/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
DIAS SCANNER
Fra : vic200
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 05-02-15 10:20

Regner med jeg ramte den rigtige kategori. Er her nogle der kender en dias scanner som hedder Plustek OpticFilm 8100 Diasscanner og evt. har noget erfaring med den?

Jeg har mange dias der sidder i nogle plastik rammer med noget glas. Bliver resultatet godt når man bruge denne scanner?

Ham der sælger den siger selvfølgelig bliver det godt. Jeg har ikke tid til at tage alle de dias ud af rammerne, da de er svære at skille af.

Kan en god scanner evt. anbefales?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-15 11:39

Tror ikke det bliver godt, når de sidder i ramme, der kommer ´luft´ imellem og billedet bliver sikkert sløret eller lignende.

Accepteret svar
Fra : Sønder

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-15 16:00

Den er helt fin. Man kan justere for højdeforskellen, rammen giver.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-15 20:57

Diasskal være i glas for at blive helt skarpe over hele fladen. Film uden glas vil krumme lidt. så man ikke kan fokusere helt over det hele.
Glassene skal måske pudses udvendigt inden skanningen. Det forudsætter at scanneren kan stilles skarpt på dem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-02-15 21:14

Citat
Diasskal være i glas for at blive helt skarpe over hele fladen.

Og som altid, var der noget at vælge/ spare imellem, også i gamle dage - med eller uden glas.
Uden glas, skal du passe på med at rense dem for snavs og fedt-fingre.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-02-15 10:27

Jeg bruger denne scanner:

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.silverfast.com/highlights/isrd/en.html&prev=search

Softwaren (Silverfast 8) giver rigtig mange muligheder for at forbedre dårlige positive/negative optagelser.

Den koster omkring 2.500 kr. - med et er en scanner, ikke de billige "scannere" der blot kopierer!

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 06-02-15 10:42

Hej ALKA

Det du henviser til er noget software som hedder silverfast, men jeg kan ikke finde en scanner på den side.

vic200

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-02-15 16:29

Jeg mener, Silverfast er den software, der hører til ALDIs scanner

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-02-15 11:07

Jeg har lånt en scanner der er magen til ALDI's. der er holder med til DIAS i rammer(der findes diasrammer både med og uden glas) der er også holder til filmstriber, både dias og negativer.
Resultatet er rimeligt, dog har jeg opdaget at mange af mine dias er elendige, især dem der fra Ferrania film, mine gamle s/h film er formidable

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 21-02-15 10:04

Tak for svaret Sønder. Jeg tror jeg prøver at købe sådan en scanner Plustek OpticFilm 8100 Diasscanner. der følger Silverfast software med. Det er for dyrt at få det lavet ude i byen.
Jeg skal så bare bagefter finde noget tid.

vic200

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 21-02-15 15:09

god fornøjelse!