/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Farvet baggrund på 1. side i Word.
Fra : spimmer
Vist : 439 gange
200 point
Dato : 15-12-14 17:30

Hejse.
Min kone er ved at lave opgave i Word 2007. Hun vil gerne have baggrundsfarve på forsiden. Nu har jeg næsen brækket både arme og ben, men får hver gang farve på alle side-
Jeg har tidligere gjort det, men ikke nu!
spimmer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-14 17:43

Lav en tekstboks som fylder hele siden og giv så den en baggrundsfarve!

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 210 point
Dato : 15-12-14 17:44

Der er vist ikke ændret på det i version 2013 som jeg kører med nu - her skal du indsætte et sideskift (Ctrl+Retur) så separeres siden fra de næstfølgende...

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-12-14 18:54

Citat
Der er vist ikke ændret på det i version 2013 som jeg kører med nu - her skal du indsætte et sideskift (Ctrl+Retur) så separeres siden fra de næstfølgende...

Jeg tror nu altså det skal være et sektionsskift - Næste side.
Der findes ingen indbygget mulighed i Word der kan klare dette.

Men her er i hvert fald en metode:
CTRL + END for at stå sidst på side et (der er kun 1 side i dokumentet endnu, ellers stå nederst på side 1)

Indsæt sektionskifte som her:
Sidelayout -- Skift -- Sektionsskift -- næste side

Dobbeltklik i sidehovedet på side 2

Så skal sektionerne gøres uafhængige af hinanden:

Design, klik "Sammenkæd med forrige" så den bliver afmarkeret.

Stå i sidehovedet på side 1, vælg Indsæt -- Figur

Vælg en fikant og tegn den så den dækker hele siden, formater fyld og streg i den farve du ønsker.

Dobbeltklik på side 1 så du kommer ud af sidehovedet.

Så længe du skriver på side 2 eller laver en ny side med CTRL+ENTER, bliver siden samme farve som side 1.

Hvis du derimod springer til side 2 og fortsætter herfra videre føres formateringen fra side 2. Det afgørende om du står før elelr efter sektionsskiftet.

Denne metode kan også bruges til at blande stående og liggende sider, da formateringen kun gælder inden for den sektion den er oprettet, betingelsen for om formateringen skifter når der er sektionsskift er status for indstillingen "Sammenkæd med forrige" Til eller fra.

Jeg vil anbefale du laver et tomt dokument og eksperimenterer lidt i, inden du går i krig med et du allerede har fyldt en masse tekst i.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-12-14 18:55

PS. Mit eksempel er afprøvet i Word 2007!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-14 19:33

'Tegn' en tekstboks som dækker hele siden og klik på den 'fyld' farve du vil have.

Stræk boksen så den fylder hele siden, gå til til 'Tekst ombrydning' og klik på 'Bagved tekst'

Lidt mere enkelt!

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 17-12-14 12:09

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-12-14 14:03

Så møj velbekomme spimmer og glæjeli jul...