/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
skrives momsen med i budgettet
Fra : esbrablok
Vist : 938 gange
50 point
Dato : 13-12-14 10:48

hej.

er i forbindelse med mit studie ved at lave et budget over en forretning, skal man her også indtaste momsen?

Det har jeg gjort Jeg har gjort det ved at gange min årlige indkomst med 25 %, og tilføjet det tal i mine udgifter

er det korrekt gjort?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 10:49

Nej, budgetter laves uden moms, men hvis du skal lave likviditetsbudget skal du naturligvis beregne, hvor meget du skal betale, men det skal kun være med i balancen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-14 11:55

Citat
i forbindelse med mit studie ved at lave et budget over en forretning
lidt mere oplysning ønskes, er et en forretning med ansatte eller en enmandsbutik og det er ejerens indkomst du regner med?
Citat
Det har jeg gjort Jeg har gjort det ved at gange min årlige indkomst med 25 %
det skal du ikke gøre der er ikke moms på løn, kun hvis en entreprenør skriver en regning så er der moms oveni arbejdslønnen

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-14 13:08

det er en forretning med flere ansatte ca 90,
nej det er virksomhedens indkomst jeg mener

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 13:08

Igen, der budgetteres uden moms.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-14 13:10

bille1948

jeg sletter det lige fra budgettet så.

jeg skal faktisk lave balance, men det ved jeg ikke hvordan jeg gør. er det noget du kan hjælpe med?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 13:12

Så skal du beregne ind- & udgående moms på de momspligtige konti, og opføre det beløb i balancen, og så skal den jo afregnes efter gælden regler.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-14 13:14

jeg mener jeg skal ikke beregne likviditetsbudget, men skal lave/ bberegne en balace

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 13:16

Derfor skal du alligevel foretage de beregninger, da de indgår i balancen.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-14 13:25

okay så bliver jeg lidt forvirret nu.

jeg skal lave driftsbudget og etableringsbudget hvad er forskellen på de to. skal huslejen med i begge budgetter?

og mht balancen og moms. når du skriver jeg stadig skal lave de beregninger er det fordi du mener at momsen betales af det beløb jeg har i overskud efter at have betalt mine udgifter.

eller skal der beregnes en likviditetsbudget for at kunne beregne en balance i så fald kan jeg ikke gøre det da vi ikke har lært noget om likviditetsbudget

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 13:29

Momsen beregnes ikke af overskuddet, men af de momspligtige konti, som jeg tidligere har skrevet.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-14 13:32

har lige kikker lidt på likviditetsbudget på google og kunne forstå at det var besværligt og krævede præcise tal.

kunne også se at det fyldte en del, så det kan jeg ikke have plads til da hele opgaven kun må fylde 5 sider inkl etableringsbudget og drifts budget + analsye vurdering osv.

så er meget forvirret over det med balancen nu. kan det gøres på andre måder?

og skal jeg smide moms ind i driftsbudgettet alligevel, da jeg ikke skal lave et likvidetsbudget

håber du kan overskue alle de forvirrende spørgsmål

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 13:35

Nej, du skal nok læse lidt mere i dine bøger.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 13-12-14 16:06

jeg takker :D

der står ikke noget om det i det kompendium vi har fået, da dette kun er et introuktionsfag

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-12-14 16:33

Hvilket studie?

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 14-12-14 11:15

læser jura.

Så har læst op på det nu.

Men har en ting jeg ikke er helt sikker på om jeg har forstået korrekt.

Når jeg beregner passiver aktiver i balancen har jeg gjort følgende.

jeg har ved aktiver tasten virksomheden omsætning. (Med det mener jeg det som virksomheden har tjent i løbet af året). er det korrekt?

ved passiver har jeg indtastet det lån vi har taget i banken for at starte virksomheden ( gæld),

som fremmedkapital har jeg indtastet det underskud vi har ( kassekredit),
men den sidste post er jeg meget i tvivl om.

Nemlig egenkapital posten, ifølge google er det egenkapital + gæld, vil det sige jeg skal bruge det samme tal fra min fremmedkapital og gange med 2 i posten egekapital?

når jeg skriver gange med 2 er det, fordi at jeg forstår det som egenkapital + gæld.

men samtidig bliver jeg i tvivl, da der også står, at egenkapitalen er forskellen mellem værdien af aktiver og værdien af gældden.

vil det så sige jeg skal tage forskellen mellem den samlede omsætning i virksomheden( aktiver) og den gæld vi har taget i banken?

håber du vil svare.

for mig at se er det to forskellige i ting de skriver i de to eksempler.

nemlig 1) egenkapital + gæld
2) forskellen mellem den samlede omsætning i virksomheden( aktiver) og den gæld vi har taget i banken?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-12-14 11:24

Du er helt ude "og blæse bananer".

Aktiver har intet med omsætning at gøre.

Du kan ikke regne med at få et kursus i bogholderi her på Kandu.

Du må tage et aftenskole kursus.

Google kan heller ikke give dig et kursus, når du slet ikke forstår de basale begreber.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 14-12-14 11:42

i min bog står der omsætningsaktiver er typisk varelagre og kundetilgodehavender.

da vi er et teleforetning gik jeg ud fra at kundetilgodehavende er det kunderne skylder/ skal betale i abbonement hos os

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 14-12-14 11:44

er mine passiver lige så blæst??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-14 16:27

Aktiver er de ting som har en positiv værdi, for eksempel varelager som er betalt, indbo i kontoret - afskrivning og husets værdi hvis det ejet - afskrivninger og tilgodehavende hos kunder.
Passiver har en negativ værdi, altså det du skylder væk, restgæld på lån og gæld til leverandører for eksempel.
Ejenkapital er det forretningen er værd + de kontanter der er i kassen (banken).
Det er meget firkantet stillet op men jeg håber det er korrekt

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 10:59

så forstår jeg det meget bedre nu.

kunne ikke forklares meget bedre.

hvis man ikke har nogle aktiver bør jeg så lave en balance i budgettet alligevel.

altså så står der bare intet ved aktiver, og ved passiver skriver jeg min gæld, kassekredit, samt egenkapital??

og mht min egenkapital er det korrekt forstået at jeg beregner det ved at plusse min kassekredit og gæld??

for så får jeg nemlig et - tal, men det er vel okay, ikke???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-12-14 11:02

Aktiver og passiver skal - hver for sig - være det samme tal.

Det er en af fordelene ved det såkaldte dobbelte bogholderi opfundet af en italiensk munk for mere end 700 år siden.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 11:29

det giver jo ikk mening at det skal være det samme tal, da man jo i vores tilfælde sagtens kan have aktiver =0 i det vi ikke har et varelager eller anden værdii virksomheden, men derfor kan vi sagtens have en gæld til banken samt en kassekredit på fx 1 mio.

at vi har nogle passiver på 1 mio, gør ikke at vi skal have aktiver på det tilsvarende.

med mindre jeg misforstår dig

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-12-14 11:44

De skal stemme.

Du må da have et eller andet aktiv, hvis du har en gæld. Så må der enten stå penge i banken, eller du har købt nogle andre aktiver.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 12:13

der står ingen penge i banken, da de penge vi har taget i banken er brugt på reklame, advokater, revisor, 3 måneders depositum(husleje), samt leasing af biler samt indretning af lokale,

dette er vel ikke aktiver

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-12-14 12:19

Indretning af lokale kan være et aktiv. Så må I da have et stort underskud, så egenkapitalen er negativ.

Stemme skal de. Det er en del af de grundlæggende ting man ved, når man har med regnskaber at gøre.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 12:34

så telefon, kopimaksine osv ( vi har kun et kontor) kan man godt skrive på som aktiver selvom det er små penge?

jep vores underskud ligger på 800.000 kr så ja vores egenkapital er negativ.

men det må den vel gerne være,, hvis forretningen køre dårligt, eller ??

og er det ikke korrekt at egenkapitalen finder jeg ved at trække min gæld, kassekredit fra mine aktiver??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-12-14 12:38

Dit underskud finder du ud fra driften, og det placerer du under egenkapitalen. Der må jo have været en eller anden form for startkapital.

Der må gerne være negativ egenkapital, men långiver(e) er langt fra "glade" hvis det fortsætter for længe.

Så er det, man skal til at stille personlige sikkerheder.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 12:48

må jeg prøve at give dig et eksempel på måden jeg har stillet det op på.

aktiver: passiver
inventar 10.000 fremmedkapital 500.000
langsigtetgæld 300.000
egenkapital -800.000+10.000= -790.000

aktive i alt: 10.000 passiver i alt: -790.000 -500.000 -300.000= - 1.590.000

det er sådan jeg har stillet det op. udregninger har jeg kun taget med her, så du kan se hvad det er jeg har gjort.

det er sådan jeg forstår det skal laves, jeg forstår ikke hvordan akiver og passiver skal bliver lig hinanden.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 12:50

men kan godt se når man kikke i bogen bliver de lighinanden.

hmmm

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-12-14 12:53

Du kan ikke engang tælle tal rigtigt sammen.

Fremmedkapital 500.000 + langfristet gæld 300.000 giver 800.000 og så har du en negativ egenkapital, så passiverne giver 10.000, det samme som aktiverne.

Du må se at få dig et kursus i de mest basale regneregler, som jeg tidligere har skrevet.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 13:12

ups beklager først den måde det er blevet opstillet, kan se det hele blev rykket rundt da jeg trykkede sendt.

tak fordi du kunne læse det alligevel. det kunne jeg næsten ikkke.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 13:16

dvs, det er simpelthen mig der + plusser og minusser de forkerte steder..

arg jeg prøver lige igen.

passer dette bedre.

akiver

inventar 10.000

passiver.
fremmed kap 500.000
gæld 300.000

dette giver 800.000

min egen kap gav 790.000 fordi 800.000-10.000 giver 790.000

men hvordan ender jeg så på de 10.000?

hvorfor skal jeg trække min gæld fra egenkap????

det er der fejlen ligger.

så give det lige pludselig mening.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-12-14 13:20

Citat
hvis man ikke har nogle aktiver
hvis du ikke har nogle aktiver så stopper forretningen længe inden du får lært at regne, der må have været nogle aktiver engang, din personlige opsparing og kapital fra nogle som troede du kunne drive virksomhed, penge som du brugte til at starte virksomheden og som nu er brugt uden at give afkast, ellers har du aldrig fået lån eller kassekredit, men det er vel kun et spil og ikke den virkelige verden?
En virksomhed i drift er penge værd og regnes som et aktiv selv om det kan være svært at gøre op hvad virksomheden er værd, men da du har underskud og måske budgetterer med underskud næste år også, så er værdien af virksomheden meget begrænset eller måske negativ, hvis værdien er negativ så skal den tælles med under passiver og du er virkelig på r****
Altså det vil være meget svært at overbevise banken om at du ikke skal indfri lån og kassekredit.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 15-12-14 13:20

et sidste spørgsmål, når man taster det ind i excel giver det -10.000

skal jeg fjerne det minus? det går jeg ud fra da passiver jo siger at det er minus?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-12-14 15:16

Du har ganske enkelt ikke flair for dette.

Skulle du ikke finde et andet studie?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-14 02:15

Læs på lektien inden du kaster dig ud i virksomhedsøkonomi:
http://www.saxo.com/dk/bogfoering_connie-stibolt-nielsen_haeftet_9788776732059?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Atcore%20-%20Titler%20-%20Bing&utm_term=Bogf%F8ring
99-kr. er ikke meget for at få et indblik i de mest grundlæggende regler

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 16-12-14 13:32

nej det skal jeg ikke. som sagt er dette et nyt tåbeligt forsøg, hvor de inddrager dette.

når jeg har afleveret denne opgave skal jeg aldrig se det igen eller bruge det.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-12-14 13:35

Hvis du læser jura, og eks. vis vil være advokat, så kan du ikke undgå det, så du kan ligeså godt lære det.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 17-12-14 17:20

skrives renter man får altså indlåns renter ikke som aktiver??

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-14 17:29

Du er håbløs. Det er selvfølgelig indtægter.

Se nu at få læst noget mere om det her.

Kommentar
Fra : esbrablok

Dato : 17-12-14 21:11

jeg giver op

Godkendelse af svar
Fra : esbrablok

Dato : 17-12-14 21:11

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-12-14 21:32

Hvis du vil noget mere inden for dit fremtidige fag, er det nok en god idé, at du studerer det nøjere.

Og så svært er det altså heller ikke.

Det er ligesom med mennesker og dyr, der er hankøn eller hunkøn, her er det debet eller kredit.

Så er der et driftsregnskab, det er indtægter og udgifter - resten er det, du har tjent eller tabt.

Aktiver er - som navnet siger, det du ejer og passiver er det, du skylder væk.

Sværere er det ikke.

Du laver for meget gætværk, og stiller den sunde fornuft ude i entréen.

Hvis du ellers er i besiddelse af den, men det gætter jeg på, at du har.