/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
modtager spam fra min adresse
Fra : warrior
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 30-01-15 15:29

Hej
Jeg har modtaget en reklamemail, som jeg ikke har åbnet. Afsenders mailadresse er nøjagtig min egen. Hvordan kan det gå til, og hvad gør jeg ved det?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-01-15 18:10

Citat
Hvordan kan det gå til, og hvad gør jeg ved det?

Lad os starte bagfra, det er der ikke rigtig noget du kan gøre ved.

Første del af spørgsmålet er lidt mere interessant.

Der er mange muligheder så svaret afhænger af hvad der står i headeren i din mail.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-01-15 18:29

Spammeren kan for eksempel have forfalsket afsender adressen eller den lidt smartere jeg også ser ind i mellem, de sender i dit navn til en mailmodtager der ikke eksisterer og den mailserver sender så mailen tilbage til dig.
Den sidste metode er noget sværere at filtrere da den for et spamfilter ser ud til at være sendt af dig og modtageren du har sendt til også er en uskyldig (omend ikke eksisterende) mail adresse.
Så er det kun indholdet af mailen spamfiltret kan bruge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-15 19:44

Jeg gætter på dette.

Hvis nogen "overtager" dit kontakt kartotek.
Hvis din egen mail adresse står i dette kartotek.

Nå man vælger, at dem som sender til en, skal noteres i kartoteket og du har sendt en mail til dig selv vil du så også stå i kartoteket.

Jeg sender tit til mig selv (oplysninger jeg skal huske og kunne hente fra alle computere)
Men mit kartotek er tomt og derfor kommer jeg ikke deri.
Når jeg skal skrive til nogen jeg kender henter jeg deres adresse i mine gemte mail.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-01-15 08:54

Sjovt nok er det altid folk, som kaster deres mailadresse i grams, som får disse problemer. Lægger man sin e-amil adresse til skue på nettet i offentlighed (Facebook, LinkIN, Twitter osv.) så beder man næsten om at blive udsat for denne slags 'trick'.

Nummeret hedder 'spoofing' :

https://support.google.com/mail/answer/50200?hl=da

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 31-01-15 09:11

Ps. Som sagt kan 'nummeret' kun lade sig gøre, hvis vedkommende kender din e-mail adresse i forvejen. Hvordan har de så fået fat i den? Tjaeh... det kan du måske selv bedst svare på!

Hvordan undgår du det så fremover?

1.) Skift e-mail adresse.
2.) Lad være med at give den til andre end de du stoler på.
3.) I tvivl ved f.eks. køb på nettet, tilmelding til div. onlinetjenester (kandu.dk osv.), så læs altid EULA'en (privatlivspolitik, vilkår for brug, osv.)
4.) Læg under ingen omstændigheder din e-mail adresse frit tilgængelig på nettet (..i debatindlæg, på egen hjemmeside, osv.)
5.) Begræns mængden af nyhedsbreve og deslige, som man ofte bliver tilbudt at tilmelde sig. (..ved; installation af software, køb af div. dagligvarer og andre ting til privatforbrug, medlemskab af fodboldklubber og andre foreninger, mm.)

På trods af ovenstående kan man ikke sikre sig 100%. Der vil altid være et eller anet fjols som kommer til at medsende din e-mail adresse i f.eks. CC feltet ved udsendelse af maillister. Enten privatpersoner, nyhedsbreve fra virksomheder eller foreninger. Så hold kortene tæt til kroppen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 01-02-15 10:43

Jeg har ikke facebook og deslige. Jeg synes jeg kun har ordinære kontakter. Men kan godt se man efterhånden skal bruge nettet så lidt som overhovedet muligt, for at undgå, desværre.
Tak for kommentarerne

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 01-02-15 10:44

Tak for svaret molokyle.