/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Udtrykket EF i lægejournal
Fra : pbp_et
Vist : 542 gange
100 point
Dato : 15-12-14 14:47

Jeg vil gerne vide hvad det betyder at der i en lægejournal står EF normaliseret til (xx)%. Jeg har været til to gange ekkokardiogram, første gang lige efter en blodprop, anden gang godt et halvt år senere, og jeg har ikke lige en læge ved hånden.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-12-14 15:24

Så er det jo lidt heldigt nogen har opfundet telefonen - det er i visse tilfælde muligt at kontakte lægen den vej igennem...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 15-12-14 15:26

EF er et symbol for ejection fraction.

Det har at gøre med hvor stor en del af blodet i hjertet, som stødes ud ved et pumpeslag, for nu at prøve på at sige det på dagligdansk.

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-14 15:53

Tak for svaret transor. Lige på sømmet!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-14 15:56

Det glæder mig. Det betyder jo, at pumpen åbenbart virker som den skal. Så må jeg holde den på det de næste 25 år.