/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
bankgæld forældelse ?
Fra : hovsada
Vist : 323 gange
100 point
Dato : 29-11-14 08:12

jeg har en over 20 år gammel bankgæld, som selvstændig fra en bank , som nu er sammenlagt med een af de store, Kan den stadig kræves ? Har ikke afdraget i ca. 20 år !

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-11-14 08:31

Rreglerne er på internettet under Restinformation, hvor du finder "forældelsesloven". .Bankgæld o. l. forældes efter de nye regler, som har været gældende i få år, efter 10 år. Tidligere var fristen 20 år,men loven gælder med få undtagelser også for gældsforhold eder er stiftet før lovens ikrafttræden.
De bestemmelser, der især er relevante for dig er §§ 5 og 6:
§ 5. Forældelsesfristen er 10 år,
1) når der er udstedt gældsbrev for fordringen,
2) når fordringen er registreret i en værdipapircentral, eller
3) når fordringens eksistens og størrelse er anerkendt skriftligt eller fastslået ved forlig, dom, betalingspåkrav påtegnet af fogedretten eller anden bindende afgørelse.
Stk. 2. Fordring på senere forfaldne renter, gebyrer og lignende forældes dog efter § 3.

§ 6. Forældelsesfristen er 10 år for fordringer i henhold til pengelån eller ubevilgede overtræk på konti i pengeinstitutter, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Er der ikke fastsat noget tidspunkt for indfrielse af gælden i henhold til en kassekredit eller et andet lån med variabelt lånebeløb, regnes forældelsesfristen fra den seneste indsættelse eller hævning på kontoen, der er foretaget af andre end fordringshaveren, dog senest fra det tidspunkt, til hvilket gælden måtte være opsagt til indfrielse.
Stk. 3. Fordring på renter, gebyrer og lignende forældes efter § 3. Dog er sådanne fordringer omfattet af stk. 1 og 2, i det omfang de tilskrives inden for maksimum på en kredit.

Men læse hele loven - tungt stof. Der står også regler om, at forældelsen kan afbrydes, vær opmærksom på dem. F. eks. hvis banken ikke har kendt dit opholdssted eller har foretaget retsskridt, som f. eks. udlæg eller anlagt retssag, i mellemtiden. Så er sagen vanskeligere. Tal under alle omstændigheder med en rådgiver, advokat eller revisor el. lign.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-11-14 06:06

Såfremt at den gamle bank har overhold reglerne tidsfristerne så Ja

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-12-14 19:09

Banker og Skat ´glemmer´ kun deres egne fejltagelser - ikke gæld.