/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Foretrække Windows 7 eller 8.1?
Fra : Oldboston
Vist : 637 gange
100 point
Dato : 28-12-14 21:17

Efter mange års tro tjeneste er tiden inde til at min stationære pc med dens XP skal erstattes af noget nyere. Jeg er fortrolig med Windows 7 fra min bærbare pc, og det er jo et glimrende system, fx søgefunktionen, mediafspiller etc. Ikke mindst det gode overblik over skrivebordet og ingen distraherende omveje eller unødvendige klik. Men på de nye pc'er, som skal erstatte det gamle stationære "tårn" er der indbygget Windows 8.1. Det har jeg så prøvet at se på, men jeg synes det er meget langsomt at arbejde med i forhold til 7. Bl. a. kræver det unødvendige rutiner at nå frem til startskærmen, og jeg savner den søjle af programmer og genveje, som jeg ruller ud fra startfeltet i 7,eren. Jeg finder det også uhensigtsmæssigt, at office-pakke, som jeg altid har haft i xp og i 7. skal tilkøbes særskilt i 8-versionen. Måske er 8'eren bedre til en touchskærm? Jeg har ikke spor lyst til at bruge snesevis af timer på at lære at erstatte allerede kendte rutiner med nye. Så mit spørgsmål er,om det ikke vil være klogest for en gammeldags type som mig at købe en Windows 7-pakke til min ny pc i stedet for at bruge den indbyggede 8.1. På forhånd tak for gode råd og meninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-14 21:26

Jo måske har du det bedst med win 7
Men der findes altså et program som får win 8 /8.1 til at opføre sig som win 7
Det hedder classic shell og her snakker de om det.
http://www.computerworld.dk/art/222163/tilpas-windows-8-efter-din-egen-smag

Jeg bruger selv classic shell i win 8 / 8.1
(win8.1 er en gratis opgradering fra win 8)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-12-14 22:08

Jeg har prøvet Windows 8, og det kunne jeg slet ikke få til at fungere. Men Windows 7 er til at finde ud af for en halvgammel klovn som mig

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 22:13

VENT til Win 10 kommer på gaden = den er rigtig lækker - selv for gamle brugere af XP/ Vista og 7 ...
Den kan vist stadig hentes gratis på Windows hjemmeside - som prøve udgave.

Har selv prøvet både 8 og 8,1 og sidder på en Win 7 OG VENTER på 10

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 22:16

Citat
Har selv prøvet både 8 og 8,1 og sidder på en Win 7 OG VENTER på 10

Og det var ´bare´ fordi jeg købte et ´tårn´ med masser af kraft i, at jeg gik fra XP Pro og op til 7.

Men prøv #10, den går du ikke glip af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-14 22:25

Win 10 kører på min gamle computer...........men der mangler en driver som jeg ikke kan finde.
Men den gamle computer har også nogle år på bagen, og er udgået for længst.
Jeg kører mest på win 8.1 med Classic shell og XP / win 7 look.

Til afprøvning af styresystemer er udskiftning af harddisk en god metode til at vende tilbage til det gamle system. På nogle computere skal der ikke meget til for at udskifte harddisken, der er det en god idé at tage batteriet fra mens det gøres - hvis man ikke er helt sikker på at den er slukket helt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-12-14 22:38

Det lyder ikke på ovenstående kommentarer som om at Windows 8/8.1 har sin "gang" her på jord.

Eller hvad?

Jeg har ikke hørt/læst et eneste "rosende" ord om Windows 8/81.

Tværtimod.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-14 22:39

den roses herfra.............................................

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-12-14 22:47

For hvad?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-12-14 22:58

Windows 8, 8.1 er Microsofts største bommert indtil nu. Hvad skal man med et smartphone OS på en Pc? Det duer faktisk heller ikke til smartphones, det æder strøm som ingen andre. Til en tablet er det måske Ok, men hvem gider fedte sin skærm til med alt mulig snavs? Hvis du absolut skal have ny pc nu, så vælg Windows 7, ellers vent til Windows 10.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-12-14 23:00

Nej, det er da nok også derfor Microsoft har skrottet Windows 9 og er gået direkte til Windows 10...

Ikke fordi jeg kender Windows 10, men Windows 8/8.1 er da virkelig træls...

Godt man kan bruge den Classic shell løsning

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-12-14 23:02

PS. Min bror købte ny Pc med Windows 8.1, efter 2 timers kamp men oprettelse af e-mail konto, installation af programmer, lagde vi Iobit start menu 8 på maskinen, så nu ligner det Windows 7, plus at der er mange smarte opsætnings muligheder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-14 00:29

Citat
Windows 8.1. Det har jeg så prøvet at se på, men jeg synes det er meget langsomt at arbejde med i forhold til 7
det må være din oplevelse, Windows 8.1 er meget hurtigere end Windows 7, Windows 8.1 kan indstilles så du undgår at bruge flise startskærmen og skrivebordet ligner noget du kender, dog uden den startmenu som mange tilsyneladende savner (jeg gør ikke) kan du ikke undvære startmenuen så prøv at holde den gamle computer kørende indtil Windows 10 frigives engang i 2015 selv om Windows 10 er meget nem så er der sikkert nogle gammeldags konservative brugere som stadig vil ødelægge oplevelsen med Classic Shell
Så vidt jeg er orienteret så er Microsoft stoppet med at sælge Windows 7 til computerbyggerne eller gør det snart.
Windows 7 er stabil men slet ikke hurtig der har du en forkert opfattelse.
Hvis du har mod på det så er Windows 10 gratis at bruge i en prøveperiode, prøveversionen er lækker:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso
Den hentes og brændes på en DVD og kan installeres på din nuværende computer

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-12-14 00:45

Som Eyvind har oplevet er Windows 10 beta slet ikke færdig. Jeg oplevede store problemer med selve i stallationen. Og der er ikke drivers til alt mit hardware. Så hold fingrene fra den, det kan i hvert fald give problemer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-12-14 01:29

Den beta version som du kan hente på o.v.n.'s link er der ikke problemer med. Hurtig installation og hurtig i brug. Jeg har installeret den på flere computere uden at der har manglet drivere eller været problemer.

Jeg har afinstalleret Windows 8 for længe siden - ikke fordi der var problemer, men fordi jeg ikke kunne vænne mig til den og bruger fortsat windows 7 ultimate 64 bit.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-14 06:58

Citat
Windows 8, 8.1 er Microsofts største bommert indtil nu

Nej, det var Win ME, efterfølgeren til Win98 SE og som var det sidste på W95 kernen hvor Win 2000 havde en ny mere stabil kerne som er brugt i alle efterfølgende.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-12-14 09:12

OK! LuffeA du har nok ret i at ME var en endnu større fuser, den levede også meget kort, kan jeg huske. Jeg nåede i alt fald aldrig at stifte bekendtskab med den.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-14 11:46

Hvis du vil have et styresystem out of the box >......................win7 som passer til de fleste comp.
Win 10 er nok mest for de nyere maskiner og ikke til os med gamle udrangerede computere.
Zepto 1.73 Mhz dual core og medfølgende drivere til XP og Vista.
Den er fra midten af 2008 og kører win 8.1 på Vista driverne, på en af mine harddiske.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 29-12-14 13:07

Winni er osse gal på 8, hun har to maskiner en 7 og 8. ( maskinen er helt ny men hun kan ikke bruge den så hun bruger kun 7 eren.
Findes der en genvej til omtalte shell program der kan forvandle 8 til 7, så tror jeg hun og mange andre vil blive glade.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-12-14 13:39

Citat
Findes der en genvej til omtalte shell program der kan forvandle 8 til 7, så tror jeg hun og mange andre vil blive glade.

Det er kun startmenuen og den velkendte åbning af alle programmer Classic Shell laver, men det er også rigeligt for at beholde håret på på hovedet.

Microsofts vision at man skal være kreativ og søge efter programmer og filer ved at bruge søgefunktionen..........fuck det, vi vil sgu da have tingene frem ved at bruge de få klik vi har i rygmarven og også undlade at bruge apps.
Et skrivebord med apps ligner en skriveplade til 1. børnehaveklasse efter min mening, det er udmærket til telefoner og tablets men hører ikke hjemme på en computer.

Rent bortset fra det er 8.1 fin nok, f.eks. havde jeg ingen problemer med at installere Office 2007.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 29-12-14 13:57

De største bommerter var da ME og, ikke at forglemme, Vista, der var alt for tungt og knap nok 'færdigt'. Det mener jeg kom iorden med 7 og jeg mener også at 8.0 og især 8.1 er gode systemer.

Jeg bruger selv både 7 og 8.1 og på begge systemer har jeg reetableret 'Quick Launch', som kom med XP. Det løser de vigtigste (synes jeg) af de betjeningsproblemer, man har, når man kommer fra XP.

Det gøres ved at oprette en ny værktøjslinie, hvor man så indsætter stien til mappen 'Quick Launch', som ligger under ens brugernavn - hos mig f.eks.:

C:\Users\Søren\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\

Så kommer lidt muse-gymnastik med at få trukket den nye værktøjslinie over i venstre side af proceslinien og få slukket for etiketter og anden tekst - det med at få trukket, må man bare blive ved med at prøve - til sidst lykkes det - og så har man den gode gamle Quick launch, som man kan kopiere genveje ned på - også fra 'Start'-skærmen i 8.1 - man skal bare bede om at få vist genvejen i sin mappe og så trække.

I 8.0 og 8.1 er det meningen at man skal bruge proceslinien istedet for, men jeg kan bedst lide kun at have åbne programmer dér.

Alt det her kræver selvsagt en lyst tíl at rode lidt med tingene, men så har man også et system med meget af de gode ting fra begge versioner - og mange systemting har man let adgang til fra højreklik på feltet nederst til venstre.

Bare lidt indput på en lidt anden måde at omgå problemerne ved at skifte...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 29-12-14 15:18

Jeg finder det også uhensigtsmæssigt, at office-pakke, som jeg altid har haft i xp og i 7. skal tilkøbes særskilt i 8-versionen.

MS-Office har altid skullet købes særskilt - har man kun brug for sådan en kontorpakke for at skrive lidt breve og den slags lettere tekstbehandling kan man klare sig med Wordpad, der ligesom Notepad/Notesblok, følger med Windows. Den kan både formattere, bruge skrifttyper, indsætte billeder og det meste på et enkelt plan.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 29-12-14 15:35

Jeg har også fået en ny maskine med Win 8.1 - Jeg har det sådan at jeg ligger lidt midt imellem jeres meninger, hvis man holder sig vær fra den dumme side med apps går det fint. Når win 8.1 starter op og det gør den heldigvis hurtigt, så trykker jeg på den store apps med skrivebordet og herefter kører den jo næsten som en win 7.
Nør man får lagt nogle genveje på skrivebordet og proces linien, behøver man jo faktisk aldrig den side med apps på, gud være lovet for det, det er den der giver alle forviring.
Jeg har så fra Computer for alle fået lavet en hurtig genvej til slukning af maskinen på proceslinien så behøver man da ikke at gå ud til apps bare for at slukke dyret.

mvh Eiha.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-14 15:51

Du kan komme direkte til skrivebordet når du starter med Windows 8.1 højreklik på proceslinjen og klik på Egenskaber, under fanen Navigation kan du markere at den skal gå direkte til skrivebordet,
Husk Anvend og OK når du har ændret

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-12-14 16:04

Foreløbig tak for de GODE svar, der viser, at der bestemt er mange muligheder for at finde den løsning, der passer den enkelte bruger bedst. Det er rigtigt, at mange af forslagene - som sferling skriver - kræver lyst til at rode lidt med tingene, og det får jeg bestemt også lyst til, f. eks. at prøve classic shell-løsningen eller andre måder at undgå flise-startskærmen på. Det kunne også være interessant at prøve 10 beta versionen. Men - foruden lyst, kræver det også nogle færdigheder og en stor portion tålmodighed. Brassovitski har ikke uret i sammenligningen med en smartphone, og det er måske ikke ligefrem det, man efterspørger, hvis man gerne vi arbejde seriøst på computeren. Jeg vil meget gerne læse flere svar - og prøve nogle af forslagene - før jeg giver points.
Jeg er sikker på, at o.v.n har ret i, at 8'eren er hurtigere end 7, det må være mig der sidder for langt væk fra nærmeste telemast for tiden.

Kommentar
Fra : Mazar

Dato : 29-12-14 17:12

Microsoft har selv været fremme og udtale sig om at windows 8 var alt for tidligt ude.
Windows 8 var beregnet til touchscreen, hvilket programmet virker fint, men under produktion af windows 8, havde det aldrig været tiltænkt til andet ..

Med den info direkte fra Microsoft selv, vælger jeg klart at holde mig til Windows 7, og vente til de udkommer med deres næste Windows, hvilket udkommer ret snart. I samme interview jeg så, sagde de at de ville komme med windows 10, i stedet for 9, fordi at de havde formået at kombinere et styresystem som både virkede til Touch og almindelig pc, som de virkelig havde fejlet med ved at lancere Windows 8 til pc'ere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-14 19:46

De rettede da win8 med win8.1

Årsagen til en win udgave med 10 i stedet for 9 - er nok for at kunne hoppe over det uheldige tal 13.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-12-14 22:39

Smider lige et link til Iobit Startmenu 8, hvis du beslutter dig for en Win 8 maskine:
http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php
DEN ER GRATIS!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-14 23:26

Sådan ser min win 8.1 startmenu ud med Classic shell.
http://peecee.dk/upload/view/445956/full

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 11-01-15 15:43

I de 14 dage, der er gået, siden jeg stillede mit spørgsmål, har jeg arbejdet videre med de mange gode svar. Jeg anskaffede en Asus PC, en glimrende maskine som jeg fik til en OK pris hos min lokale Expert, der matchede den pris, jeg kunne opnå andre steder. PC'en er født med Windows 8.1, og jeg var ved at fortvivle over de mange ting, man skal forholde sig til (vinduesflader, menuer, der ruller ind, adgangskode, registrering hos Microsoft), - i stedet for bare at komme i gang med sine opgaver, lige som på XP og 7, som jeg begge er fortrolig med. Til gengæld har programmet også nogle virkelige kvaliteter, er jeg blevet klar over. Om det nu er PC'ens med 8 GB arbejdshukommelse og 1 TB lager eller det er Windows, der har æren, så går det virkelig hurtigt at arbejde med min ny maskine. MEN: Jeg fulgte Eyvinds råd og fik installeret shell-programmet, der så at sige ændrer Windows 8.1's udseende, så det kommer til at fremtræde på den måde, vi er vant til fra 7 og XP. I skærmbilledet har man så startmenuen med alle de nødvendige ikoner, også dem, man selv skræddersyer. Men tak til alle, både o.v.n., som jeg altid respekterer for de mange gode svar, og tak til Brassovitski for nogle gode pointer, også til Mazar og EiHaBr og sferling og LuffeA, jensviggo og bentjuhl. Det bliver Eyvind, der får mine points i denne omgang.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 11-01-15 15:45

Tak for svaret Eyvind. Det var en god hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-15 16:34

med din nye win8.1 med XP / 7 look.