/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
En masse ledninger på opvaskemaskinen
Fra : kipumi
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 24-11-14 21:15

Når man har en ledning op af gulvet med sort, rød, gul, blå og en grøn/gul. Og en opvaskemaskine har brun, blå og grøn/gul, hvordan skal det så forbindes? Det blev åbenbart gjort forkert , og så sprang der et eller andet i opvaskemaskinen. Kan den mon laves af en alligevel, eller er den lige til at smide ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-14 21:28

Er du sikker på den ledning ikke er SORT - BRUN - HVID - BLÅ - GUL/GRØN
BRUN kan også være rødbrun
HVID kan også være grålig eller uendelig hvid

Måske:
Gulgrøn til gulgrøn
Blå til blå
Brun til sort

Men det er noget af en blanding med de ledninger
Et rigtigt måleapparater vil kunne fortælle hvad der hvad (polsøger duer ikke)

Mit aller bedste råd er at få fat i en elektriker

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-14 23:50

Citat
Når man har en ledning op af gulvet med sort, rød, gul, blå og en grøn/gul. Og en opvaskemaskine har brun, blå og grøn/gul, hvordan skal det så forbindes? Det blev åbenbart gjort forkert , og så sprang der et eller andet i opvaskemaskinen. Kan den mon laves af en alligevel, eller er den lige til at smide ud

Det der kommer op af gulvet er 3 Faser>R,S,T = sort, rød & gul. Nul = blå og Jord = grøn/gul

Og det skal forbindes: grøn/gul til grøn/gul = Jord. Blå til blå = Nul. Brun til en af faserne / sort.
Så er opvaskemaskinen tilsluttet 230 Vac. = 1. fase og Nul som den skal.

Men den fejl der med garanti er sket er at den er tilsluttet 400 Vac, det vil sige at der er monteret en fase på den blå ledning og en fase på den brune ledning = 2. faser = 400 Vac, og så går det galt og noget brænder af i maskinen .
Hvor meget der er brændt af og om det kan betale sig, er ikke lige til at sige.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-11-14 10:46

Hejdu58.
Du glemmer at før EU-medlemskab var nul ikke blå men sort. Af den grund skal man ved ældre installationer være opmærksom på dette.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-14 16:19

Ak Ja, vi har lige købt ny vaskemaskine, jeg synes det var dyrt, 500 kr for installationen,
men vist ikke så dyr som i dette tilfælde, overlad altid installationen til en fagmand...

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-11-14 17:30

Ja svendgiversen.
Det kan være dyrt at være fattig og prøve at spare nogle penge.
Til orientering. For at kunne samkøre elforsyning i hele EU blev spændingen hævet fra 220 / 380 Volt til 230 / 400 Volt. 230 Volt mellem fase (strømførende ledning ) og nul og 400 Volt mellem to faser.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-14 03:11

Til grow

Vær obs på Ang neutral leder i henhold til sb anbefales det at denne er blå men det er ikke et krav. Den Eneste leder der er krav til er jordledningen grøn/gul må ikke benyttes til andet. Men igen må du godt bruge rød, hvid, sort, brun mf til jordledning det skal dog opmærkes (rød i gamle ins. Kan være både fase og jord)

Som der er en der har skrevet har vi idag 230/400V og det hedder L1 L2 L3 og ikke rod stamme top (r,S,t) mere

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-11-14 07:21

Tillægs-spørgsmål:
Hvis nu Jord (gul/grøn) og nul (lyseblå) er forbundet rigtigt - Så kan det vel ikke gå galt med de andre ? - de kan vel forbindes som det lyster ?

Jeg tænker at hvis der sidder en motor i maskinen, så er den garanteret kun på en fase...og drejer så den rigtige vej rundt.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 26-11-14 08:37

Til rotw
Du har ret, men med at nul nu er blå, mener jeg alle nye installationer.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 26-11-14 16:07

Tak for svaret Hejdu58.
Tak for svaret, jeg skulle selvfølgelig have spurgt, før jeg gik i gang, nå jeg håber aldrig jeg får brugt for lige dette igen, men dejligt , der altid er nogen, der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-11-14 19:48

Selv tak kipumi