/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED Lys
Fra : kj
Vist : 1263 gange
300 point
Dato : 08-01-15 11:20

Jeg savner en sammenligning mellem alm. pærer og LED, og også mellem Sparepærer og LED, samt LED og halogenpærer, også 12V.
Jeg vil gerne skifte en del ug med LED, men blev en smule forskrækket dat jeg erstattede 3 Spotsparerpærer pr.stk på 50W i mit køkken med 3 LED spot på hver 5W, LED pærerne Lyste en del kraftigere.
Ligeledes opgives LED i Lumen, men jeg synes ikke jeg kan finde noget om hvor mange lumen sparepærer og alm. pærer yder, heller ikke hvor meget Halogenpærer yder.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-01-15 11:37

Du er nødt til at kigge på emballagen og sammenligne lumentallet for hhv. "almindelige" pærer og LED.
Farven spiller også noget ind. De fleste foretrækker 2700 men jeg kan godt lide at de er en streg mere hvide til arbejds/læsebrug så 2800-3000 er godt der - synes jeg, men det er der garanteret mange meninger om.
I køkkener (under overskabene) udskiftede jeg 60W i lysstofrør med 4 x 8W led og fik et lidt kraftigere og en anelse mere hvidt lys til konens stor velbehag
http://www.greenline.dk/led-paerer-led-lys-c/led-lamper-armatur-c/slim-led-underskabsarmatur-p?search_id=53074

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-01-15 11:40
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-01-15 17:55

Det er uhyggeligt svært at sammenligne tidligere pærer med LED pærer.

Udviklingen på LED pærer går i øjeblikket så hurtig, at et katalog med LED pærer er "forældet" , efter 3-6 mdr.

Skulle selv "prøve" at erstatte en Gl. 60 W glødepærer med en LED i en udendørs lampe, hvor gevindet vender nedad.
En gl. 60 W glødepære lyser ca. lige kraftigt hele vejen rundt, dog mindst ved fatningen. Den LED pærer jeg satte i (formet som en alm. pærer) lyser Ca. 75% kraftigere fremad (mere spotagtigt) end i alle andre retninger. Så nu har jeg fået oplyst mit udhæng kraftigt, medens nede på fliserne, er der meget mindre lys, end med glødepæren

Så, også på det punkt er svært at sammenligne direkte.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-01-15 19:46

Led ganges med 9+/- dog skal man være obs på jo mere hvid/blå jo mere lys giver de 2800 kelvin er en normal glødepære.

http://da.m.wikipedia.org/wiki/Farvetemperatur

http://www.apaere.dk/guide-fra-watt-til-lumen/

Kommentar
Fra : persens

Dato : 09-01-15 09:10

Jeg har en PH lampe hængende over mit køkkenbord, og for at kunne få et ordentligt lys, måtte jeg benytte en 150 w pære (eller 200 w). Det betød samtidig, at fatningen og toppen af lampen blev gloende varm.
Nu har jeg erstattet belysningen med en 20 w Philips LED bulb, som giver tilnærmelsesvis det samme lys. Pæren kan benyttes med lysdæmper, og afgiver et minimum af varme.
Prisen er stadig pebret, men falder formodentlig løbende.
Ovenstående skal IKKE betragtes som en reklame, blot en oplysning

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-15 10:25

Her er et rimeligt godt skema om forskelle mv.

http://sparenergi.dk/forbruger/el/belysning/fakta-om-belysning

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-01-15 12:07

Lidt mere info

Brug pæren, når du vælger lys
http://www.bolius.dk/brug-paeren-naar-du-vaelger-lys-24848/

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 10-01-15 09:28

Jeg bruger app'en Lysguiden fra Energistyrelsen på min Android telefon. Den synes jeg giver svar på de fleste af mine spørgsmål til bl.a. LED pærer.
/Janus