/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gør ovn ren med salmiakspiritus
Fra : loneblichfeldt
Vist : 334 gange
20 point
Dato : 26-01-15 11:06

Hvordan gør man sine plader m.v. i ovnen ren med salmiakspiritus

det er noget med, at man putter det hele i en sort sæk og lader det stå et stykke tid - men jeg ved ikke præcis hvordan

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-15 11:39

Du skal IKKE bruge salmiakspiritus, det er livsfarligt, smør plader/ovn ind i brun sæbe, læg plastikfilm på og lad det være et døgns tid, vask så det hele af igen!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-15 11:42
Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-15 12:24

Mange moderne ovne har selvrensende sider og top. De tåler ikke rengøringsmidler, og slet ikke de skrappe som spray med ovnrens, salmiakspiritus (ammoniakvand) ,brunsæbe eller grundrens.

Selvrensningen kræver at ovnen jævnligt varmed godt op en tid uden fedtbelastning. Det skev hvis man jævnligt bager. ellers sættes ovnen på over 200° en times tid. De mest moderne med pyrolyse, skal højere op i temperatur.

Hav altid en fast plade liggende i bunden for at skåne den . Bund og ovndør, vindue kan bedst rengøres med brunsæbe, som sidder dvådt og dækket med film et par timer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-01-15 12:46

Hvis du endelig vil bruge salmiakspiritus så bland en smule i fast brun sæbe.

Men hvor krads den blanding har jeg erfaret, den tog teflonbelægningen i en gryde.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 26-01-15 18:38

sikke noget sludder at det er farligt :-/

kom dine plader i en sort affaldssæk,hæld ca en ½ kop salmiak i og bind en knude på sækken og sæt den udenfor i et døgns tid.

vask herefter pladerne af og de er skindende rene.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-01-15 19:16

Det var nu os mere denne metode jeg mente...

Giftlinjen advarer mod farligt »ovntrick«
http://www.b.dk/nationalt/giftlinjen-advarer-mod-farligt-ovntrick

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-01-15 21:35

Citat
Du skal IKKE bruge salmiakspiritus, det er livsfarligt, smør plader/ovn ind i brun sæbe, læg plastikfilm på og lad det være et døgns tid, vask så det hele af igen!

Jeg havde flere steder læst om tricket med, at smøre pladerne ind i fast brun sæbe, ned i en stor pose (f.eks. en sort plasticsæk) og så et skvæt salmiakspiritus ned i posen, luk posen og lad den stå, gerne til næste dag.

Andre skrev (som Klaudi), at det var nok med brun sæbe.

Da jeg seriøst ikke kan fordrage lugten/dampen fra salmiakspiritus valgte jeg, at forsøge med brun sæbe alene. Jeg smurte pladerne ind i brun sæbe, kom dem i en sort sæk, og lod den stå til næste dag.

Men møget gik ikke af.

Nogle dage senere gentog jeg det med den brune sæbe, og så hældte jeg et skvæt salmiakspiritus ned i sækken, lukkede den og lod den stå til næste dag, i haven.

Jeg startede med, at åbne køkkenvinduet og tændte for em-hætten, fuld knald.

Så hentede jeg posen ind fra haven, åbnede den og hældte salmiakken ned i vasken og krøllede posen godt sammen (alt imens jeg prøvede at vende næsen den anden vej), så forlod jeg i hast køkkenet mens salmiakken fik lov at fordampe.

Da det hele var dampet godt af gik jeg ud i køkkenet igen, og vaskede pladerne af med varmt vand, og møget gled let og elegant af.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-01-15 21:36

Men jeg kunne aldrig drømme om, at begynde, at blande forskellige slags rengøringsmidler.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-15 07:52

Citat
Men jeg kunne aldrig drømme om, at begynde, at blande forskellige slags rengøringsmidler.

Skal man heller ikke, de kan dels træde ud af funktion og dels udvikle giftige dampe, sidstnævnte sker mest i forbindelse med klorin, men både salmiakspiritus og brun sæbe er basiske så der sker ikke noget.

Men du kender vel også det optimale til vinduesvask som er et lille skvæt salmiakspiritus i sulfovandet (hindrer striber) eller at blødgøre opvaskevand med lidt soda for at få flotte glas, soda skal dog i vandet før sulfo.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-01-15 08:23

Citat
Men du kender vel også det optimale til vinduesvask som er et lille skvæt salmiakspiritus i sulfovandet (hindrer striber) eller at blødgøre opvaskevand med lidt soda for at få flotte glas, soda skal dog i vandet før sulfo.

Som skrevet tidligere, så hader jeg simpelthen lugten/dampen fra salmiakspiritus.

Nej, det med soda vidste jeg ikke, men jeg synes nu, at mine glas er fine nok.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-15 19:07

Faktisk er det endnu mere simpelt !

'Fidusen' hedder .. (Maskinopvaskemiddel) Opvaskemaskine-Tabletter !

F.eks.: http://www.neophos.dk

PLOP 1 stk. ..ned i en ½ spand varmt vand ..vente ..røre, røre, rundt ...vaske, vaske med engang's svampe. Tørrer efter med vand på en klud. (Gentag evt. 'proceduren')
FINITO ..Ren; bradepande, rist, bageplade og ovn !!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 31-01-15 23:00

Hej - Jeg syntes - engang - for 12 år siden at det var så lækkert med en Miele ovn som var lysegrå indvendig. Det er det også - bortset fra at hver lille fastbrændt plet ses. Derfor gør jeg ovnen ren mindst 2 gange om året - altså grundigt. Mine ovnsider er ikke selvrensende, det er bagpladen derimod. Den må man ikke behandle med stærke sager. Alt det forkromede kan tages ud af ovnen. Jeg smører det ind i brun sæbe, kommer det i en affaldssæk, hælder 1 spiseskefuld salmiakspiritus ned i sækken - mens jeg holder næse og øjne væk. Så binder jeg sækken til og lader den stå 6 - 7 timer - eller natten over. Dagen efter kan jeg forsigtigt åbne sækken - salmiakspiritussen kan stadig lugte stærk. Dernæst får det hele en tur med haveslangen/ eller bruseren - og så er det skinnende rent. Ovnens plader får en gang imellem samme tur. Ovnens sider smører jeg ligeledes ind i brun sæbe, lader det virke natten over og tørrer det så af med en eller flere skumgummisvampe. Ih hvor er jeg tilfreds med mig selv, når jeg igen har en ovn der er som ny.
http://strikinge-selfmade.blogspot.dk/2009/08/backofen-und-edelstahl-roste.html
Beklager at teksten er på tysk. Det er til ære for nogle madammer i et tysk Forum
Mange hilsner
Ingelein