/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Udskiftning af stationær PC
Fra : Oldboston
Vist : 397 gange
100 point
Dato : 03-12-14 17:35

Min stationære PC er fra 2004. System informationen fortæller: AMD Adlon XP 1200 mHz. L2 cache 256 KB. Memory: 1.536 MB (61% used). Windows XP Home 32bit. Jeg har fået installeret en ekstra intern harddisk for nogle år siden, de to harddiske er på henholdsvis 175 og 122 GB, hvoraf ca 40 % er ledig. Jeg synes ofte, at maskinen er langsom så jeg bruger unødig meget tid på downloads og på at åbne programmer. Jeg overvejer derfor at skifte den ud.
Jeg har brug for et godt råd, fordi jeg helst ikke vil ramme nogenlunde rigtigt, når jeg bælger en afløser. Jeg bruger maskinen 2-3 timer hver dag, mest til tekstbehandling og anden dokumenthåndtering. Men også til håndtering af fotos og billedfiler. Også til informationssøgning og korrepondance. Lydfiler har jeg ikke meget brug for, bortset fra at jeg har måske 50-75 CD'er liggende på Windows MediaPlayer. DVD bruger jeg ikke maskinen til. SPIL: Aldrig.

Der er en begrænsning i mine valgmuligheder, fordi jeg af bestemte årsager er bundet til at købe maskinen hos Expert. Jeg kanb se på expert.dk, at de for tiden har bl. a. flg tilbiud: HP Pavilion 500-315. Asus K30 BF-NR007S. Asus K30BF-NRod65 og Asus K30AD-NRD. De koster alle mellem ca 3500 og ca 5500 kr. Prisen er ikke så afgørende, det skal bare væøre noget, der virker og er hurtigt og pålideligt. Er der en af de maskiner, der kan anbefales? Hvad bør jeg lægge vægt på?

Er det et problem, at de nævnte pc'er har USB3.0? Alt, hvad jeg ellers har af udstyrer 2.0. Kan de bruges sammen?

Jeg er lidt nervøs for skiftet fra XP til Windos 8, fordi jeg har en bærbar med 8. Jeg synes, at der er frygtelig mange funktioner, man skal forholde sig til, og ved almindelig teksbehandling er de fleste af dem unødvendige. Men det er jo en anden sag, og det må jeg selv bakse med.

Håber, I derude har et godt råd. Hvis jeg har givet for få oplysninger, vil jeg meget gerne supplere med flere....

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-12-14 18:16

USB 3.0 er bagudkompatibelt med USB 2.0 - så der er ingen problemer.

Det lyder til at du kan nøjes med en relativt simpel og robust PC - da du ikke har behov for at spille krævende spil. Nu om dage kan selv små computere have en meget stor processorkraft sammenlignet med en 10 år gammel computer. Det betyder også at du kan købe maskiner fra omkring 2000 kr og opefter.

Win8 er ej heller min kop the - jeg foretrækker Win7 - men der en en løsning for at lave Win8 om til en Win7 - det hedder Classic Shell - og gør at det minder meget om Win7 - og dermed også meget alla XP.

Hvis jeg var dig så ville jeg vælge en maskine med en SSD harddisk - da det føles meget, meget hurtigere.

Hvis du skal vælge en af de nævnte computere så ville jeg vælge :
http://www.expert.dk/stationaer-pc/asus-k30bf-nr006s-desktop/p-219020/

Men hvis jeg skulle vælge en anden computer til dig fra expert så ville det være denne:
http://www.expert.dk/acer-aspire-tc-605-stkeq013-desktop/p-218600/
Årsagen er SSD disk, Intel setup, stor Harddisk

Hvorfor skal computeren i øvrigt købes hos expert - der er mange andre muligheder ?

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 03-12-14 18:47

Jeg fandt en helt 6. PC hos Expert- som kunne være interessant. Det er en lavenergi-computer - men med en stor performance.

Den er samtidig meget lille - men det skal du ikke lade dig snyde af - den er ca. 5 gange hurtigere end din gamle målt på benchmarks.
http://www.expert.dk/asus-vm60-g042r-desktop/p-217068/

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 03-12-14 20:06

Foreløbig tak for de meget informative svar, Thomas, nu har jeg noget konkret at arbejde videre med.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-12-14 10:45

Gå efter en med 8 RAM og i3 eller i5 processor, så vil de øvrige komponenter være fuld på højde med at leve op til hastighed. Du kan nok ikke købe en PC med SSD, men så køb fx en:

https://www.happii.dk/Harddisk/850-PRO-SSD-256GB/2449952?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

og stop i fra starten. Du vil ikke fortryde det. Ca. 1250 kr. for en sådan SSD-HDD

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 20-12-14 09:12

Tak for svaret Thomas_Mygind. Det var nogle meget brugbare svar.