/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Arv
Fra : Diva1971
Vist : 222 gange
50 point
Dato : 13-01-15 18:48

Hej

Min far døde for nogle uger siden
Jeg skulle ringe til skifteretten da jeg er den eneste pårørende
Det viser sig at min far da han var gift for 20 år siden sammen med den daværende ægtefælle
Har oprettet særeje og et testamente for at de kunne sikre hinanden
Da de var gift.
De har nu været skilt i 20 år
Så mit spørgsmål er nu.

Vil hun kunne arve hvis testamentet er bundet op på deres særeje

Nogen det ved noget

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 19:14

Som regel har børn og direkte nedkommere første ret - ved ikke med særeje, men det må de jo vide på Dommerkontoret som har med sagen at gøre, det kan være der er tale om enkelte ting og sager de ville ´hjælpe´ hinanden med i tilfælde af død, og ikke hele formuen.
Bare det at du er indkaldt (ringe) kan tyde på at du skal arve.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 13-01-15 19:15
Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 13-01-15 19:18

Citat
§ 38. Ægtefællers indbyrdes arveret bortfalder ved separation og skilsmisse.

http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Arveloven.html#§ 38

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-15 19:28

Citat
arveret bortfalder

Mener ikke at ´særeje´ kan ophæves så nemt - men tiderne skifter jo.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-15 12:16

Hvis din far bliver skildt, må han skifte, og kan ikke sidde i uskiftet bo.