/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lygtejustering
Fra : mig-selv
Vist : 1052 gange
10 point
Dato : 19-12-14 00:20

Citat
Hvad er prisen for DET, i forhold til en BØDE eller trafik uheld??

Resten er bare særdeles personligt
Og mere brok end..

De sidste par uger har næppe set en lovlig lygte - samt de kan ikke se mig køre på 2 hjul før de modkørende begynder en overhaling, hvor jeg må ud i rabatten for ikke at bliver smadret = TOTALT
(2 gange af samme billist/ på forskellige dage/ samme tid) de overhalende måtte stoppe op for sådan en =/W¤%Q( så vedkommende kunne komme ind til siden og undgå at ramme mig = tænk hvis der gik et menneske med en barnevogn?

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 20 point
Dato : 19-12-14 01:13

Den burde sendes til en ø uden biler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-14 02:32

Lygtejustering koster ikke noget. Det bør enhver bilist da kunne gøre selv.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 19-12-14 15:55

"Lygtejustering koster ikke noget. Det bør enhver bilist da kunne gøre selv. "

Nej tak. Det kan enhver bilist ikke uden videre selv, da lyset skal have et vist fald således, at nærlyset rækker 30 meter frem og ikke blænder.
Men enhver ansvarlig bilist kan tage omkring et værksted og få det gjort.
Ligesom en ansvarlig bilist går en tur omkring bilen og sikrer sig, at alle lygter fungerer!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-12-14 16:41

Citat
Lygtejustering koster ikke noget. Det bør enhver bilist da kunne gøre selv.

Magen til vrøvl,har jeg sjældent hørt. Jeg vil ikke gerne møde de bilister en mørk aften,du har "justeret" lys på. Du kan måske justere en gammel karbidlygte,fra 30`erne på en hestevogn.
Som Cortina01 skriver:
Citat
Men enhver ansvarlig bilist kan tage omkring et værksted og få det gjort.

Alt andet er uansvarlig. Kør lige til syn,med en bil du selv har "justeret" lys på,hjemme i carporten.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-12-14 18:13

Lygtejusering er let nok.
det hører med til teorien til en køreprøve.

Cortina 01 ville dumpe. For det med 30m er ikke korrekt.

Nærlyset skal falde nedat med 1% , eller 10 cm på 10m . Det kan måles med en tommestok.

når man ser så mange biler med helt skævt lys, kan det kun skyldes at man har sat en pære forkert i.
selve lygten holde sin justering i årevis, men mindre man da får en mekanisk skade( påkørsel ) i området hvor lygterne sidder.

Moderne pærer er så præcist fremstillet at man kan skifte den, uden at lysretningen øndres.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-12-14 01:08

Transor: Ahem ... Nok er det længe siden, men jeg kan trods min alder godt huske det med 30 meter for nærlys og 100 meter for fjernlyset. Så nej, jeg ville ikke dumpe på den, men det ville du nok, hvis du påstod noget andet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-14 21:42

Citat
Den burde sendes til en ø uden biler.

Eller bare 2 gear = 1 frem og andet tilbage.
Findes som vittigheds tegning - brugt bil? har aldrig kørt i andet énd....

Citat
Transor: Ahem ... Nok er det længe siden, men jeg kan trods min alder godt huske det med 30 meter for nærlys og 100 meter for fjernlyset. Så nej, jeg ville ikke dumpe på den, men det ville du nok, hvis du påstod noget andet

Helt rigtigt, brugte den selv i ´gamle dage´ også den dag i dag = op mod en mur og læse lygterne - dog kan de sprede lyset for meget, men som jeg husker det?? skulle lyset´s lige linie kegler/eller hvad man kalder dét dog ramme hinanden.

Men bortset fra det, så var det prisen på justering VS bøde - spørgsmålet drejede sig om.
Og angående bøder? så mener jeg at den mindste man kan få ´nu´ omdage er på 1000.- og nedsat til de halve efter/ før en vis indkomst.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-14 21:47

Citat
Nej tak. Det kan enhver bilist ikke uden videre selv, da lyset skal have et vist fald således, at nærlyset rækker 30 meter frem og ikke blænder.

Jow, lyset skal falde 1cm pr løbende meter (på en væg osv/ ren teori), eller lyse mindst 30 meter frem, det lange lys kan man som regel ikke justere - da det er indbygget i pæren.
Resten kan jeg ikke huske og får det som regel lavet ? næsten gratis, sammen med noget andet der ? driller...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-12-14 21:50

Citat
Moderne pærer er så præcist fremstillet at man kan skifte den, uden at lysretningen øndres.

Så er det vist et par dage siden du har sét billister der har skiftet pærer = de stritter værre end? et vist parrings-organ på vilde dyr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-14 00:53

Dem der stritter forfærdeligt skyldes at folk ikke kan placere pæren korrekt.

Hvis bilen er på en plan vej og, lygterne er 60 cm over vejbanen, vil lysets overkant ved korrekt justering skulle ramme vejbanen 60 m fremme. Den med de 30 m er noget gammelt vås, som jeg godt ved at nogle doserer. Det lange lys vil spredes fremmet i en kegle o kan række 100 km eller mere hvis beskueren er rigtigt placeret og har et godt syn eller en god kikker.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-14 22:18

Citat
Lygter

Nærlys skal være højrerettet asymmetrisk og skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter foran køretøjet, og lysstrålen skal have et fald på mindst 1 cm pr. meter. Fjernlys skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet. Positions- og baglygter skal være tydeligt synlige mindst 300 meter henholdsvis foran og bag køretøjet. Nummerpladelygte skal kunne belyse nummerpladen således, at denne er læselig mindst 20 meter bag køretøjet

Citat
Den med de 30 m er noget gammelt vås

Ja, den er da go nok - også hvvd jeg skrev 1cm pr/m - men ikke absolut mere end..30m
Men jeg ville stadig og nødigt køre med en lampe der kan lyse mere end 30m frem, med mindre det er fjernlyset, og kan nærlyset oplyse vejen mere end 30m frem (60m eller mere) = hvor havner fjernlyset så henne ? = på månen.

Samt lyset i pærerene er ikke særligt kraftige, hvis man måler dem i Lumen?
Jeg har håndlygter den oplyse en vej bedre en...men igen kommer det vel an på spredning/samling af lyskeglen.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-14 22:20

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-12-14 02:31

Selv tak, for en holdningspræget tråd