/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Samle en harddisk efter smøring
Fra : Eyvind
Vist : 638 gange
500 point
Dato : 01-01-15 11:06

Hej.
Når jeg har renset og smurt harddisken, er det svært at vide hvilken side af skiven, der skal vende opad. Det er jo ikke så godt hvis billederne kommer til at stå på hovedet.
Det er jo mange skruer, som skal skrues af og på, hvis den vender forkert.

Her er et billede af harddisken som kører meget godt, men bare var blevet lidt langsom i op trækket.
http://peecee.dk/upload/view/446015

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-15 11:14

Hvis nogen mener, at jeg bare kan spørge min kone...........det har jeg gjort. Det var nemlig konen og hendes svigerdatter der hjalp sin forhenværende svigermors bror med at vask skiven.
Den er blevet flot, efter de havde givet den en tur met rens let og skurepulver.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 510 point
Dato : 01-01-15 11:16

Den mest slidte skal op.. andet ved jeg ikke, det kan være den virker på begge sider, dog uden indhold på den ene.

Men ellers syntes jeg den skive ser temmelig fedtet ud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-01-15 11:17

Kan du ikke bare smide skive i dit DVD drev

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-15 11:20

Hullet er for stort - så den slasker rundt .

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-01-15 11:25

Citat
smurt harddisken

Hvad olie brugte du? det billige fra Thansen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-01-15 11:32

Gearolie SAE 90, er rigtig god. Den er så tyk i konsistensen, at du ikke risikerer, at den render ud på skiven fra lejet. Får du først olie på skiven, så risikerer du, at dine forskellige billeder kommer til at flyde i oliebad, for til sidst at "drukne".

Har du smuds på skiven, så brug en stålbørste med forsigtighed, fx sådan en:

http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibemateriale-og-hvasning/Handborste/Stalborste-19576/

Du skal huske, at børste med åreringene rundt - endelig ikke på tværs, så risikerer du bare, at du får billederne blandet sammen, og det er et helvedes arbejde, at få dem på plads bag efter. Du kan jo først se det, når du har fået samlet skidtet, og så forfra igen, men du skriver bare på kandu igen. Vi er op mod 10.000 kloge hoveder(?) der står til rådighed!

Godt Nytår

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-15 11:44

Skiven er også afprøvet i en USB maskine til LP - EP - og 78 skiver, men det nytter ikke noget for den USB spiller er jo kun til musik.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-15 12:29

1.) Den kører altså lige så godt ..eller næsten bedre end før, hvis du monterer den lodret. Du skal blot huske også at vende kabinettet 90 grader. Så er det også lige meget hvilken vej den roterer, da den altid vender kanten af skiven opad ..og nedad.

2.) Glem alt om dyr gearolie. Vaseline smører mindst lige så godt.

3.) Hvis det kniber med at få skruerne i? Så brug søm og Gaffa-tape.

3.) Det kan betale sig at fylde den med lightergas før samlingen. Det giver mindre 'modstand' end atmosfærisk luft.

4.) Hvis du vil optimerer den yderligere, nu du er i stødet, så tilslut den direkte til 380 volt vekselstrøm, i stedet for til strømforsyningen i pc'en. så kommer der dælme fart over feltet og du opnår læse-/skrivehastigheder der kan måle sig med SSD diske.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-15 12:56

Tror du er ude på nytårsløjer

Man skiller ikke en harddisk ad da eet efterladt støvkorn på skiven kan være fatal, der er en grund til at de bliver fabrikeret i et lukket miljø.

Jeg har gjort det for at få fat i de skønne magneter, og nu vi er i det hjørne kan man også finde 2 bittesmå men ret kraftige magneter i et optisk drev, de sidder i en klemme på hver sin side af laserøjet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-15 13:40

Nytårsløjer...................................niksen det er ren hærværk, på 3 gamle harddiske som jeg har lovet at total-destruere. Så nu vil jeg klippe skiverne, der er taget ud, i små stykker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-15 14:36

Jeg ville nu alligevel prøve lightergas og 380 v. først !
<\molokyle>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-15 19:13

Ok Molokyle, men det må vente til sommer, hvor jeg kan køre ud og finde noget 380v
For her i DK har vi jo 400 volt og det er nok for meget.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-15 19:21

Citat
Jeg ville nu alligevel prøve lightergas

Måske er Freon 12 også godt, med et lille overtryk, så der ikke kommer vand ind i systemet.
Husk ikke at ryge samtidig, for ikke at få vand i lungerne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-15 20:27

Eyvind -> Freon nedbryder ozon laget på disken. Dvs. alle 1 tallerne bliver til 0'er, hvilket ikke er godt, da alle dine billeder så bliver sorte : SORT = #000000 Hexadecimalt/Octalt/Decimalt og Binært.

Det betyder ikke det store, hvis det er natoptagelser uden blitz, men din musik kan blive mørkere i lyden og dine data filer kan blive svære at læse uden briller.

Med ligthergas ser tingene straks lysere ud ...når du tilslutter strømmen.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-01-15 20:36

Ps. At omstille fra 400 V. til 380 V. er nemt klaret ved at lade strømmen løbe gennem en modstand, som dæmper spændingen med de overskydende 20 V. eller blot tappe den overskydende strøm til andre formål. Ved sidstnævnte løsning kan samtidig slå 2 fluer med eet smæk, da du nu så også har et strømudtag til din boremaskine: http://www.blackanddecker.com/allproducts/20-volt-drills.aspx
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 00:17

Citat
3 gamle harddiske som jeg har lovet at total-destruere

Hvis der er en Hitachi Deskstar 380gb mellem dem, vil jeg gerne købe printet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-15 09:21

Så vil jeg gerne bede om skruerne, da mine ofte går løs
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-15 09:33

Det er en 40 GB
http://peecee.dk/upload/view/446030
http://peecee.dk/upload/view/446031
http://peecee.dk/upload/view/446032
Om det print også kan styre en af de meget store harddiske på hele 380 GB ved jeg ikke.

Molokyle det kan du godt få - og måske har jeg også noget Loctite du kan smøre på.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-01-15 09:56

Du skal ikke tro på det som molokyle skriver om, om at gearolie er dyrt. Du kan få olien grats af mig. du skal blot betale 500 kr. i levering og 200 kr. i gebyr + embalage 300 kr. og så lige et miljøtillæg på 9,85 kr. Dette gælder for 1 ltr. jeg har 50 ltr. Skal du bruge mere en 1. ltr. X du blot priserne tilsvarende op! BEMÆRK, olien ER GRATIS!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-01-15 10:59

Snup du alle 50 ltr. alka tilbyder. Så har du fået den sidste olie.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 11:08

Har prøvet printet fra en ´større´ men det virkede ikke, den snurrede fint men kunne ikke læses.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-15 11:09

Jeg har måske også noget gnistfri transformatorolie med viskositet = 0 så der ikke er nogen bremse effekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-15 11:20

mig-selv......................................betyder det > smid den ud.
Eller skal jeg sende den, så du kan prøve.
Prisudregningen er den samme som Alka´s dog ikke miljøafgift når det er til Jylland.

Problemet er nok de antal fingre på armen, som den skal styre.
Denne har kun een finger på en dobbeltarm - sikkert til 80 GB i samme kasse med 2 skiver.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 11:24

Må de lejer overhovedet få smørrelse, ellers gør som her:
https://www.youtube.com/watch?v=simldPb88UU

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-15 11:46

Han mangler at vaske det leje, og et leje må ikke bare fyldes op med fedt.
Han får ikke lov til at lave noget for mig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 11:48

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-01-15 12:38

hmm....Jeg håber ikke i fører motorkøretøj,i nærmeste fremtid.

Venlig nytårshilsen. M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 12:56

Citat
hmm....Jeg håber ikke i fører motorkøretøj,i nærmeste fremtid

Hvorfor ikke - det er da meget fornuftige svar der er givet her.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-15 13:13

Det er da nemt nok at surfe her hos Kandu fra en bil der er på vej, så længe GPSén virker.
Som hun ganske bestemt siger:" Drej NU til høje eller venstre eller vend når det er muligt".

Hva så selve mig - skal det print smides ud eller hva.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 13:29

Tror du skal smide det ud - gider ikke at skal samme tur igennem, som dig.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-15 13:44

Tak for svaret mig-selv. Dejligt når der kommer en hjælp, man kan bruge til noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 23:24

Sidder lige og ´tuder´ af grin over denne...
http://www.dr.dk/bonanza/search.htm?needle=svend%2520knud&type=all&limit=120

Kan hentes med??? Streamtransport - søg selv.

Og forresten Godt Nytår til samtlige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-01-15 23:26

Øv -altså det var kun et klip, men hele papegøjen ligger der - hvis man søger længe nok.