .22 magnummen er fabriksfremstillet, men derfor kan der selvfølgelig godt være tale om en smutter. At den så lige skulle indtræffe, når en gåsesteg flimrende for mine sultne øjne, er så bare ærgeligt.

Mvh.

Tonganeseren

Også kaldetFUGLEKONGEN blandt fjedrede venner.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-02-15 13:13

Kære Tonganeser !

Det med at pürsche gæs, er en særdeles spændende form for jagt ! Faktisk lige så intenst som en god pürsch på råvildt og gæs er utroligt vågne, så der skal ikke megen fjerten til inden de opdager èn - utroligt spændende !

Ja, fryseren er sgu' fyldt godt op, men mange af mine jagtvenner, som selv har deltaget i nogle af jagterne, få skam også nogle stykker - vi kan ikke selv æde os igennem så meget kød - desuden bliver man også "træt" af vildtkød, hvis det går for ofte på, men smag og behag er jo heldigvis forskellig. Desuden er nogle af de "gamle" jagtvenner, som af den ene eller anden grund har hængt bøssen på knagen for sidste gang, aftagere til et par fugle eller en hare, evt. en røget kølle - den er ofte særdeles velkommen hos "de gamle" - forståeligt nok - det er jo guld !!!

ØV4

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 500 point
Dato : 07-02-15 15:57

Hallooo Alles zusammen

Lad os lige give den lidt alpemusik https://www.youtube.com/watch?v=LROryLdmA_g&list=PLB7F92EBF80979E36 Bliver man da i godt humør..? Osse i den grad .

Nå, det var ikke det tråden handler om. Spørgsmålet lød: "Hvad har du nedlagt"
Til det må jeg sige: "Alt for lidt" - nej sådan skal det ikke forstås, men skal forstås sååååledes, at jeg har været for lidt på jagt - alt for lidt. Men det er igen det der, med tilvalg og fravalg. Har man sagt ja til et - har man sagt nej til noget andet.

Liste sig ind på en flok gæs, taget sigte, trykket på aftrækkeren- og så blive belønnet med et "PUUF" Nu ved vi hvordan en vis forfatterkone derovre i Jylland må føle det, når det endelig lykkes hende at få den stovte impotente forfatter med i seng til den årlige juleleg Kort sagt: "Snyyyyydt" Så forstår man bedre at forfatteren altid trækker den ene skulder op til hovedet i bedste Tommelomsen stil Jeg kan høre ham gnække: "Hmrfff, hun er heller ikke rigtig jærger"

Håber alle brave jægere er kommet godt igennem sæsonen og er fyldt med gåpåmod til den kommen jagtsæson/bukkejagt.

De bedste til hilsner til Jer alle!
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-02-15 23:55

Humor i topklasse. Men rigtigt er det, at man aldrig skal gå tilbage til en fuser.

Se lige hende her:

https://www.youtube.com/watch?v=ZIbATZHZE44

Hvor meget "tobak" kan der være i en sådan snadde? Og musikken er også lidt ved siden af.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-02-15 08:11

Hvad har vi da gjor(d)t, siden vi skal beriges med denne form for mor(d)skab ?? Oh hvilken glæde en sådan søndag morgen bringer med de små sandfærdige historier fra Balle-land, eller rettere fra
PuufBendt i det østjyske !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-02-15 09:24

https://www.youtube.com/watch?v=eccO2VVSFWE

Har I hørt denne før ??

Denne "pibe" kan sgu' indeholde en forfærdelig masse "tobak", men også en forfærdelig masse "sovs"

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-02-15 13:25

Øh! Har vi nogensinde set denneher?? Der er mere på Youtube under jagtforeningen hoj.

https://www.youtube.com/watch?v=ZWWXpZdAa98

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-02-15 13:45

Den tromle fede, altså ham der leger Martin Krasnik, er det ikke...? Jo, det er sguda Hæ.
og de gravede jærgere
Jeg kommer i tanker om Fastelavnsboller

Som Robert ville sige det: Tark for kikket, ik.

Mvh.
Tommy
Nu med vand i øjnene

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-02-15 07:52

Jeg vil sgu' også foretrække fasterlawnsbolder fremfor fededyret Hæ !!
Hvis man gransker nogle af de øvrige film fra kanonfotografen, ser man på ën af dem en mærkelig mandsling med rød tophue ! Han vandrer omkring i baggrunden, vil ikke frem i lyset til de øvrige deltagere ? Besinder sig dog og lister bagom en bil og "gemmer" sig bag de andre, men taler ikke med nogle af dem ? Hans hund, i øvrigt med et hvidt øre, keder sig angiveligt stort, for den sætter sig til at skide på førerens støvler !!! Føreren har fuld kontrol over situationen - men hvem er denne kendis egentlig ?? Jeg har sgu' set ham før, men kan ikke lige huske hvor ??

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-02-15 11:29

Citat
en mærkelig mandsling med rød tophue ! Han vandrer omkring i baggrunden, vil ikke frem i lyset til de øvrige deltagere ? Besinder sig dog og lister bagom en bil og "gemmer" sig bag de andre, men taler ikke med nogle af dem ? Hans hund, i øvrigt med et hvidt øre, keder sig angiveligt stort, for den sætter sig til at skide på førerens støvler !!! Føreren har fuld kontrol over situationen - men hvem er denne kendis egentlig ?? Jeg har sgu' set ham før, men kan ikke lige huske hvor ??

Jeg troede i første omgang at mandslingen var Santa Claus. Lynhurtigt opdagede jeg, at mandslingen var for fed til at være ham - og forøvrigt ville Santa heller ikke rende rundt med ulækkert hundelort på støvlerne. Pludselig frøs jeg til is. Det var sguda julemanden! Men ikke den julemand børnene kender, men den julenisse, som gik under navnet "Julemanden på Kandu"
I husker ham, der altid skrev: I hylere og tomber kand ikke lugge kæften på mig for jeg er rigtig jærger

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-02-15 13:25

Det må jeg sgu' sige, Tommy !! Det var fanden tage mig godt set !!
Vedkommende er vistnok det man kalder "enhver svigermors drøm" En stålende begavelse, engineer med speciale i gummi-patte-kopper, har været vidt berejst i den store verden, bl.a. til Himmelbjerget, hvor han i nærheden har lejet jagt og meget passende kalder sig godsejer !!!
Er en meget nidkær fortaler for DJ, som belønner ham med spalteplads til at svine sine modstandere til. Desværre for ham, har nogle folk fået skabt så megen røre om hans person, at han ikke mere tør skrive noget, bl.a. her på kandu. Det siges, at von Münchhausen, den store tyske løgnhals, er en ren sinke ved sammenligning, og det siger jo ikke så lidt !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-02-15 13:41

Ja, hvilken vom den gode Hæ er udstyret med. Et eller andet sted på nettet fandt jeg en reklame, hvor man kan købe en rygskinne til at aflaste det tryk, som en umanerlig vom belaster kroppen med. Og hvordan kan man, med sådan et madskab, udføre liggende skydning og meget andet, hvoraf sidstnævnte hidrører under privatlivets fred.

Havde undertegnede været udstyret med en vom som vist i klippet, ville det have givet mig alvorlige depressioner. Tænk bare på, at man i adskillige år ikke har været i visuel kontakt med sin pjovert og har været henvist til at bruge periskop - fandeme uhyggeligt.

Ellers velsignet smukt vejr - her i Nordsjælland. Vintergæk og de små gule lyser op i haven og skovbunden - den rene og skære idyl. Men hvad med Schweiz? Er I druknet i sne derned. Der er tilsyneladende faldet mange lag sne, hvilket har resulteret i grimme laviner - med dødsfald til følge. Ikke så godt, men skiløbere har altid været et optimistisk folkefærd. Pas nu på derned - kære Kpt. Tommy.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-02-15 15:06

Citat
Ellers velsignet smukt vejr - her i Nordsjælland. Vintergæk og de små gule lyser op i haven og skovbunden - den rene og skære idyl. Men hvad med Schweiz? Er I druknet i sne derned. Der er tilsyneladende faldet mange lag sne, hvilket har resulteret i grimme laviner - med dødsfald til følge. Ikke så godt, men skiløbere har altid været et optimistisk folkefærd. Pas nu på derned -kære Kpt. Tommy.

Vi bor i Vevey ved Genevesøen, vi har højt solskin og 7 grader dejlig varme med frostvejr om natten. Oppe nord på er Laviner vist meget normalt. Desværre er der en vis kategori af skiløbere, som skider højt og flot på de advarsler de får mod lavineskred.
Som der er idioter indenfor jagt - de er som regel udstyret med rød tophue - er der også idioter inden skiløb, de er udstyret med stave

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-02-15 18:16

Har lig læst om to forbyttede piger i Frankrig. Noget mærkeligt noget, men den slags sker jo åbenbart i ny og næ.
I den anledning får jeg en mistanke. Er jeg mon et forbyttet barn? Nahhhh! Nu blev jeg født som bastard på Fødselsstiftelsen i Aarhus, som dengang hed Århus, og jeg formoder, at lav- og højadelen dengang ikke lod deres kvinder føde på nævnte stiftelse, med mindre, naturligvis, at der har været tale om borgerskabets kvinder, som har bolet med den danske overklasse.
Vi kan altså ikke være sikre på noget som helst.

Mvh.

Tonganeseren

Måske kongebarn.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-02-15 19:22

Citat
Måske kongebarn.
så absolut. Din humor er ihvertfald kongelig.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-02-15 19:44

Ja, Tonganeser - du burde være konge af Danmark i dag, måske !!?? Og så have en svoger født i Frankrig - oh oh
Måske det ville være nok at være kongelig hofleverandør, ligesom en vis jysk forfatter har været (med fisk) kvab

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-02-15 21:01

Jamen, kære ØV4, mine tanker begyndte da også straks at flyve, ved tanken om ikke at være den man nu engang er blevet. Man er jo et produkt af en mand og en kvinde - og alene det giver muligheder for fejl og variationer. Og hvad nu, hvis den far man troede havde puklet for sagen, slet ikke er ens egen far.

Og så kom jeg til at tænke på en gammel afdanket "jæger" i det midtjyske - jeg nævner naturligvis ikke hans navn, men hvem skulle så, i givet fald, udnævnes til at være hans far?? En lensgreve, en godsejer, en kammerjægermester, en kongelig, et postbud, en mælkekusk eller en fodermester fra en lille flække mellem Vejle og Horsens??

Det er altså ikke nemt at være menneske.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-02-15 22:33

Tag nu blot en anden af vort lands berømte forfattere, H.C. Andersen. Formelt eneste søn af en fattig skomager, hvis kone vaskede trapper og linned for andre. Pludselig en dag vendte kajakken og den tudegrimme Hans Christian gjorde sig nu ved hoffet - og blev feteret.
Jooooohhhh! Den grimme ælling blev til en fin svane, selv om han i virkeligheden var lige så grim som den daværende konge.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-02-15 22:03

Tak for svaret Kaptajn-Tommy. Jodeleohooooooooooooooooooooooooooooooooo.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-02-15 22:33

Durch die hässliche bajutnisse, er alle disse påingo til mig..!

Tak Tonga.

Mvh.
Tommy.