/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
cd rw
Fra : jensviggo
Vist : 368 gange
50 point
Dato : 28-01-15 07:32

Hvis jeg brænder en sådan cd som lydcd, kan den så afspilles i alm cd-afspiller?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-01-15 07:42

Måske Men siden det er en genskrivbar cd gør det jo ikke noget at prøve

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 09:07

Ja, hvis det er i det rigtige format. Nogle afspillere kan afspille *.mp3 og *.wma filer direkte, så derfor kan disse filtyper som regel 'bare' kopieres direkte over på CD/RW skiven.

Andre afsillere kan kun afspille i CD format og derfor må evt. *.mp3 og *.wma filer først konvereres.

Hvis du har filerne i et af de to nævnte formater skal du vide, at du aldrig får samme kvalitet som CD formatet, da der er tale om 'ikke tabsfrie' formater. Du kan dog sagtens konvertere til CD formatet alligevel.

F.eks. med https://cdburnerxp.se/

Menu'en i programmet hedder :

Lyd CD/DVD Tilldader dig at oprette en almindelig lyd disk, med eller uden pause mellem numrene.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-01-15 12:25

Citat
kan den så afspilles i alm cd-afspiller

Måske som tedd skriver, men det plejer ikke at virke med Lyd cd og RW, men prøv om det virker!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 13:28

Det er også; som tedd & Klaudi er inde over:

Kvaliteten (tolerencen) af step-motoren i drevet som styrer de respektive LASER- Læse/skrivehoveder, samt centrerings-tolerancer for afvigende spor/sectorer kan være forskellige divergerende drev. Med læse vanskeligheder til følge. Det er derfor ikke altid, at en DISK skrevet på et CD/DVD medie umiddelbart kan læses af et andet CD/DVD medie

Nogen gange kan man kun indlæse/afspille filer der er indlæst på SAMME drev, som dét ..det er optaget/indspillet på.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 28-01-15 15:20

Har nu lavet en dvd med filerne i mp3 format, hvorfor kan jeg ikke afspille den i dvd player.
afspiller fint på pc

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 21:53

Hvilken DVD player ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 21:56

Men hvorfor:
Citat
Har nu lavet en dvd med filerne i mp3 format

Hva' har du gang i?
Hva' er du vil? Kom op med et eksempel.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-15 22:03

Vil du kopiere en CD .. eller vil du brænde evt. *.mp3 ...eller andre formater fra harddisk
..over til CD format?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-01-15 08:10

Da jeg startede var min plan at lave en cd med musiknumre hentet fra Youtube, musiknumrene har jeg. Når jeg indsætter dem i cdxburner og skal vælge filtype er jeg i tvivl hvilken jeg skal vælge og har derfor valgt mp3 som et forsøg. Dem har jeg nu liggende. Jeg har osse prøvet med md4 uden held, kan ikke afspille dem på min Phillips player dvp3600 afspiller der kan afspille: divultra, proreaderdrive og dvdvideo. Det står der på den,
Jeg har en cd-rw, hvor jeg har brændt et nummer på i format cd-lydspor(.cda) Dette er lang tid siden og husker ikke hvordan. Men det kører perfekt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-01-15 09:17

Citat
Jeg har en cd-rw, hvor jeg har brændt et nummer på i format cd-lydspor(.cda) Dette er lang tid siden og husker ikke hvordan. Men det kører perfekt

Det er jo så fordi du skal vælge LYD CD/DVD når programmet starter

Måske du kan bruge denne guide jag engang har lavet!
http://klaudi.host22.com/guides/cdblyd/cdblyd.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 09:25

Hvis du har valgt:

Lyd CD/DVD Tillader dig at oprette en almindelig lyd disk, med eller uden pause mellem numrene.

Bliver CD'en da brændt i *.CDA format.

Vælger du:

Data CD/DVD Tillader dig at oprette ISO image, MP-3 CD're og Video CD'er.

Bliver CD'en brændt i de formater som filerne har: MP4, AVI, TXT, PDF, EXE, ..hvad som helst.

Om så din afspiller kan tage omtalte formater er en helt anden snak.
Et CD/DVD drev i pc'en vil kunne læse dem alle for så hvidt det er 'meningsfulde' data for dit system som sådan og du har progammerne som skal håndtere formaterne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-01-15 09:31

Ps. DVDvideo og MP4 er to forskellige formater !!!

DVDvideo http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video

MP4 http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4_Part_14

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : TheoBart

Dato : 27-03-15 13:56

Hvis du brænder dem som en lyd-cd skal du brænde dem i det standardformat som dit software anbefaler.

Om du brænder dem som en lyd cd eller en data cd vil være ligemeget, hvis formatet alligevel er mp3. Jeg mener at alle nyere cd-afspillere kan genkende mp3 ligemeget om det er lyd eller data cd.

Det gør dog en forskel i cd-afspillere af ældre dato. Der er jeg ikke sikker på om formatet hedder andet end bare CD Format eller lyd cd. Måske .cda?