/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows xp home
Fra : jesper.s
Vist : 1177 gange
200 point
Dato : 07-12-14 10:25

Hej.
Min gamle laptop med Windows xp home, brokker sig hele tiden. Jeg har ikke nogen disk med win. xp home, da den var installeret da jeg købte den. Nu er mit spørgsmål, om man kan downloade en win. xp home til at reparere den med?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-12-14 10:31

http://getintopc.com/softwares/operating-systems/windows-xp-home-edition-sp3-free-download/

Citat
Windows xp home, brokker sig hele tiden

Javel... men over hvad? Det kunne jo være, der var andre løsninger?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 07-12-14 10:41

Den stopper tit midt i arbejdet. Så jeg tror at en rep. er det bedste.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 210 point
Dato : 07-12-14 10:46

Hvilket arbejde?

De fleste fejl kan rettes med Microsofts eget værktøj; "Fix it":

http://support2.microsoft.com/fixit/da-dk

Prøv trin 2. 'Alle problemområder'.

Hvis der er rod i registreringsdatabasen, så klares det med Ccleaner:

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Her er en vejledning: http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 07-12-14 10:52

Prøver dine forslag. Tak for hjælpen indtil nu. Giver feed back, når jeg har prøvet det forskellige.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-12-14 18:10

Citat
Min gamle laptop med Windows xp home, brokker sig hele tiden
så er det på tide at skifte den ud, Windows XP kan ikke opdateres og er usikker at bruge på internettet, du bør ikke bruge den computer online, køb hellere en ny som kan købes for få 1000kr.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 08-12-14 10:15

Kom nu ind i kampen og læg en anden Windows version på maskinen!

Enten Windows 7, eller Windows 8.
Det er faktisk lykkedes for mig at opgradere en gammel XP maskine til Windows 8, så giv det et forsøg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-14 14:16

o.v.n. & dogvillestar -> Det er der mange delte meninger om:

1.) http://www.zdnet.com/article/windows-xp-what-to-expect-once-microsoft-shuts-down-support/
2.) http://www.pcworld.com/article/2102606/how-to-keep-your-pc-secure-when-microsoft-ends-windows-xp-support.html
3.) http://safeandsavvy.f-secure.com/2014/02/14/7-things-to-do-if-you-plan-to-keep-using-windows-xp-after-april-8-2014/

Min personlige antagelse er:

Hvor er chancen størst for, at blive ramt; af en endnu ikke kendt virus-trussel?

Windows XP, Vista, Win7 el. Win 8.x ?
Muuuhaaaahaaaa.. BØøøøeeEH...
Jeg medgiver det kan betale sig at skifte browser ..eftersom IE8 er sidste understøttede version fra Microsoft. Der findes dog andre opdarede browsere som kører under Wiin XP: Chrome, Firefox Opera, Safari.. (..sidstnævnte for Windows dog ikke opdateret siden 2012).
Nævn f.eks et par store XP skandaler ...siden:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/end-support-help
Nøeh... sikkerhedshul exploits ..de alvorlige altså ..har rettet sig mod server segmentet og de tilhørende sikkerhedsprotokoller. Hverken dette ..eller overvågning af al IP-trafik kan den alm. borger sikre sig imod.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-14 14:26

Den anden side af 'sårbarheds'-sagen er:

Findes der et alvorligt brud i sikkerheden ..selv i XP operativsystemet ...så er det en salgsparameter for div. antivirus udbydere, sålænge der er kunder/brugere til XP-løsninger, at garantere det bliver lappet/stoppet!

Browser fabrikanterne har sammenfaldne interesser ...forretningsmæssigt ..såeh deet?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-14 14:35

Nåeh ja.. der jo også det helt 3'die aspekt: OPDATERINGER!

Den Danske Stat har betalt ca. 52 millioner for fortsat at få sikkerhedsopdateringer og support på alle Windows XP Pro licencer til offentlige virksomheder.
Disse 'opdateringer', har jeg ladet mig fortælle, kan sikkert på ganske 'u-lovligvis' hentes ...et eller andet sted i Det Græske Øhav (...siger et 'rygte' ! )
GOOGLE ...ER DIN VEN
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-12-14 16:18

molokyle

Du skulle vel ikke have en mere specifik adresse på den lokation i det græske øhav ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-12-14 20:01

lham -> Joeh.. men dét ..må jeg ikke fortælle videre:

a.) http://www.zdnet.com/article/registry-hack-enables-continued-updates-for-windows-xp/

b.) http://www.inquisitr.com/1457310/windows-xp-updates-2014-new-download-will-provide-unofficial-service-pack-4/

c.) Hvorfra kommer så disse 'updates' ?
Citat
If you are still using Windows XP and the separation anxiety is just too much to deal with, you will be able to stay protected with antivirus support after July 2015.
.. While Microsoft Security Solutions may provide support until 2015
..If new exploits are found in the operating system after this April that hackers could take advantage of to compromise your data, Microsoft will not be issuing any sort of patch or protection - you will be on your own.
..You will still be able to obtain security solutions from companies including Norton, AVG, Trend Micro, and Kaspersky. It will depend on the exact company, but some are promising to continue providing support as late as 2019.

Antivirus programmer 'lover' support ..altså; indtil ...år 2019 !

Kilde: http://www.windowscentral.com/security-essentials-support-extended-2015-XP-updates-ending-april
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-12-14 21:59

Citat
Jeg medgiver det kan betale sig at skifte browser ..eftersom IE8 er sidste understøttede version fra Microsoft.

De er altså nået til version 11, men den kan ikke installeres på XP..........og det er iøvrigt en lortebrowser.

Geninstallerer man XP som har IE 7 indbygget kan man ikke engang komme på nettet, heller ikke ved at installere andre browsere, og når man vil opdatere fra MS kan man ikke hente så meget som een fil før man installerer IE8 hvilket er en besværlig proces idet der også skal hentes et par andre filer FØR man kan hente servicepacks.

Jeg var igennem den proces i februar, det gad jeg ikke mere så jeg købte en ny bærbar med 8.1

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-14 08:40

LuffeA ->
Citat
De er altså nået til version 11, men den kan ikke installeres på XP.

Det er jo sådan set også det jeg skriver:
Citat
..IE8 er sidste understøttede version fra Microsoft.

..til XP.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-14 14:53

Igen idag,en opdatering til mit elskede XP. Det kører bare....som det har gjort siden april 2004.
Et langt kærligheds forhold,hvor jeg aldrig har tænkt på separation eller skilsmisse. Min go`e gamle hp maskine,skal også roses.Tør slet ikke tænke på,hvor mange tusinder timer,den har tjent mig.

Dog har jeg slettet Java,på denne her,da jeg bruger nem-id på bærbare med Win 7.

M.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-12-14 01:34

Windows XP er død kom ind i kampen og få et styresystem som kan opdateres:
http://www.computerworld.dk/art/232647/windows-8-1-buldrer-frem-nu-er-xp-stort-set-doed-i-danmark
jeg gik direkte fra XP til 8eren, den faktisk meget nem at bruge selv om meget skal gøres anderledes end man var vant til

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-14 07:29

o.v.n. -> Ja, hvis ellers pc'en kan honorere systemkravene:
Citat
Minimumkravene til hardware for Windows XP Home Edition er:

Der kræves mindst Pentium 233 MHz processor eller kraftigere (300 MHz anbefales)

Mindst 64 megabyte (MB) RAM (128 MB anbefales)

Mindst 1,5 GB ledig plads på harddisken

Cd-rom- eller dvd-rom-drev

Tastatur og Microsoft Mouse eller et andet kompatibelt pegeredskab

Skærmkort og skærm med en opløsning på Super VGA (800 x 600) eller højere
Lydkort

Højttalere eller hovedtelefoner

Citat
Her er systemkravene for at køre Windows 8.1 på din pc:

Processor: 1 gigahertz (GHz) eller hurtigere med understøttelse af PAE, NX og SSE2

RAM: 1 GB (32-bit) eller 2 GB (64-bit)

Ledig plads på harddisken: 16 GB (32-bit) eller 20 GB (64-bit)

Grafikkort: Microsoft DirectX 9-grafikenhed med WDDM-driver

Der er immervæk forskel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-14 07:34

Ps. En fuldt opdateret XP fylder ca. 6 Gb, en opdateret Windows 8 ca. 24 GB, begge dele uden andre programmer end en kontorpakke (office).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-12-14 10:06

@molokyle

Da XP kom installerede jeg den på en P1 550 Mhz med 128 mb ram, den humpede mere end jeg gør ude på gaden.
Okay, købe-antivirus som jeg altid har brugt var også tungt dengang.

Det hjalp gevaldigt da jeg skiftede bundkort og valgte en Athlon 1,2 og 512 mb ram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-14 13:14

UPS... forkert link.
Hér kommer det 'rigtige' : http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-b50-30-80es-id-8616249.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-12-14 13:16

..og så lige en kommentar, som 'havnede' i en forkert tråd !

ALTSÅ...
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 13-12-14 09:46

Tak for svaret molokyle. Undskyld det sene svar, men nu kører den igen. Glædelig Jul.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-12-14 17:26

jesper.s Godt det 'kører' for dig
</MOLOKYLE>