/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
SD kort vs Micro
Fra : mig-selv
Vist : 559 gange
50 point
Dato : 06-01-15 22:21

Har et Samsung video kamera der bruger et af de gamle (store) SD kort (Class 10) og kører fint med det.
MEN:

Det kort har jeg så prøvet på et andet og nyt kamera - MEN det ´lagger´ i klippene - ser ud som det kører slowmotien når jeg afspiller klippene på pc? kan det være at det nye kameraet skal have et MICRO kort, så det kommer up-to-date med data?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 22:23

NB; klippene er hentet over på PC, så det kører ikke fra selve kortet - men stadig som i slowmotion

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-15 22:44

Hvorfor skulle det være bedre at benytte et Micro kort, det forstår jeg ikke.
Men så vidt jeg kan forstå, er der ingen problemer når du benytter dit SD kort i dit Samsung video kamera, men kun i det nye kamera.

Skyldes det evt. at du i dit nye kamera optager i bedre kvalitet (større opløsning m.m.).
Har du forsøgt at formattere kortet i dit nye kamera?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 23:15

Citat
Hvorfor skulle det være bedre at benytte et Micro kort, det forstår jeg ikke.

Ved det ikke (har ikke prøvet), derfor jeg spørger - det kunne være at det endnu? hurtigere eller lignende

Kvaliteten er mindre på det nye, og det er formateret af kameraet selv.
Gammelt = fuld HD
Det nye kan klare 1220/740 + plus anden mulighed på 3 bogstaver som jeg ikke lige har mulighed for beskrive - men mener det er når det sættes direkte til tv, med kabel??
Kunne det tænkes at frekvensen 50/60 skal sættes til 60, det står nu på 50.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 23:19

Et klip fra et andet spørgsmål, syntes virkeligt det hakker godt og grundigt.
https://www.dropbox.com/s/p8xhc6rmrsc5662/Hvad%20bruger%20man%20blinklys%20til.mp4?dl=0

Har lagt mærke til, at det kun er lange klip over et ½ minut - der er fejl på?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-01-15 23:37

Jeg bruger kun Micro kort, i de enheder som kræver det - i alt andet foretrækker jeg SD kort og helst min. Class 10.

Hvilket mærke er dit nye video kamera, og kunne det ikke tænkes at problemet måske er det kamera - især når du siger, at det er lange sekvenser der er problem med.

Jeg har ikke kigget på din dropbox endnu.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-01-15 23:37

Den fysiske størrelse på kortet har intet med hastighed at gøre. (SD vs. MicroSD)
Class10 er den hurtigste klasse af den gamle type og 10 tallet betyder at det kan skrive 10 MB/s, altså du kan optage i 1080p (fuld HD kvalitet) uden at skulle opleve lag.

Der er en ny type bus til kort, de er så ikke angivet med et C men med et U med et 1 tal eller et 3 tal i lige som der i C er et 2,4,6 eller 10 tal i

Kan ikke huske bushastighederne på de to typer men kan huske skrivehastighederne. (det har de nemlig gjort nemt)
Tallet inden i C'et er det samme som MB/s (minimums hastighed, det må gerne være hurtigere)
Tallet inden i U'et er det samme som MB/s x10 så U1 er = 1 MB/s x10 som er det samme som 10 MB/s (igen er der tale om minimumshastiged)

Hvis dit kamera optager i 4K skal du op i et U3 kort (30 MB/s) for at det kan nå at gemme data.

Men tag et kig i specs på det nye kamera og se hvad der står om krav til kortet eller skriv hvad kameramodel det drejer sig om, så skal jeg prøve at grave det frem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-01-15 23:50

Det er et? NO NAME kamera - det kan bruge alm: SD ´de store´ eller mindre / i et stort? etui.
Tror fejlen muligvis er fundet? men ikke sikker = den har vist stået på ´Nightvision´ hvor det kører med en framerate på 60 og hvor det optager i slowmotion tilstand - i stedet for de? normale 25/30 som vi normalt bruger i DK.

DET bliver lige afprøvet om et par dage.

takker for svar, indtil videre.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-01-15 23:58

Ok

Kiggede lige på din dropbox video. når jeg bare afspiller den i dropbox hakker den, men hvis jeg henter den og afspiller den i VLC så hakker den næsten ikke.
Kan så se at den har været en tur gennem TMPGEnc Video Mastering Works 5 så det er måske ikke kameraet der har skylden men efterredigeringen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-15 00:40

Citat
men efterredigeringen.

Tror det ikke, det var bare et udklip, af et langt klip. som ikke lige havde noget med trafik og ´blinklys´ at gøre.
Men selve det lille klip, der er redigeret ligner det på original klippet - og det ser JO ikke pænt ud.

Der kommer et klip mere ? under fisk - senere (sidder lige og ´klipper´ og klister), det er optaget/ redigeret,,, med samme kort/ program - men i HD, dog uploades det ikke i samme kvalietet, da det fylder for meget.

Men ellers kan jeg godt følge meningen = codex osv

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-15 02:10

Her er så data på originalen:

Citat
Format : AVI
Format/Info : Audio Video Interleave
File size : 211 MiB
Duration : 3mn 1s
Overall bit rate : 9 738 Kbps
Director : Generplus
Original source form/Distributed by : Generplus
Recorded date : 2010-06-29
Copyright : Generplus

Video
ID : 0
Format : JPEG
Codec ID : MJPG
Duration : 3mn 1s
Bit rate : 11.8 Mbps
Width : 1 280 pixels
Height : 720 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate : 30.000 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:2
Bit depth : 8 bits
Compression mode : Lossy
Bits/(Pixel*Frame) : 0.427
Stream size : 255 MiB

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-15 02:55

Citat
Bit rate : 11.8 Mbps

Så kortet kan klare minimun 10 MB/s og du kører kun 11,8 Mb/s, Du kunne nøjes med et Class 2 kort.

Citat
Bits/(Pixel*Frame) : 0.427

Mon ikke det er selve kameraet der ikke kan følge med når det skal komprimere så hårdt.

1280*720*30 = 27648000 b/s eller 27,648 Mb/s og det koger den ned til 11,8 Mb/s.

Hvis du har mulighed for ikke at komprimere så hårdt så tror jeg det hjælper på dit problem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-15 12:06

Der kan også være en anden forklaring.
Nogle kameraer optager en scene direkte i sin egen indbyggede memory, som er meget hurtig. Derefter komprimerer kameraet sekvensen og lagrer på kortet.

Det kan være at dit nye kamera gør det sådan,men har for lidt indbygget memory til dine lange sekvenser. så skal det til at komprimere og lagre samtidig med optagelse. Men det har noname bare ikke processerkraft nok til uden at hakke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-15 16:19

Kan være grunden, der er også 2 muligheder for at gemme - på disk (går fra der menes SD kort) eller kamera? , dog kan der så ikke gemmes mere end det halve, hvis jeg bruger gem på kamera.
Men prøver lige det hele i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 08-01-15 20:14

Tror faktisk du har ret i at kameraet ikke kan følge med - og jeg har ikke mulighed for at ændre på den indstilling - men mon det så ville hjælpe at nedsætte fra 1280x til 740x?
Slutter dette, da det åbenbart er et skié kamera og ikke bliver bedre, selv farver/kontrast er ikke som jeg havde tænkt mig.

Takker for svar og tiltale..

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-01-15 00:55

Citat
men mon det så ville hjælpe at nedsætte fra 1280x til 740x?

Ja, det burde det gøre da det jo så ikke skal behandle nær så meget data.

Citat
selv farver/kontrast er ikke som jeg havde tænkt mig.

Mon ikke også det hænger sammen med den kraftige komprimering