/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
se overvågningskamera gennem TDC homebox
Fra : johnnyBP
Vist : 700 gange
121 point
Dato : 21-12-14 22:04

Hej
Jeg har anskaffet et overvågningskamera, som det er meningen at jeg skal kunne logge på udefra når jeg f.eks er på rejse.
Det er installeret og koblet til en port på routeren og jeg kan se det fra alle mine andre pc'er som også er koblet på routeren, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg kommer i forbindelse med det udefra
Min router er en TDC homebox, og den er altså meget forskellig fra denTP-link router, som brugsanvisningen bruger som eksempel.
Jeg behøver ikke at bruge DNS, jeg kan godt huske en ip adresse.
Det jeg har nu er kameraets adresse på indersiden: 192.168.1.39 (port 80) og min routers adress udefra som er 2.105.42.155. og så nogle kryptiske betegnelse som TMZ server, PPPoE uPNP m.m som jeg ikke aner hvad er.
Det hjælper mig ikke ret meget. Hvordan får jeg sat homeboxen op så jeg kan komme på kameraet, og hvordan finder jeg den IP adresse kameraet har udefra??. Jeg kan sagtens komme ind i homeboxen og finpudse opsætningen
HJÆLP -- HJÆLP

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-12-14 22:50

I min homeboks er det:
Konfiguration --> firewall --> port omdirigering --> ret http til kameraet adresse.

Husk nu at lave en ordentlig kode på dit kamera, alle kan forbinde til det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-12-14 22:52

Citat
og hvordan finder jeg den IP adresse kameraet har udefra??

Den skrev du jo selv her
Citat
min routers adress udefra som er 2.105.42.155

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-12-14 22:55

nå, lige meget, kan se at du har fået hul igennem

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 21-12-14 23:28

Hej EXTERMINATOR
Det har jeg sandelig også. Men det forstår jeg ikke et ord af. Den "externe" ip adresse er en jeg får oplyst, når jeg fra en tilfældig computer på netværket går ind på "My IP" - hvordan ved min router at det er kameraet jeg vil se. Jeg er også online med andre apparater f.eks telefon adapter.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-12-14 23:40

Det hænger sammen med portene de forskellige ting bruger.

Routeren er sat op til at alt hvad der spørger efter port 80 bliver sendt til kameraet.

De andre ting er noget der forbinder den anden vej, de forbinder inde fra dit netværk og ud.
F.eks to computere hjemme hos dig kan jo sagtens se to forskellige hjemmesider selv om de begge er på port 80. det er det din router gør, den holder øje med hvilke pakker der skal sendes til den ene computer og hvilke der skal sendes til den anden.

Hvis du derimod vil forbinde til f.eks to kameraer på dit netværk er du nødt til at gøre det med to forskellige porte for at kunne styre hvilket kamera du vil forbinde til.

Håber at det giver lidt mening.

Husk nu stærke koder på dit kamera.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 121 point
Dato : 21-12-14 23:44

Citat
Routeren er sat op til at alt hvad der spørger efter port 80 bliver sendt til kameraet

Det er da forhåbentlig dig selv der har gjort det

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 22-12-14 00:46

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Det må være kameraets installationsprogram der har gjort det.
Installationsprogrammet vil åbenbart gøre det mere besværligt end godt er, for der var mange ting i routeren der skulle pilles ved og dem har jeg ikke en disse forstand på. Man skal åbenbart bare lære at acceptere, at når tingene virker behøver man ikke altid forstå hvorfor.
Jeg er elektroniktekniker flasket op med radiorør, og jeg siger dig - det var sgu noget lettere dengang

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-12-14 01:27

Jeg husker stadig "Magisteren"
Han reparerede fjernsyn, hvis der var noget galt kom han og pillede lidt med radiorørene og så virkede det igen.
Til gengæld kunne han ikke finde ud af sin bil. Falk kom hver gang han skulle ud og køre

Hvis det har interesse så er der en lille film her der forklarer hvordan internet trafik fungerer, den er gammel men informativ [YOUTUBE]http://youtu.be/PBWhzz_Gn10[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-12-14 01:28

hmmmm link gik i stykker, prøver igen
[YOUTUBE]http://youtu.be/PBWhzz_Gn10 [/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-12-14 01:29

Noget er galt men i det mindste kan man da klikke på linket denne gang