/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Savner et lødigt program i radio
Fra : ingelein
Vist : 429 gange
50 point
Dato : 29-12-14 19:58

Hej
Jeg savner et lødigt radioprogram i DR efter midnat. Det hænder at jeg er udgået for en lydbog og har så tændt for DR's radioprogrammer. Men på den tid af dagen bryder jeg mig absolut ikke om - ja lad os bare kalde det "moderne musik". Så har jeg ikke fornærmet nogen. Men det værste jeg dog har lyttet til er 24-Syv programmet med en slags "nattevagt" som vært. Det er dog bare for dårligt - både speaker/interviewer/nattevagt eller hvad de nu kalder sig. Jeg vil til enhver tid påstå at jeg selv kunne gøre det bedre end de fleste, hvis jeg overhovedet var interesseret i at snakke med halvsnalrede mennesker, som bræger løs i det uendelige om egne fortrædelig/fortræffeligheder.
Ja, når jeg kritiserer, må jeg også komme med forslag om noget andet. Det kunne være profi udsendelser om natur, rejsebeskrivelser, foredrag om kulturelle ting, sproglige finurligheder, diskussioner om litteratur og en masse andet.
Er der nogen af Jer, som har hørt disse jammerlige efter midnat udsendelser, som varer hele 3 timer?
Med hilsen og ønsket om godt nytår og bedre radioudsendelser uden al den ligegyldige larmende musik
Ingelein
Ps. Jeg går ikke af vejen for en rock-koncert, hvis nogen skulle tro noget forkert! Jeg lagde mærke til hvor fattig den populære musik er blevet i de seneste år. Ikke een eneste "slager" egner sig til at skrive en sangtekst til. Det hele går ind af det ene øre og ud af det andet - uden at efterlade noget, men måske er der slet ikke noget mellem mine ører det kan blive hængende i

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 29-12-14 22:27

Citat
Er der nogen af Jer, som har hørt disse jammerlige efter midnat udsendelser

for mit eget vedkommende er svaret NEJ og jeg kunne heller ikke ikke drømme om det - og måske endda drømme efter det - det skulle da lige være mareridt, men personligt synes jeg, at der da er EN god ting ved DR og det er:

http://www.dr.dk/arkivP1/Radioklassikeren/20050818101906.htm

- og godt nytår til dig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-14 23:32

Hej lgs - og tak for svaret
Jeg har fluks begivet mig ud i det link du sendte - men som så mange andre af DR's sider/links var det en nitte da jeg ville klikke mig ind på podcast.
http://www.dr.dk/P1/Radioklassikeren/Podcast/
Men ud af det kan jeg læse, at de programmer jeg efterlyser sendes på DAB eller DAB+ radio. Sådan en har jeg ikke, men må da vist købe sådan en. Jeg kan forstå at mange af de gode programmer som rammer min smag - og hvor man kan blive klogere, sendes på P1 digital.
Hvis du trænger til at få adrenalinen i kog, må du lige lytte til 24-syv og nattevagten et par minutter. Jeg ved det ikke, men jeg tror værtens arbejde er frivilligt ulønnet arbejde som man ikke behøver nogen som helst kompetance til for at udøve. Bortset fra det, så har vi måske brug for at der er et sted, hvor mennesker kan udgyde deres inderste tanker (ofte under spirituspåvirkning), fordi de ikke kan få den hjælp de har brug for i psykiatrien. Og ja, man kan godt få mareridt af at lytte til programmet. Første gang jeg lyttede til det lige efter at det var sat i værk, troede jeg at min radio var i stykker. Der var minutters pause mellem de sætninger værten kunne sige.
Godt nytår også til dig
Ingelein

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 30-12-14 12:13

Hej

hvad med at podcaste dine programmer

så kan du selv bestemme hvilke programmer du lytter til

det gør jeg selv Radion24syv og Dr har super programmer

mvh

Pepsimax

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-14 12:33

@pepsimax
Jeg har hidtil ikke vidst om det er muligt at downloade programmer, som kan podcastes. Jeg troede at de var til streaming og ikke til download. Er de alle til download?
Ingelein

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 30-12-14 15:30

Kære venner:

har I ikke gemt saksen væk efter klipning af julepynt, så klip det lige ud i pap for mig, der selv om en computer har været et arb.redskab & nu alm. brugt redskab i nær ved 30 år, så aner jeg ikke noget om podcast - og googling af emnet højner ikke min oplysthed synderligt - så altså forklar lidt om brug af podcast til én, der som mig benytter en alm. stationær pc med win7 og alm. gode tilsluttede højtalere.

På forhånd tak - og Ingelein: håber du finder nøglen til det skatkammer Radioklassikeren er.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-14 16:23

@lgs
Jamen dog - selvom saksen er gemt væk. Her kan du læse en masse om hvad podcast er
http://www.dr.dk/hjaelp/PodcastRSS/ompodcast.htm
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-14 18:04

Der er flere betingelser, som nødvendigvis må være opfyldt for at kunne producere radioprogrammer af høj kvalitet.

Den første er, at de, der producerer udsendelsen er mere vidende på sit felt end lytterne, eller i det mindste har så megen viden, at han eller hun i interviewform eller på anden lignende måde kan formidle oplysninger, der supplerer den viden, lytteren har i forvejen. Men allerede dette nødvendige kriterium er der desværre ganske mange radiomedarbejdere, der ikke opfylder. Mange af de loyale radiolyttere er jo modne mennesker, men de radiomedarbejdere, der har ansvaret for udsendelserne, er ofte så unge, at de kunne være børn eller børnebørn af lytterne, og med den unge alder følger desværre tilsvarende mangel på viden og erfaring.

Den anden betingelse er engagement, - at man radioproduceren brænder for at formidle oplysninger til lytterne; han elle hun skal tage sit arbejde alvorligt og betragte det som noget betydningsfuldt, ikke blot skæg og ballade. Ligegyldige programmer, hvor alle taler i munden på hinanden, vil lytteren kun opleve som en støjfaktor, aldrig som seriøs radio.

Den tredje betingelse er, at radiomedarbejderen underordner sig stoffet. Det er ikke journalisten eller studieværten, der er verdens navle. Hvis studieværten fylder for meget i forhold til andre medvirkende eller de begivenheder, der skildres, bliver det uinteressant radio.
Beskedenhed er en god egenskab, når man vil formidle et stof.

Endelig kræves der et vist talent for opgaven, og selvfølgelig nogle færdigheder, såsom en god radiostemme. Det vil sige en behagelig stemme, tydelig tale, korrekt sprogbrug og en god udtale. Sjusket sprog, slang, for slet ikke at tale om vulgærsprog vil altid trække kraftigt ned.

I årenes løb har utallige dygtige radiojournalister levet op til disse krav. Jeg kunne nævne en lang række, men vil nøjes med et enkelt eksempel. Haldur Sigurdsson, som producerede stribevis af interessante udsendelser og reportager fra ind og udland. han var altid enormt velforberedt, underordnede sig ydmygt stoffet, var engageret, høflig, korrekt og havde en fantastisk god radiostemme.

Der er selvfølgelig forskel på opgaven for studieværter, der sidder i studiet og leder en rundbordssamtale eller taler i telefon med lytterne, og andre, der rykker ud i felten med mikrofon i hånden. Men kvalitetskravene gælder for alle kategorier. Jeg er enig i ingeleins kritiske betragtninger, og jeg mener også, at mange af 24/7's og DR1's programmer i dagtimerne falder helt igennem på grund af manglende kvalitet.

En ting er ikke nævnt explicit, nemlig selve indholdet af udsendelserne, eller med andre ord, de emner, der bliver talt om. Også her er der al mulig grund til at ønske forbedringer. En meget stor andel af aktualitetsprogrammerne er aldeles uinteressante og åndløse. Især fylder ligegyldige politiske begivenheder fra den hjemlige andedam en utrolig stor del af mediebilledet. Fra TV kender vi Clement Kjærsgaards debatprogrammer, som der er delte meninger om. Men også på radiokanalerne mundhugges der dagligt i ligegyldige programmer om ligegyldige temaer. Som er aldeles forældede og irrelevante fjorten dage senere. Den form for journalistik, som en stor pressemand engang kaldte "hakkelse fra døgnets rejsestald".

ja, ingelein, lødighed efterlyser du, og det er en mangelvare. tror du overhovedet, at de unge journalister i dag ved, hvad ordet betyder? Tænk, hvad der kunne udrettes for folkeoplysningen, hvis man brugte radio og tv medierne til oplysning, dannelse og uddannelse.
Foredrag, radionoveller, radioteater, kammermusik og sprogundervisning er eksempler på noget af det, der engang fyldte en stor del af radioens sendeflade. Det er stort set ikke-eksisterende områder i dag. Som politikerne udtrykker det i dag. "Der er plads til forbedring"!

Brug eventuelt de sene nattetimer til at lære et fremmedsprog. På nettet kan du finde flere forskellige muligheder for gratis undervisning. Så hvorfor ikke starte på spansk, portugisisk eller fransk----- eller et af de andre verdenssprog. Det er også en måde at udvide sin horisont på, mere end man kan ved at lytte til DR om natten.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-14 19:10

Hej Oldboston
Tak fordi du har forstået meningen med mit indlæg og er enig (måske kun delvis) med min opfattelse af den nye journalistik , som vi må lægge øre til. Og ja tak til mere i Haldur Siggurdsons stil.

Nu er det ikke lige hjernegymnastik jeg efterlyser i timerne efter midnat, hvor jeg som regel er krøbet til køjs (ofte med et strikketøj), men stof af en underholdende slags, som lader dagen klinge ud på en behagelig måde. Derfor er krimier som lydbog heller ikke aktuelle for mig på det tidspunkt. Lige så lidt som ramasjang musik. Hvis jeg gerne vil høre musik, kan jeg selv vælge den på mine egne CD'er, så det er ikke det, jeg savner. Et ønske kunne være reportager med ganske almindelige og også ualmindelige mennesker med spændende interesser. For snart 25 år siden hørte jeg en reportage fra Årø, hvor en gårdejer (Brummers gård) fortalte om sine mange fund fra stenalderen. Samme sommer tog vi til Årø i vores sejlbåd og har siden været der rigtig mange gange. Men det bedste af alt var at et par somre efter fandt jeg virkelig en stenøkse på stranden. Flot - grønsten med hul til skaft. Uden radioreportagen havde jeg aldrig fundet den.
Ingelein

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-01-15 17:48

Måske er der nogle af de links, der er nævnt i de foranstående svar, som opfylder dine ønsker. Men ellers vil jeg pege på dr's såkaldte Bonanza-programmer. Jeg ved ikke hvorfor det skal have et engelsk navn, men det er i alt fald en hel del seriøse radioprogrammer, til dels også underholdende udsendelser, der kan findes og aflyttes på internettet. Jeg skriver et link her, det er til et radiointerview i 90'erne med sangerinden Anne Dorte Michelsen, med der findes også samtaler med flere andre og i det hele taget et vist udvalg af programmer. Måske også radioteater. Prøv linket her.

http://www.dr.dk/bonanza/radio/serie/portraetter/Kronsj_1990.htm

Man må sige, at DR har forspildt mange muligheder for at udnytte og videreudvikle mediet. På en måde var radiofolk for en eller to menneskealdre siden væsentligt dygtigere end i dag. Man husker de mange radioforedrag, rundbordssamtaler (uden idelige afbrydelser). Måske husker man også, at der to gange om uge, søndag og tirsdag var Radioteater med opsætninger af både klassiske og moderne skuespil, tilrettelagt for radiomediet. Det var fantastisk at lytte til store skuespillere som Poul Reumert, Bodil Ipsen, Bodil Kjer, Eliith Pio og mange andre, der formåede i radiomediet at skabe enestående oplevelser for lytterne. Det ejendommelig er, at DR fra dag til dag afskaffede Radioteatret vistnok engang i 80'erne med den begrundelse, at der kun var omlkrin 30-40.000 lyttere hver gang. Så stort et publikum er der vist ingen af de fysiske teatre, der kan tiltrække til nogen forestilling, bortset fra Musicals. Desværre bliver DR mere og mere åndløst, ærgerligt, fordi den kunne være et nationalt klenodie i oplysningens og kundskabens tjeneste. Ingelein, du kunne også låne nogle gode bøger på Biblioteket. Må jeg anbefale en. Sørine Gotfredsens "Den åndløse Dansker". Det er en af de mest interessante debatbøger, der er udgivet i flere år. Deprimerende læsning, til dels, men forfatteren åbner også for et lille håb i sidste kapitel. Hun er virkelig værd at læse. PS: J eg tror, vi mener det samme om ny journalistik.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 01-01-15 18:06

Hej oldboston
Tak for linket, men det udtrykkelig programmer af lødig art til DOWNLOAD jeg ønsker. Jeg har meget fine høretelefoner af både "Bøf" typen og "in the ear" typen. Den sidstnævnte er "Audeo" fra Phonak, hvor man kan skifte filtre og tilpasse lyden. Jeg har en svag tinnitus efter en Meniére på det ene øre. Det kan jeg overdøve når jeg lytter til lydbøger og lydbøgerne gør det ud for sovemedicin.
Jeg tror ikke at jeg kan downloade "Bonanza" til pc som filer.
Ingelein
Ps. Selvfølgelig læser jeg også bøger, men de overdøver jo ikke tinitussen - desværre.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-01-15 10:14

hvis du har interesse i engelsksprogede ældre radioprogrammer kan du søge med ordene radio prgrams for download, og du vil nå frem til et overflødighedshorn af engelske bbc og amerikanske radioprogrammer, bl.a. radioteater, såvel seriøse skuespil som suspense serier.
Men jeg tænler også, at behagelig new age musik fra cd må være nyttig, og god for lytteoplevelsen i dit tilfælde. Af klassisk musik er vel især Händel velegnet til meditative aktiviteter, ogh det har man vel brug for på den tid af aftenen, som du omtaler. Men der findes også lyd-baggrunde eller lydkulisser, om du vil, der er specielt egnede til at neutralisere en let tinnitus.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 02-01-15 11:02

her er et forslag mere, måske det bedste jeg er stødt på indtil nu. Kender du den anden radio+ eller rettere d2radio, for sådan hedder den på internettet. En række garvede folk med kendskab til radio producerer den på ikke-kommerciel basis. Du kan finde den på adressen:
http://den2radio.dk/
Af indholdet kan nævnes foredrag, f. eks. om søren Kirkegaard, kommentarer fra Georg Metz og meget meget andet. Der ligger nogle hundrede udsendelser, som kan aflyttes og formentlig også downloades.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 15-01-15 20:47

Tak for svaret Oldboston og for de meget fine henvisninger til programmer.
Med venlig hilsen
Ingelein