/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Forstørre billede
Fra : svendgiversen
Vist : 749 gange
208 point
Dato : 08-01-15 10:42

Min kunstner kone vil nu til at lave fugle i glas og beder mig forstørre et par måge tegninger,
fra ca dobbelt frimærke størrelse til A4, men hvordan gør jeg det?

Jeg har scan på min printer men har aldrig brugt den.

En udførlig vejledning i en enkel og sikker fremgangsmåde efterlyses...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-01-15 10:54

Har 2 scannere, men metoden er næsten ens. Gå ind i scanner softwaren og bælg proffessionel scan der kan du så vælge både udsnit og scalering

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 08-01-15 11:20

Vær opmærksom på, - at en forstørrelse næsten altid vil give et meget dårligt resultat, da alle små fejl i tegningen jo også bliver forstørret.
Men find ud af hvor mange procent du vil forstørre, og tast så denne grad ind i scannermenuen, hvis det er muligt.
Ammitz

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-01-15 12:18

Skal man forstørre et skannet billede?
Så er det vigtigt man vælger et tabsfrit billedformat, at gemme det skannede billede i:

http://www.computerworld.dk/art/222932/klog-paa-tre-minutter-alt-hvad-du-behoever-vide-om-billed-filformater

Det har betydning for resultatet af efter-redigering.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 12:42

Tak for tre indlæg fra tydelige eksperter, men det er jeg ikke,
og jeg må have det lidt tydeligere, skridt for skridt...

Hvor starter jeg, hvilken software, hvor, jeg nu win 7 og min printer er en canon MP530.

Hvis ikke jeg får en let forståelig "kogebog", overvejer jeg alternativt at affotografere mågerne
med vort lille canon ixus camera og overføre fotoet til eksempelvis picasso?

Måske endnu bedre, der flyver hele tiden rigtige måger forbi herude ved vor bro,
måske kan jeg være heldig at fotografere en af dem med max zoom,
men er det så i den vinkel min kone ønsker??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-15 19:42

Et Canon billede, på stativ med rigelig med lys og på højeste opløsning, giver det bedste resultat.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 19:54

Kogebog tak

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-01-15 20:21
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-01-15 20:23

Citat
måske kan jeg være heldig at fotografere en af dem med max zoom,
men er det så i den vinkel min kone ønsker??

Sæt konen til at lave sit eget arbejde..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-01-15 20:40

Godt fundet mig-selv

Jeg stod i dag ude på vores bro og fotograferede måger, men ingen er så flotte som dine.

Med mindre jeg får andre, endnu bedre måger, eller den ønskede kogebog,
så har du fortjent de mange værdiløse kandu points.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-01-15 21:42

Har ´masser´ af ? fugle, men om de er bedre end google´s, det tvivler jeg på da de er ´snappet´ med et meget billigt kamera 995.- i 2007 nu omdage kan der tages bedre billeder med en mobilos, ellers findes der PRO sider, der køber/sælger/FREE billeder fra private = stock photos https://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=stock+photos+free&gbv=2&oq=stock+photos&gs_l=heirloom-hp.1.1.0l10.2434.7831.0.10780.12.9.0.3.3.0.110.921.4j5.9.0.msedr...0...1ac.1.34.heirloom-hp..0.12.969.fmXusElvrQ8

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-01-15 21:47

Citat
så har du fortjent de mange værdiløse kandu points.

Giv dem til ´værdige´ trængende.......
https://www.google.dk/search?q=hit+mee+pee+sticker&hl=da&gbv=2&tbm=isch&oq=&gs_l=

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-15 10:18

Her er bogen du søgersvendgiversen , en kogebog om måger:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/kategorier-3.php?id=11769

Bogen indeholder over 100 opskrifter om måger.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 09-01-15 10:49

Har du installeret noget scanner-software da du anskaffede dig din printer med scanner?
Det er det første man skal vide noget om, - for at kunne vejlede dig.
Der fulgte sikker en CD/DVD med, da du pakkede den ud.
Der ligger sikkert også en brugervejledning, eller henvisning til hjemmesiden med denne.
Ovenstående er i hvert fald første trin til, at du kan bruge scanneren i din printer.
Ammitz

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-15 13:08

Korrekt Ammitz -> Der følger scanner software med til en sådan printer. Takker man ikke [NEJ], så bliver det installeret automatisk sammen med andre drivere osv.

Når så denne software til scannerfunktionen er oppat køre, så er det man skal tage beslutning om formatet af det scannede.

PNG formatet er en udmærket løsning, da det dels er browser-kompatibelt ...og tabsfrit:

http://www.wisdombog.com/6/2014/06/JPG-PNG.html

</MOLOKYLE>
.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-01-15 18:18

Da jeg ikke kunne finde ud af at forstørre, overvejede jeg at lave et vist et pentograf?

Men nu har jeg lavet en manuel afbilding, ud fra afstande, af en af min kones måge tegninger
og forstørret den 5 gange.

Herudover har jeg bedt hendes søn om at hjælpe os.

Problemet er at de fleste måger, både i de viste link og mine fotos, ses nendenfra
og besynderligt nok vil hun have en afbilding ovenfra, fra ryggen.

Hendes forbillede som vi besøgte på Færøerne er ham her:
http://www.vejlekunstforening.dk/idd368.asp

Nogen der kan vise billeder af hans fantastiske måge glaskunst??

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-01-15 01:49

Citat
Da jeg ikke kunne finde ud af at forstørre

læg billedet ind i paint - marker billedet og træk det ud = bedst at bruge hjørne markøren, så mener jeg at H og B følges af = tager 2 minutter.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-01-15 08:23
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-15 13:02

Tak men bagerste vinge er ikke som min kone ønsker det.
Hendes søn kommer i morgen...

>at lave et vist et pentograf?
Jeg mente pantograf:
http://da.wikipedia.org/wiki/Pantograf

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 208 point
Dato : 10-01-15 18:46

Citat
bagerste vinge er ikke som min kone ønsker det.

Øeh... din kone kan vist ikke lave om på en Svartbag's fysiognomi
Hvor sidder 'bagvingen' på en måge?

Halefjerene er derimod ikke altid udfoldet i flugt. Det er jo et 'ror:

http://www.naturephoto-cz.com/photos/birds/svartbag-43423.jpg

http://www.fugleognatur.dk/images/galleri/svartbag20110203-D3X_1498-3smallfn.jpg

..men her er så en Inuitmåge :

http://www.reservoirbirds.com/Images/Larus_thayeri_017.jpg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-15 20:06

Fantastiske billeder Molo, nu kommer hendes søn jo her i morgen og så må vi vælge,
jeg tror den sidste du har sendt vinder?

Og undskyld at jeg overskriver dit nationale økonomi spørgsmål med personlige problemer,
jeg overvejer kraftigt selv at stille et om EFI s beføjelser.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-15 12:39

Tak for svaret molokyle.

Min kones søn sendte dit sidste billlede til sig selv og vil printe det i stort format på sit arbejde.
Jeg har jo kun A4 printer, og får så ikke lært scan og forstørrelse i denne omgang.

Også tak til alle andre for gode råd.