/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Klejner skal koges i
Fra : svendgiversen
Vist : 1200 gange
120 point
Dato : 09-12-14 18:42

Palmin selvfølgelig...

Min gamle mor havde ikke mange penge,
men som bondekone havde hun havde masser af fedt,

op til Jul købte hun dyrt palmin til at koge klejnerne i, og de smagte himmelsk.

Selv om min nye kone er næsten lige så erfaren,
hun har lige bagt brunkager og hele huset dufter af kryderier,

men så har hun købt svinefedt til at koge klejner i.

Hvordan får jeg hende ud af den vildfarelse?
Rigtige klejner skal koges i palmin...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-12-14 19:03

Svinefedt smager bedre, giver sprødere klejner og koster det halve.
Skal de være rigtig gode så halv svinefedt og halv palmin.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-14 19:19

Det er vist en trossag, min viv vil kun bruge ren palmin, klejnerne er sprøde og lækre, så jeg klager ikke.

Måske skulle du prøve at smage på resultatet, måske smager de dejligt!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-14 19:37

Nej Ja, man skal ikke blande, og så det med grøn energi, palmer i stedet for fedt.

min mor var født i 1912 og tænkte nok ikke så meget over det med CO2 problemerne,
men hun vidste at palmin var bedre til klejner end svine fedt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-14 19:44

En af mange for os gamle kendere:

http://madhjaelp.dk/2013/01/24/klejner/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-14 19:53

Det gamle originale til kogning af klejner var hesteflomme.

Palmin var bare et billigt erstatningsmiddel i midten af forrige århundrede. Da var det vanskelligt at få og opbevare de gode olier som man får overalt i dag.

Hovedsagen er at der skal bruges et fedtstof, som bliver fast ved stuetemperatur, og som er ret smagsneutralt.
Svinefedt kan bruges i form af raffinol. Det er renset bedre end den sædvanlige billige svinefedt, og giver derfor ikke afsmag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-12-14 20:10

Jeg har det sådan palmin bruges til bageværk om det er berlinere, klejner, mm.

Svinefedt bruges til smørrebrød, krydderfedt olign.

Raffinol som er "svinefedtyyy uden smag" bruges til stegning og friture

Svinefedt afgiver smag af " kød" og det har intet med bagning (kage) at Gøre.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-12-14 20:52
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-14 21:40

Vi havde selvfølgelig også heste i vor lille gård i Trangbæk, dem slagtede vi ikke så tit,
men i vor hjemby Skals var der hele to slagtere og de havde jævnligt hestekød til salg.

Jeg mindes ikke at have fået hesteflomme, men jævnligt hestebøf,
som jeg kunne lide dengang, i dag har det en for sød smag for mig.

Og jeg er sikker på palmin ikke var et billigt erstatninngs produkt for min mor,
noget hun kun havde råd til op til jul.

Enig med rotw, fedt for sig, godt til smørrebrød, og palmin til klejner....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-12-14 21:47

http://kandu.dk/questionhist.aspx?qid=165349

Måske gentagelse fremmer forståelsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-14 11:06

Ja jeg spurgte om det samme sidste år, det havde jeg glemt.

Emmenthaler Light ifølge Jyllands Posten...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-12-14 11:13

Citat
Emmenthaler Light

er vist smitsomt, eller den kommer bare med alderen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-12-14 12:42

Jeg tror ikke den er smitsom, men den kommer med alderen, hvis man bliver gammel nok.
Man går ud, stopper op, og husker ikke hvad man gik ud efter...

Og så lige, af hensyn til Øst Danskere, og andre der ikke holder Jyllands Posten:

En ældre mand gik ind i en osteforrretning og bad om et stykke Alsheimer.
De husker da vist forkert, sagde ostehandleren.
Hva, tror de jeg har Emmenthaler?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-12-14 19:26

Kære kone
Jeg er måske ved at blive gammel og lider af emmentale r.
men smagen er ej glemt ,
på en klejne,
som dem. I mit barndommenshjem,
Måske du også har glemt?
at klejner koges som i mit barndomshjem.
I fedt fra nød har ingen glemt

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 12-12-14 23:11

Point til den, der kan give mig min bedstemors opskrift på klejner. Hun var vist fra 1893 - hvem ved? måske var opskriften også den årgang. Nå, men hun opbevarede dem i en lerkrukke med et viskestykke sat over og gjort fast med et underbukse-elastik, og det betød BLØDE klejner, og så var de altså rigtig gode...
Bedstemor var født i Håsum i Salling og boede en årrække i Vinkel syd for Viborg (ikke sååå langt fra Skals)

Gammel opskrift på bløde og ikke sprøde klejner?

Svend Giversen: undskyld at jeg trænger mig på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-14 20:30

Helt i orden at du supplerer mit julebage spørgsamål, Bilstrup,
selv gik jeg på Viborg Katedral skole sammen med flere fra din hjemegn.

Jeg har ikke nogen klejne opskrifter derfra,
måske har min søster, der nu bor i Ålestrup, evaret min moders opskrifter?

Hendes klejner var store og sprøde, selvfølgelig kogt i Palmin,
min nye kones er små og fedtede, kun kogt i svinefedt,

men hendes brunkager er helt fantastiske,
måske fordi hum kom mere sirup i end i den gamle opskrift fra hendes hjemø Mors?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-12-14 21:17

Citat
min nye kones er små og fedtede, kun kogt i svinefedt
Hvorfor koger du ikke selv klejner, så får du dem måske som du ønsker det og er fri for at beklage dig over din "nye" kone.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-12-14 22:19

Bilstrup, det bliver nok svært lige at ramme din bedstemors opskrift!

http://farmorskogebog.dk/opskrifter/gammeldags-klejner/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-12-14 22:27

Jeg skulle selv lave klejner for første gang.........troede jeg.
Jeg lavede klejnedej og dej til vanillekranse lørdag eftermiddag og lagde det i køleskabet.

En veninde og jeg lavede så kranse og bagte dem, vi synes at de smagte lidt underligt og så var det at hun stillede det dumme spørgsmål om det nu var den rigtige dej jeg havde taget ud.

Nå, jeg har købt palmin og det skal bruges, så det var blot at lave en ny portion.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-12-14 08:28

Jeg bruger så denne, det ser ud til at blive magen til dem mor lavede, jeg kan ikke fordrage de tykke bløde.

http://madhjaelp.dk/2013/01/24/klejner/

Mor lærte mig at tage klejnen i begge ender og vride den ganske let så krøllerne bliver pænere.

Nå, de skal koges i eftermiddag, jeg melder tilbage kl 18

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-12-14 08:31

Citat
Hvordan får jeg hende ud af den vildfarelse?
Rigtige klejner skal koges i palmin...

En sådan diskussion vil jo altid ende i en blindgyde -
enten kan man lide moderen eller også datteren og hvem kan så afgøre hvad er er det rigtige...

Det er diskussionen om toiletrullen om igen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-12-14 09:17

Nogen siger også at rigtige frikadeller skal steges i svinefedt.

Man kan vist købe helt rent svinefedt endnu, klejnerne bliver nok ikke gode hvis der er løg og fedtegrever og krydderier i fedtet, min mor lagde også tørre brødskorper i for at give smag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-12-14 18:28

Hej
Mon ikke det er egnsspecifik om klejner skal koges i palmin, svinefedt eller en blanding af disse dele.
I Sønderjylland bruger man altså svinefedt til mange ting. Tænk bare også på de guddommelige fedtkager, både med og uden kakao.
Svend Giversen: Jeg bruger 2 pakker palmin og 1/2 pakke svinefedt. Klejnerne får både en anden smag og en anden konsistens end hvis de bliver kogt i ren palmin. Så er der jo også spørgsmålet om hvor tykke dejen er når man skærer dem ud - osv. Og om man kan lide at de koger ud eller ej.
Altså afhænger smagen også af det. Iøvrigt er der kardemomme i mine klejner - og min opskrift er en gammel een, arvet fra min plejemor, som var kromutter i det Sønderjyske.

Velbekomme - Ingeborg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-12-14 01:14

???
Hvordan kan man ´koge´ i fedt/olie - hedder det ikke at stege?

Bortset fra det, i gamle kogebøger/ MOR/mormor brugte altid svinefedt - Palmin må være fra ´sundheds idioter´.. og lignende fanatikere der ikke kan lide smagen af noget godt, men løber sig ihjel dagen efter Jule aften.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-12-14 01:17

Glemte.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-14 10:38

>Nå, de skal koges i eftermiddag, jeg melder tilbage kl 18 ?

Jeg savner lige den tilbagemelding inden jeg lukker spørgsmålet...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-12-14 12:30

Citat
Jeg savner lige den tilbagemelding inden jeg lukker spørgsmålet...

Jeg glemte at lægge en sygemelding herind men tror at jeg kan klare det i dag.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 120 point
Dato : 17-12-14 12:54

@mig-selv
Du har da ganske ret. I gamle dage - lad os sige omkring 1864 og før den tid, tror jeg næppe at kokosfedt = Palmin fandtes i ret mange husholdninger. Derfor vil man ikke finde opskrifter med palmin fra den tid. Så sent som i denne uge var der en TV kok, som slog et slag for at bruge svinefedt i rødkål for at gøre den blank og mere velsmagende. Det har jeg da altid brugt - og på god sønderjysk maner kommer der også kommen i rødkålen, både for smagens og fordøjelsens skyld.
Men kære Svend Giversen - du har fuldkommen ret i at man mindes smagen fra dengang "vor mor" lavede klejner og at det er sådan de skal være - også i dag.
God jul og klejneri
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-14 13:35

Tak for svaret ingelein.

Selv om jeg oprindelig havde tiltænkt en ren palmin tilhænger points.

Moin og God Jul...