/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dimensionering af varmegenindvinding
Fra : claus_lyhne
Vist : 762 gange
95 point
Dato : 12-12-14 21:02

Hej,

Jeg overvejer kraftigt at installere varmegenindvending i mit 144m2 1 plan parcelhus fra 1978. Der 4 værelser, køkken/stue, 2 badeværelser, bryggers. Køkken og stue i et, fordelingsgang mellem alle værelser + bade. Brændeoven i stue, aftræk tørretumbler i bryggers.

Vi har nye 3 lags energiruder og har ikke fugt på dem om morgenen, men da vi ofte tørrer tøj i bryggers (små børn) og har håndklæder til at hænge vil jeg gerne forbedre indeklimaet med ventilation med varmegenindvending.

Jeg har overvejet at hyre en ekspert til at kigge på huset, men inden jeg går i gang vil jeg gerne høre lidt om hvilke muligheder der er og overvejelser jeg skal gøre mig.

Jeg har osse disse spørgsmål/kommentarer:

1. Får jeg problemer med lugt fra brændeovn (både med den friske luft udefra men osse undertryk). Vil det hjælpe at placere indsugning på loftet (vinter, direkte udefra om sommer)

2. Hvor placeres luft ventiler udsugninger bedst. Tænkte på disse steder:
Udsugning: Over brændeovn, bade værelser, bryggers.
Indblæsning: Værelser.

3 Er det smart at skifte tørretumbler ud med en med kondensator for at kunne suge varmen op på den måde.

4 Hvad skal jeg forvente et anlæg ca. vil koste, og installation.

5 Hvor meget støm kan jeg forvente det vil bruge, har pt. 600kWh/år i overskud på solcellerne.

6 Hvor lydløst kan anlægget laves

Det var mange spørgsmål håber at der er nogle der vil hjælpe mig lidt i den rigtige retning

ps. har desværre kun 55 point

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-12-14 10:51

Vi har lige udskiftet vores gl. anlæg fra 1999 til et nyt Nilan L/R comfort 300. Dvs, vores rørinstall. er den gamle, så det var alene "kassen" der skulle installeres.

jeg fjernede selv den gamle "kasse". Anlæg og install med indregulering kostede 30.500 kr.

Det gamle anlæg var nok som tiden havde udviklet det til den gang. Det nye er virkelig en forbedring. Regulerer automatisk hastighed ved fx høj luftfugtighed. I det hele taget, har anlægget så mange indstillingsmuligheder. Elforbruget i forhold til det gamle er mere end halveret, dvs. 400-500 kr. årligt hos os for to voksne.

Lad installatøren afgøre hvorfra du skal have ind/udtag fra. Du kan selv aflæse de forskellige grader i ind/ud. Fx den 1. dec. målte jeg den luft der kom ind i anlæget til 1+ grad hvor det ude var -1 grad. Den luft der forlod anlæget var på +8 grader. Den temp der blev blæst ind i huset var på +17 grader og den luft der blev suget ud var på +19 grader.

Vi er ualmindelig glade for dette anlæg.

Du kan se mere om anlæget her: https://www.youtube.com/watch?v=CEXTuu6agBA

og her: https://www.youtube.com/watch?v=D_oj7d0jWFQ

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-12-14 15:01

Hvorfor vil du lave varmegenindvindingsanlæg ?

Jeg tænker at hvis du har brændeovn, som alligevel udskifter luften i huset, hvad er så formålet ?

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 13-12-14 18:57

Så var der 20 point mere.

Brændeovn udskifter ikke luft nok. Især badeværelse hvor der hænger håndklæder og tørrer (har børn i karbad hver aften) lider af dårlig luft. Det samme gør bryggers hvor der næsten permanent hænger tøj til tørre.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-12-14 19:45

Du skal have en friskluft tilgang samtidig med at du skal havnen udblæsningsventil.
En enkel og billig måde at lave et effektiv anlæg er ved at grave ca 40 meter pvcrør ned i jorden og bruge det til luftindtag.
På den måde får du forarmet luften om vinteren og afkølet om sommeren, så du har er ret konstant temperatur på luftindtaget hele året..
Hvis du har tilstrækkelig højdeforskellen på indtag og afkast, kan du undvære en elektrisk blæser i afkastet.
Eller installerer man normalt en regulerbar enhed i afkastet, så man kan lave den rigtige luftudskiftning.
Jeg har set anlægget monteret i et hus, men kan ikke huske hvem der har lavet det.
Mener det var et mindre firma i Thy.

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 13-12-14 22:41

Det må da koste en del energi at Varme luften fra pvc rør op om vinteren, netop derfor vil jeg hellere have varmegenindvinding, kan heller ikke lige se hvor jeg skulle grave 40m rør ned

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-12-14 22:43

Det er faktisk billigere at bruge end et genvex anlæg.
Jeg skal prøve om jeg kan finde ud af, hvem der laver det

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 14-12-14 09:50

Eftersom jeg har ca 600kWh i overskud på solceller er drift af ventilationen gratis for mig (op til de 600 kWh)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-12-14 12:57

Måske en løsning kunne være at lave lokalt udsug i de rum hvor der er høj fugtughed, som vil suger varm luft fra de andre tilstødende rum i huset.

Et andet sted i huset - i et rum som er lidt for koldt, ville jeg i stedet opsætte en lille el-radiator - og brænde de 600 kwh af i løbet af vinteren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-14 13:25

Selve husets størrelse siger at man kunne bruge en af de små renoveringsunits, såsom Nilan CT150, men i BR er angivet at man skal kunne udsuge 54 m³/h i hvert bad, 72 m³/h og 36 m³/h fra bryggers. Du skal IKKE ALDRIG ALDRIG suge over brændeovn. Men andre ord skal anlægget kunne klare at ventilere 216 m³/h, uden at kunne høres og uden at elforbruget der til er højere end godt 40 W (altså en SEL på <1000).

Så hedder brugbare aggregater f. eks Nilan Comfort 300, GENVEX Energy I eller Danfoss/Dantherm. Af disse tre ville jeg klart vælge Energy'en, der har de bedste filtre og dejlig aluveksler. De andre er plastik og meget sølle filtre.

Indtag fra loftrum er noget fy man lavede for 20 - 30 år siden og total NO-GO i dag.

Low-cost og lettere hørbart er en ø125 kontrolventil i køkken, og ditto ø100 i bryggers og de to bad. Ordentligt og perfekt hvis du går en størrelse op på dem alle. I alle sove og opholdsrum fordeles indblæsningen i forhold til arealet. Dimensioneres og indreguleres så du ligger tættest muligt på ligetryk. Værelser normalt ø100 ventiler stue måske lidt større eller 2 stk. Udsugningsventilerne skal være med lang kegle, som f.eks URH, KSU, KSO eller klogest Ølands NANO-behandlede. Indblæsning KIR eller bedst ULA.

Alle rør ligges ned i isoleringen helt ned på spærfod. Ovenpå lægges helst 200 mm minerald eller der blæses papiruld ud. Afkastkanal kondensisoleres med armaflex eller 50mm mineraluld med påklæbet alukraft og tapede samlinger.

Brug 2 stk hovedlyddæmpere gerne lgd 1200 eller minimum 900mm. Ved hver ventil sættes en 300 eller 600 lang lyddæmper for at forhindre lydoverhør.

Hætter sidder optimalt i tagryg eller tæt derpå. Min 2,5 meter i mellem. Riste i gavle er langt fra godt. Er det det eneste mulig alternativ, skal de laves pænt i overstørrelse, f. eks 200 - 250, hvis man bruger USAV/GRY riste.

Slange er fusk og amatør-grej og bruges ikke af rigtige ventilationsfolk, men flittigt af folk der beskæftiger sig med "ikke proffessionel" ventilation.

Gætter på et sæt render hen i 60 - 70 000,- incl moms + montering. Dvs du kan sikkert få et lowcost kit til det halve, fyldt med slange og de aller-tarveligste ventiler for omkring det halve. Sidst nævnte lider så af lyd, lydoverhør, og ringe brandmæssigt integritet og at indregulering kun dårligt kan laves ordentligt.

Årligt maxforbrug, hvis bygningsreglementet overholdes er på 3 - 400 kWh + lidt ekstra hvis man indbygger for- eller eftervarmelegeme (normalt ikke nødvendigt).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-14 13:27

Designet lidt smart, bedres udnyttelsen af brændeovnen en del, og normalt elimineres fodkulde kraftigt, når man har ventilation OG brændeovn.

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 14-12-14 19:08

Tak for kommentarer 3773.

Giver tagvindue ikke problem med at suge røg ind?

Skorsten sidder ca midt på tag, 1/2m over tagryg. Hus vender nord/syd.

Nogen ca ide om installations pris?

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 14-12-14 19:16

Hvis du siger at man ikke må suge fra loft så er det helt sikkert korrekt. Men af ren nysgerrighed, hvad er der galt i det? Lyder i mine ører (som ikke fagmand) smart (minimer røg indsug, ventilerer loftet, lidt varmere indsugnings luft)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-14 19:25

Jada, lavet ordentligt ryger der nok 25000,- på der. Bimmelim montager af "godt-nok'er" det halve. Så det er noget med om man vil have noget "godt nok skrammel", eller det skal laves ordentligt af øvede folk. Læg lidt oveni til isoleringen, så realistisk ligger på du på 100 af de lange. Køber du ved et af fidusfirmaerne, eller dem der kan en masse "bare lige", får du så noget maskineri på loftet du kan høre og mærke de næste mange år. Og varmemæssigt er noget øv, igen i mange år, og skulle der ske det grimme at der går ild i dit huset, er du sikker på der brænder ned. Lidt kort for hovedet, men det koster ca det dobbelte at lave det rigtigt, i forhold til godt-nok løsningerne med plastikventiler, såkaldt lyddæmpende Flex (med 30 mm isolering) og dimnsioneret forfærdentligt. Og lad nu være med at hoppe på en af verdensmestene, der bygger 2-300 anlæg om året. Lada blev ikke til en god bil, af at blive produceret i stort antal. Tro mig, vi kender fidusfirmaerne og ved hvad de laver.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-12-14 19:44

LÆS BR og se hvad du skal suge fra vådrum. Se at du så havner på 216 m³/h. Huset areal er 144 m³/h og skal ud fra dette have udsuget 155 m³/h. 155 minus 216 er lig minus 60m³/h. Altså har du intet at gøre med, med mindre du groft tilsidesætter BR's krav til ventilation og underventilerer dine vådrum, eller overventilerer dit hus (koster fælt i varme). Endvidere er det fuldkommen vildt at tro der er nogen særlig værdi i en ø100 ventil over brændeovnen. I bedste fald kan du hente måske 300-400 W, hvorefter veksleren sætter et eller andet til måske 50- 75 W og så "flytter" du så det resterende. Hvis du derimod puffer til varmedynen, er effekten ganske anderledes og du nyttiggør det hele. Hvis huset er nogenlunde tæt, behøver man vel heller ikke forklare hvad der sker med et åbent ildsted, hvis der bare er noget der ligner undertryk i rummet. Næh hold overtryk ved ildstedet og puf til varmedynen. Effekten kan nemmest anskueliggøres med en støvsuger. Hvor langt fra sugerøret kan du mærke lufthastigheden? Hvor langt fra støvsugerens luftafgang kan du mærke der er hastighed?

Kommentar
Fra : claus_lyhne

Dato : 14-12-14 20:39

jeg vil ikke have en løsning jeg bliver træt af, så vil jeg hellere nøjes med de ventiler jeg har i de nye vinduer, men 100.000 er mere end jeg regnede med. Håbede på 50-70.000 inkl montering.

Jeg bor lidt nord for Århus, kender du nogle gode firmaer du kan anbefale i området?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 95 point
Dato : 14-12-14 20:54

Deroppe ville min klare favorit være UNIAIR i Randers, hvis han gider lave småhus ventilation. Han er en af de gamle garvede, rimelig berømt for at lave ting der duer. Men skal jeg være ærlig, hedder det GDS eller et fidusfirma, med det budget. Fidusfirmaerne kan jeg sagtens oplyse dig og kan også sendes dig en PM med alle de ærgelser du kigger ind i. Kender dem og kan gennemhulle al deres salgsgas og skægt nok har vi stadig tilgode at se bare eet nogenlunde velududført anlæg, der er nogenlunde støjfrit. Og kan medsende et sandt skrækgalleri af 2 og 3 siders rapporter med fejl og ubehageligheder. Tænk på reklamen med den billigste pære!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-12-14 03:32

Nåh, denne annulleres ligesom de andre!!!

Godkendelse af svar
Fra : claus_lyhne

Dato : 23-12-14 19:05

Mange mange Tak for svaret 3773.

Jeg beklager jeg har overset mail om at der var kommet svar - undrede mig osse lidt så godt at fik lavet sidste kommentar.