/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forældelse af en skade !
Fra : scrubber
Vist : 724 gange
200 point
Dato : 27-01-15 16:05

Havde en datter der besvimede i 2011 (Februar) og slog sit hoved. Hun fik en gigantisk bule som gjorde at hun temmelig længe havde ondt i hovedet. Ca 4 mdr. Der hvor bulen var/har været har hun mistet sit hår. Hun har jævnligt klager over at bulen er øm og vi har flere gange været til lægen med hende men man kan ikke se noget og har derfor ikke ville gøre mere ved det. Nu er smerterne som kommet tilbage med fornyet styrke, og vi påtænker at få hende scannet. Desuden kontakter vi igen vores forsikring for at sige til dem at pigens skade ikke er væk endnu. De fortæller os så ,at vi ikke kan komme med det så lang tid efter, at vi meldte det første gang. De fortæller at på sådanne skader er der 3 års forældelsesfrist, er det rigtigt. Jeg mente en var 5 år. Hvem har ret og hvordan forholder jeg mig.

Mvh scrubber

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 27-01-15 16:36

http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1423/bet1423-10.htm

HER STÅR NOGET OM FORÆLDELSE, OG FRAVIGELSER FRA 3. ÅRS REGLEN.
ELLERS KONTAKT FORSIKRINGSANKENÆVNET, DER KAN DU FÅ SVAR PÅ OM DET ER
AF EN SÅDAN KARAKTER, AT SAGEN KAN TAGES OP IGEN.

HELD OG LYKKE MED DET
MVH AG112

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-01-15 16:39

Forældelse

Når et krav forældes mister man helt retten til opfyldelse af det krav, man ellers ville have haft. Reglerne om forældelse af forsikringskrav findes i forældelsesloven og i forsikringsaftaleloven.
Udgangspunktet efter disse regler er, at krav forældes 3 år efter forfaldstidspunktet. Forfaldstidspunktet er det tidligste tidspunkt man kan kræve at få sit krav opfyldt. Ved personskade plejer man at sige, at afgørende for fastlæggelsen af begyndelsestidspunktet er, hvornår den relevante skade har vist sig på en sådan måde, at man har rimelig anledning til at gøre sit krav gældende.

Hvis man ikke ved eller bør vide, at man har et krav over for forsikringsselskabet udskydes forældelsen, således at treårsfristen først begynder, når man ved eller bør vide, at man har et krav. Efter 10 år fra forfaldstidspunktet indtræder der dog altid forældelse. For ulykkesforsikringer kan der efter omstændighederne gå op til 30 år fra forfaldstidspunktet. At man ikke kender eller misforstår reglerne i forsikringen eller lovgivningen udskyder normalt ikke forældelsen.

Hvis en sag indbringes for Ankenævnet for Forsikring suspenderes forældelsen, mens sagen verserer i Ankenævnet. Man risikerer altså ikke at ens krav forælder, hvis sagsbehandlingstiden i nævnet trækker ud. Når nævnet har truffet sin afgørelse, forælder sagen tidligst et år efter dette tidspunkt. Har man tabt en sag i Ankenævnet for Forsikring, har man altså mindst et år til at anlægge sag ved domstolene. Også ved indbringelse af sagen for domstolene suspenderes forældelsen.

Anmelder man i tide sit krav til selskabet og selskabet helt eller delvis kravet afviser kravet, indtræder forældelsen tidligst et år efter man modtager selskabets afslag.

Anerkender selskabet, at der foreligger en dækningsberettigende skade, men anmoder om yderligere oplysninger med henblik på opgørelse af kravets størrelse, indtræder forældelsen 3 år efter selskabets meddelelse herom. Hvis man umotiveret forholder sig passiv i en sådan situation kan kravet dog efter omstændighederne dog forældes tidligere efter nogle ulovbestemte regler om retsfortabende passivitet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-01-15 21:24

Det er da godt? at den blev anmeldt.
Og som skrevet kan der gå rigtig lang tid, før eftervirkningerne af en ulykke træder frem i lyset og hvordan sagen er blevet ´be/ fejlhandlet´ og af hvem.
Citat
For ulykkesforsikringer kan der efter omstændighederne gå op til 30 år fra forfaldstidspunktet

Men tvivler på du får eller kan søge på et svar her inde eller andre steder = kontakt/ring til en Advokat og hav din forsikring tæt på.

Der findes også ONLINE Advokat hjælp, men de vil jo gerne se diverse beviser osv.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 200 point
Dato : 28-01-15 10:12

Som du beskriver uheldet, kan jeg komme i tvivl om - hvis det er en ulykkesforsikring der er tale om - at forsikringen overhovedet vil yde erstatning, da det skal skyldes en udefra kommende indvirkning på legemet, dvs, hvis din datter er besvimet pga. sygdom, og efterfølgende kommer til skade, er det ulykkesforsikringen uvedkommende. læs neden for:

En række selskaber anvender stadig en ældre definition af en ulykke. Den gamle definition lyder typisk således:

"Ved et ulykkestilfælde forstås en tilfældig af den forsikredes vilje uafhængig pludselig udefra kommende indvirkning på legemet med en påviselig beskadigelse af dette til følge."

De dele af definitionen, der sædvanligvis giver problemer, er kravet om, at:

Indvirkningen på legemet skal være udefra kommende. Dette udelukker ulykkestilfælde, der skyldes besvimelse, fra dækning. Det at besvime kan skyldes noget udefra kommende, f.eks. et slag. Men hvis besvimelsen resulterer i slag, f.eks. fordi man falder eller endnu værre kører galt i bil og får kraniebrud, er der ikke tale om et ulykkestilfælde, idet indvirkningen på legemet - besvimelse - kommer indefra. Kendelser 55.861, 56.738, 56.278

Du kan læse mere her:

http://www.ankeforsikring.dk/Er_der_grund_til_at_klage,-q-,/Ulykkesforsikring/Definationen_af_ulykke.aspx

Når en skade er anmeldt til selskabet, vil man normalt få brev om, at man skal kontakte selskabet efter senest et år efter for, at oplyse om der er ændringer i forhold til anmeldelsen/helbred. Henvender man sig ikke efter et år, henlægger forsikringen sagen.

Normalt kan man umiddelbart inden for de første tre år henv. sig om, at situationen har ændret sig i forhold til tidligere. Herefter bliver der sværere, at få løftet sagen, pga. tiden der er gået, for hvad skyldes forværringen? Ny ulykke, eller har ikke søgt læge for forebyggelse osv.

Derfor bliver det mere og mere problematisk som tiden gå - også i forhold til lovgivningen, som skriver oven for.

Hertil skal der fremlægges lægelige oplysninger, som selskabet kan have anmodet om ved modtagelsen af skadeanmeldelsen. De lægelige oplysninger er særdeles vigtige, både fra egen læge, speciallæger eller andre informationer, som selskabet har bedt om.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 28-01-15 19:14

Hun er ikke besvimet på grund af sygdom. Man fandt aldrig ud af årsagen. Men mente at det måske skyldtes lavt blodtryk. Lægen mente at det var normalt for unge piger.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-01-15 19:23

Hvad er det du så du mener en forsikring (og hvilken) skal dække?

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 28-01-15 19:57

Vi ønskede jo ikke at forsikringen skulle lukke skadesanmeldelsen, da vi ikke vidste hvilke konsekvenser det ville få, for pigen senere hen i livet. Og vi ved jo stadigvæk ikke, om hun har fået men af det, eller om hun vil få det senere i livet.

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 28-01-15 19:59

En af de skader pigen jo har er at der hvor den enorme bule var er hun stadigvæk 4 år efter skaldet !

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-01-15 20:07

Hvilken type forsikring mener du skal dække det?

Og hvad er det, de skal gøre?

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 28-02-15 14:36

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-02-15 21:27

Selv tak scrubber