/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
hjælp til beregning af balance
Fra : slili
Vist : 826 gange
120 point
Dato : 17-12-14 17:36

hey people.

har en afleverings opgave jeg mangler lidt hjælp til.

det drejer sig om at placere aktiver og passiver korrekt ved beregningen af balancen.

jeg ved at ved passiver skal jeg have min egenkapital samt evt gæld.

ved aktiver skal jeg have vare beholdning/ lager samt kassebeholdning, men ved kasse beholdning kommer bliver jeg usikker. menes der her de penge man har i overskud?

vi har 4 mio i overskud, som vi smider i banken. skrives dette ved passiver eller aktiver? det er jeg temmelig usikker på.

mener jeg kan huske at det skrives ved passiver

tak på forhånd :D

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 17:44

sludder, der skulle stå det skrives ved aktiver under bank

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-14 17:50

Kassebeholdning er de kontanter du har i kassen.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 18:09

okay, så skriver jeg overskuddet/ pengene i banken på i passivsiden :D

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-14 19:17

Overskuddet er med til at forøge egenkapitalen under passiver.

Pengene i banken er et aktiv.

Aktiver og passiver skal jo være lige store.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 19:39

for at forstå dig ret.

det overskud man har i VSH skrives på ved aktiver.

ved passiver har man en evt gæld+ renteintægter ikke?

min egen kapitel findes ved at tage årsresultatet og trække evt gæld og renteindtægter fra.

giver det mening

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 19:42

dumt spørgsmål, men skal mit overskud skrives ved både aktiver og passiver.

du skriver nemlig at overskuddet skal plusses med egenkapitalen, men samtidig skal jeg skrive den på ved aktiver

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-14 20:04

Overskuddet skal IKKE stå i aktiver.

Der findes lærebøger om det her. Prøv at læse en eller flere af dem.

Spørgsmålene viser at du er helt ude og blæse bananer og ikke har hørt ordentligt efter i timen.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 20:34

det er jeg da bestemt ikke glad for at høre.

har hørt godt efter i timen, jeg finder det bare yderst besværligt.

tror det går helt galt for mig, fordi jeg beregner min egen kapitel forkert.

jeg har 5 kontoer jeg skal have placeret korrekt.

varelager, den er simpel. det kan kun være aktiver.

så er der min gæld, den er i passiver.

mit overskud skal også skrives i passiver.

og sidst er der indlånet i banken. den er altså også i passiver

kan du give mig ret i det så langt

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 120 point
Dato : 17-12-14 20:43

Huske reglen er at aktiver er alt det virksomheden har af værdier.
Passiver er opgørelse over hvor de kommer fra. ( indskudt kapital ,lån, mv)

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 20:55

vil det så ikke sige at det jeg skrev er korrekt.

jeg skal altså fjerne indlånsrenten helt. den skal slet ikke være med i balancen. er det sån jeg skal forstå det.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 20:56

nej nu skriver jeg noget sludder.

min indlånsrente skal altså med ved passiver.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-14 21:04

Den rente du har modtaget af dit indlån hører til i resultatopgørelsen.

Indlånet i banken er aktiver, fordi du har det til gode i banken.

Konto hedder konti i flertal. Ligesom ko - køer.

Læs nu de bøger, for du har ikke forstået noget af det med regnskab.

Er du sikker på, du har valgt det rigtige studie?

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 21:08

hmm er nu ret sikket på du også havde svært ved det i starten.

arg nu jeg med.

det fordi du skriver at pengene/ indlånet er aktiver, men overskuddet er passiver.

men disse to tal er jo det samme tal.

mit overskud er det jeg har stående i banken og tjener lidt renter på.

tror du ikke vi taler forbi hinanden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-14 21:37

Nu er det på høje tide at du gør som jeg i sidste måned, kontakter en revisor...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-14 21:37

Du læser ikke, hvad jeg skriver.

Overskuddet skal med under egenkapitalen i passiver, da det øger egenkapitalen.

Jeg har aldrig haft så svært ved det, som du har.

Du har ikke den ringeste flair for regnskaber.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 22:01

fedt.

så det på forstået.

overskud medregnes i egen kapitelen, og indlån skrives ved aktiver.

er det så korrekt forstået af min egenkapital beregnes i mit tilfælde ved at tage mit overskud + indlånet der står i aktiver + min gæld

Kommentar
Fra : slili

Dato : 17-12-14 22:27

så lykkedes det endelig.

skal bare lige huske at gøre det i den rigtige rækkefølge.

jeg får det samme tal i aktiver samt passiver.

jeg takker mange gange. fejlen lå i at jeg regne min egenkapital forkert, derfor blev det noget være sludder.

men nu har jeg forstået det. :D

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 18-12-14 11:46

Tak for svaret transor.