/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lugt fra bruseafløb?!
Fra : Generator
Vist : 4205 gange
60 point
Dato : 17-06-03 15:58

Vores bruseafløb er en Lugtfrands, så nemt kan det siges.... Jeg har prøvet at bruge afløbsrens, klorin og sæbe, lige lidt hjælper det... Der kommer simpelthen en ækel hørm hver gang det er lidt varmt i vejret. Er det umuligt at gøre noget hved eller er der et hemeligt fif?

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-06-03 16:05

Hmmm.....

Prøv at rense vandlåsen... der ligger stadig snavs selv om i putter div rengøringsmidler igennem... Den skulle let kunne tages om ved at fjerne risten. Tjek den samtidig for huller eller revner. For hvis der ikke ligger vand i vandlåsen så vil der som regelt komme lugt fra kloakken op.

mvh
Michael (alias copycatDK)

Kommentar
Fra : Generator

Dato : 17-06-03 16:12

Det er et "work in progress"... Jeg har lige konstateret at det muligvis er et joint-venture mellem toilettet og brusenichen.... ved ikke hvordan jeg skal komme "til bunds" i toilettet...

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 17-06-03 16:29

Som Michael skriver er det vigtig at afløvet er renset for snavs, men for det første må der ikke være direkte adgang mellem afløb fra brusenichen til toilettet. Men afløbet i brusenichen må godt være vandlås for håndvasken. Prøv følgen hvis jeres håndvask ikke er af marmor, lad det varme vand løbe i ca. 5 min. herefter hælder du klorin ell. afløbsrens i afløbet ( over risten) og heller for meget ind for lidt, lad det stå i 2 - 4 timer hvorefter du skyller godt igennem. Hvis det ikke tager lugtgenerne så er jeg næsten sikker på at der er en revne et eller andet sted i vandlåsen til afløbet.

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 17-06-03 17:13

Til rensning > kausisk soda og (næsten) kogende vand. Selv plastikrør tar ingen skade af denne behandling.
Laurenzio

Kommentar
Fra : theking

Dato : 17-06-03 20:20

KAUSTISK SODA MÅ DU ALDRIG BRUGE I ET AFLØB!!!!!
Da det for det første ætser alt det kommer i kontakt med.
Især dine fingre næste gang du putter dem derned igen.
Man kan også risikere at det ikke kan komme igennem afløbet, og så vil det klumpe sig sammen, og hærde op som cement.
Så det kan ikke anbefales at bruge kaustisk soda i afløb.
Men er dit afløb af typen med indbygget vandlås så sidder der 4 små skruer du kan løsne og derefter hvie hele vandlåsen op så du kan rense den.
Ellers kan din lokale VVS installatør sikker hjælpe dig
Med Venlig hilsen The King.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-06-03 22:38

1) sikre dig at afløbet er rent og vand i vandlåsen.
2) selvdfølgelig må du bruge kautisk soda i afløbet. Det er da den værste gang vrøvl theking skriver. Kautisk soda ætser IKKE afløb og andre syntetisk fremstillede produkter. Kun naturalier, fedtstoffer, den menneskelige organisme, etc.
3) brug du trygt laurenzio anvisning.

mvh
summer

Kommentar
Fra : remaljer

Dato : 18-06-03 19:47

Når der er lugt fra et afløb, er det som regel pga. at der er en utæthed, hvis du har skjultrørsforsikring, kan du kontakte dit forsikringsselskab, der sikkert henviser dig til Remaljerings Selskabet, som kan tætne gulvafløb uden at brække gulvet op. En sådan "operation" koster ca. 3200,- + moms, og du kan bruge din brusekabine efter 12 timer.
mvh remaljør

Kommentar
Fra : theking

Dato : 19-06-03 18:35

Ja brug endeligt løs af kaustisk soda, det sker der slet ingen ting ved
Jeg gætter,bare løs på andres spørgsmål. LOL.

Men som blikkenslager må jeg sige at det IKKE kan anbefales at bruge kaustisk soda i afløb
Det VIL hærde op som beton i dit afløb eller i hovedfaldstammen/kloakken.

men hvad ved jeg.

med venlig hilsen TheKing

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 15-07-03 10:56

Øhhh nu skal jeg ikke gøre mig klog på kausisk soda,-men da jeg for 20 år siden hældte det håndvasken på mit første hus,fordi afløbet var stoppet,virkede det fint,- vandet kunne igen løbe igennem røret...........det kunne endda løbe ud gennem alle de huller der også kom i røret, da det var ældre jern rør. Men da først gulvet havde været brækket op og røret skiftet,var at godt igen, så vælg I nu bare den løsning I føler er bedst

Husk at lukke spørgsmålet når I har fået løst jeres problem

Kommentar
Fra : brianbent

Dato : 03-08-03 10:15

har du tjekket om vandlåsen er ;tør; når det lugter, er den det er der muligvis et problem med udluftning af din faldstamme.

Kommentar
Fra : brianbent

Dato : 05-08-03 22:07

PS. og til summer, og generator se'føli. nej, afløbet tager ikke skade af kautisk soda, men det gør gummipakningerne i allerhøjeste grad, få behandlinger er nok til at 'æde' en pakning.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 30-08-03 10:02

Efter alle de forskellige forslag her er kommet tillader jeg mig at komme med et enkelt ( miljøvenligt ) vi kan have det samme problem især hvis det er østenvind og ( ikke mindst ) hvis det er længe siden jeg har renset hår og skægrester op - i de ( gode gamle dage ) brugte man eddike alm husholdningseddike - og det er stadig godt i dagens danmark - men også kogende vand med salt i er ikke ringe !
karin.

Kommentar
Fra : pov

Dato : 07-09-03 09:19

For at kaustisk soda skal virke optimalt, drysses en portion ned i afløbet, et krus kogende vand hældes i bagefter, og en ikke for tør klud presses ned over afløbet; Det kogende vand får soda'en til at eksplodere, og trykket burde presse urenhederne ud. Bagefter bør der skyldes efter med en kedel kogende vand for at tage resterne af den kaustiske soda.

Good luck Pov