/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kedelige og grå mandler
Fra : Sandvad261
Vist : 401 gange
100 point
Dato : 27-11-14 09:27

Efter at jeg har smuttet nogle mandler, så bliver de kedelige grå og bløde, er der nogen der har en ide om hvad jeg gør forkert.

Hej

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 27-11-14 10:08

Et gæt herfra, du koger mandlerne alt for længe inden du smutter dem!

Jeg gør som min mormor lærte mig, smider mandlerne i spilkogende vand, hælder vandet fra når mandlerne kommer op til overfladen, hælder koldt vand på, lader dem stå et minuts tid, og smutter dem.

Og jeg har aldrig fået hverken bløde eller grå mandler

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-14 19:39

Jeg tror vagn har ret i at du har kogt dem for meget / for længe,
mig bekendt skal de også kun lige dyppes i varmt vand, før man smutter dem.

Men det kan jo også være at du ikke har købt de bedste mandler i handelen.

Lige nu har vi en ud af tre poser mandler helt gratis, som vor svigersøn har købt syd for grænsen,
tre poser på tilbud til under det halve af danske priser...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-11-14 20:14

De bliver kogt formeget. ca. 4 min. i kogende vand fra ELkedlen, skyldes i kold vand og de er smutteklar, hvide og faste

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-14 22:47

Hvis du lægger dem i lunkendt vand ov varmer op vil farven fra skallen diffundere over i kernen medens den koger blød. hør i stedet som de erfarne siger .
først når vandet koger kommes mandlerne i . op igen efter kort tid og hurtig afkøling. så er det kun skalllen og ikke kernen der når at blive varm. den slipper kernen,og farven går ikke over.

max kogetid er under 1 minut.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 07-12-14 11:27

Tak for svaret vagnr.
Sådan skal det bare gøres, så tak for hjælpen.
Hej

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-12-14 16:38

Selv tak, Sandvad261