/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Overdrage bilen til kæresten
Fra : Morgensutter
Vist : 735 gange
69 point
Dato : 26-11-14 20:52

Jeg vil ikke have bil mere og det kan ikke betale sig at sælge den, men min kæreste vil gerne have den.
Hvordan overdrager jeg alt til hende, både forsikring og afdrag og hele molivitten?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-14 21:10

Ang afdrag så skal personen godkendes af "kreditforeningen" for at overtage dette. Forsikringen den kan personen ikke bare overtage med personen skal "godkendes af forsikringen" når dette er gjordt skal bilen omregistreres til personen og så er det det.

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 26-11-14 21:13

Tak rotw. Hvor skal bilen så omregistreres henne?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-11-14 21:17

Du er nødt til at overdrage bilen på fuldstændigt normale handelsvilkår, når du stadig betaler afdrag på den.
Man kan ikke sælge en bil med gæld, uden først at træffe aftale med panthaver om hvordan gælden fortsat skal afvikles, restgælden kan ikke slettes, kun betales.

Den der kører i bilen skal også bære ansvaret og dermed betale forsikringen - som forsikringstager.
Du kan derfor ikke flytte ansvarsforsikringen over og dermed videregive anciennitet i forsikringsforholdet til en anden person.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-14 22:01

Hvis du og kæresten bor sammen, er det normalt at forsikringen godt kan blive i dit navn.
En bil er jo hos skat, vist hvem der er ejer og hvem der er bruger. Det er brugeren som betaler forsikring.
Hvis du ønsker ændring af ejer/bruger, skal du følge denne vejledning, som jo indbefatter en omregistrering:
https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817299

VH Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-11-14 00:09
Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-11-14 17:56

Du skal som det første tage kontakt til panthaver dvs. den bank eller den financiering der er på bilen.
Forelæg sagen for dem og hør hvordan de stiller sig.
Hvis de giver grønt lys skal din kæreste finde et forsikringsselskab der vil acceptere at tegne kasko på pågældende bil (Kasko er obligatorisk når der er gæld i bilen) og derefter omregistreres bilen på normal vis.
Du skal dog være obs på, at hvis bilen omregistreres og du har gæld i den, vil du blive bedt om at indfri gælden omgående, så sørg for at have klare linjer inden. Det andet kan blive noget værre bøvl at trækkes med.

Kommentar
Fra : Morgensutter

Dato : 01-12-14 11:02

Skal man virkelig afvikle gælden omgående? Det er jo meningen at kæresten skal overtage betalingen. Kan man ikke søge om at hun overtager lånet?
Ellers er det hele jo ligegyldigt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 69 point
Dato : 01-12-14 16:42

Citat
Skal man virkelig afvikle gælden omgående? Det er jo meningen at kæresten skal overtage betalingen. Kan man ikke søge om at hun overtager lånet?

Hvis bilen skrives over i kærestens navn skifter bilen jo ejer og, det kan den kun hvis du indfrier restbeløbet der skyldes på bilen.
Du må ikke afhænde bilen uden at betale restgælden, hverken til din kæreste eller andre

Alternativet er, at kæresten tager et lån på det der skyldes på bilen og så indbetaler restgælden.

Du kan selvfølgelig godt forsøge at få finansieringsselskabet til at godkende, at kæresten overtager gælden, men regn ikke med det er gratis, for der skal udfærdiges nye dokumenter, ny tinglysnig m.m.

Når du har styr på det, så er proceduren at din kæreste skal tegne en forsikring på bilen og så skal den omregistreres..og det foregår hos SKAT

Godkendelse af svar
Fra : Morgensutter

Dato : 04-12-14 11:24

Tak for svaret dova.