/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Analog til Digital
Fra : ppk
Vist : 441 gange
300 point
Dato : 03-01-15 09:54

Hej

Sidder og roder med at skulle digitalisere mine Hi8 bånd

Mit problem er at jeg bruger en EnVivo VHS til DVD Maker, denne giver en støjstribe i bunden af billedet.

Så langt så godt, det kan jeg nok leve med MEN ind imellem kommer der også vandrette striber midt på billedet, samtidig ryster billedet

Nu til spørgsmålet, er der nogle af jer gæve gutter der kan give mig en god opskrift på hvordan jeg bedst, får mine analoge bånd digitaliseret ?

Har søgt med lys og lygte efter en anden grabber, f.eks. en Canopus ADVC 100 eller 110 og en 300.

Har også søgt efter en Pinnacle Studio MovieBox, uden held

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-15 10:21

Nu er den envivo den simpleste og billigste digitiser man kan få.

Men hvis din computerprocesser ellers er hurtig nok, kan den måske give gode resultater.
Det gælder om at få bedst muligt støjsvagt signal til digitiseren, og at processer og harddisk kører med optimal "glathed"
Her er et par råd for at få bedst muligt resultat.

Afspil båndet gennem den oprindelige optager,hvis du stadig har den,og den fungerer. Det giver optimal tilpasning til båndet.

rens videohovedet tit. Gamle bånd smitter støv af.

Computeren må ikke køre andre programmer samtidig, og helst være koblet fra internet.
Harddisken skal defragmenteres før digitaliseringen.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 310 point
Dato : 03-01-15 10:29

En bemærkning mere.

Problemet kan også være at HI8 er en del bedre end almindelig vhs. Det gør at der er flere linier i billedet. Det er måske mere end din envivo kan kapere med sikkerhed. Det kan være forklaringen på striberne.

Bedst er det at sætte et rigtigt tunerkort i computeren . De har normalt også en digitiser indgang, både for composit og super.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 03-01-15 14:29

transor

Min computer er en stationær, som ikke kører andet end dette ene program da den næsten lige er blevet geninstalleret med original Microsoft styresystem.

Mit største problem i hele sagen er jo så nok, at det ikke er det camera som har optaget båndene jeg bruger da det er gået til de evige jagtmarker

Nu skriver du så noget om tunerkort ! har du nogen gode tips til hvad man kunne bruge ?

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 17-01-15 20:31

Tak for svaret transor.