/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ondt i ryggen
Fra : mig-selv
Vist : 763 gange
50 point
Dato : 15-01-15 21:18

Kan ikke indstille sædet til mig - får ondt i venstre side under/ ved de nederste ribben.

Gode råd.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-15 21:29

Hvilket sæde kan du ikke indstille?

Uden at vide hvad det handler om, så kan det være muskelspændinger.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-15 21:33
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 21:40

Citat
Han vurderer, at smerter i lænden er topscorer, når det gælder bilisters fysiske gener. Kroppen er ikke skabt til at sidde ned, og det kan være svært at opretholde ryggens naturlige svaj i et bilsæde.

Det kan vi hurtigt blive enige om - måske en ´pølle´ vil virke
Citat
Hvilket sæde kan du ikke indstille?

Tror det ligger under BILER. altså et bilsæde.
Dog har jeg samme problem på MC, der ligger jeg bare fremad bøjet og får ondt i nakken af at rette hovedet op af/ bag ud - samt vinden får ens hovede til at fise frem og tilbage.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-15 21:53

Citat
Tror det ligger under BILER. [Rækker Tunge] altså et bilsæde.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig ser på hvilken kategori spørgsmålet er skrevet i, derfor opdager jeg heller ikke når et spørgsmål ligger i en forkert kategori.

Jeg skrev tidligere, at det kan være muskelspændinger. Og den holder jeg fast i.
Muskelspændinger kommer ofte af forkerte (arbejds)stillinger, så, som andre er inde på, overvej den stilling du sidder i når du kører bil.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 22:24

Citat
derfor opdager jeg heller ikke når et spørgsmål ligger i en forkert kategori

Eller omvendt? Nå, men spøg til side.
Citat
Råd her
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE997551/lyt-til-kroppens-signaler-naar-du-koerer-bil/

Tror jeg prøver med en ´hejmme rullet´ pølle af et senge underlag fra
http://www.harald-nyborg.dk/p7998/liggeunderlag-tykkelse-8-mm
og ser om det ikke skulle virke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-15 22:27

NB, man er jo blevet lidt ´krumrygget´ med alderen, og knogler er ikke hvad de har været/ eller sidder som de gjorde for 50 år siden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-01-15 07:11

Citat
Tror jeg prøver med en ´hejmme rullet´ pølle af et senge underlag fra
http://www.harald-nyborg.dk/p7998/liggeunderlag-tykkelse-8-mm
og ser om det ikke skulle virke.

Jeg vil tro, at det er alt for meget, og alt for fast.

Hvis det var mig, så ville jeg starte med, at tage et håndklæde og rulle sammen, og så prøve mig frem med hvor meget der skal til.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-01-15 15:31

Man skal passe på med at få for meget støtte til ryggen. Hvis den ikke selv skal bruge musklerne til at holde sig ret, bliver musklerne slappe, og så får man ondt i ryggen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-15 06:48

Ved ikke om det direkte er ryggen, det starter ude i siden ved nyren og lidt fremad - jeg kan vride mig ud til venstre side af sædet, så er det som det hjælper, og så det jo så nemt at tro at det absolut skal være ryggen der er tosset.
Tror også at en pølle af det skumplast bliver for groft, men vil prøve med et par stykker til at ligge nederst i sædet og jeg nævner det bare fordi jeg har det, bruger det også under bagen på min kontorstol, det giver et dejligt blød sæde - men heller ikke for blødt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-15 16:41

Citat
får ondt i venstre side under/ ved de nederste ribben

Og det gør du sikkert fordi vinklen mellem sæde og ryglæn er for spids.

Og det er sandsynligvis selve sædet og ikke ryglænet der er problemet, medmindre du har indstillet ryglænet unaturligt lodret/for langt fremme.

Hvis vinklen på selve siddefladen ikke kan justeres, så forsøg med en lille pude at sidde på, en pude der selvfølgelig ikke må fylde hele sædet, men kun fylde der hvor du sidder for langt ned i sædet.

Og nu ser jeg lige din sidste kommentar om at dreje dig ud til venstre:
På samme måde kan du også finde ud af, ved at flytte rundt på puden, om sædet er skævt, så det er fordi du sidder skævt at du får ondt.

De fleste bilsæder har det nemlig med at synke sammen i venste side med tiden.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-15 22:10

Skal ikke kunne sige om sædet ´skifter´ form, men med mange ind/ud - stigninger (svært ord) kan jeg godt se meningen i dét - som en skummadres der ligges på, på samme sted - mister lysten til at hæve sig igen til samme styrke.
Så jeg tror jeg hellere skal prøve med en pude, i ´sædet// fremfor en i ryg/ lænden.
Sædet er som skrevet sat/ justeret til mit behov og det er ikke krampagtigt men naturligt for mit vedkommende og kan ikke ændres meget på før det virkeligt kan mærkes at jeg sidder unaturligt, men stadig med gener.

Takker for indlæg osv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-15 22:13

Citat
På samme måde kan du også finde ud af, ved at flytte rundt på puden, om sædet er skævt, så det er fordi du sidder skævt at du får ondt.

Og i den forbindelse, tvivler jeg på at det er mange millimeter det er skævt, men stadig skævt, i forhold til hvad man normalt er vant til = nye sko der skal tilpasses..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-15 21:10

Kom til at tænke på, at det sikkert er min tegnebog, der løfter den ene ´balle´ mere end den anden.
Plejer ellers altid at have den i inderlommen når jeg er kører mc.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-15 23:32

Citat
Kom til at tænke på, at det sikkert er min tegnebog, der løfter den ene ´balle´ mere end den anden.
Plejer ellers altid at have den i inderlommen når jeg er kører mc.

Ja det foreslog jeg så ikke, for gik egentlig ud fra, at de fleste ikke har tegnebogen siddende i baglommen mere.

men det er da sikkert løsningen. Jeg ved da en, der fik så store problemer med "tegnebogsiskias", at der på et tidspunkt var under overvejelse om manden havde fået sig en diskusprolaps