/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kia picanto 2005 1.1 ex.
Fra : KegletQ
Vist : 679 gange
15 point
Dato : 22-11-14 11:50

Hej.

Igår kunne min Kia starte perfekt og blive kørt et lille stykke for at blive vasket og så på plads igen. Ingen problemer. Idag sku jeg ud at handle og bilens motor brokker sig 2 gange og lød som om den ikke ville holde ordentligt i tomgang. Efter start 3. Gang holder den i tomgang er par minutter og motoren begynder at lave sådan nogle lyde som hvis man slår på en gryde stille men hurtigt. Synes os den tikker lidt og den lyd kender jeg fra en gammel Ford som tidligere ejer havde kørt tør for olie. Men jeg har ikke haft kørt den tør for olie, så ved ikke hvad det er. Kan noget af det være pga. Det er blevet koldt? Eller fordi den gerne vil have et fuldt service og udskiftning af diverse væsker eller? Er hunkøn så mine forslag er få, hehe. Håber på svar.

Mvh keglen

PS: hvad er det der point for løsning pjat, kan man ikke få gratis råd mere?

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 25 point
Dato : 22-11-14 12:43

Ved ikke om din bil er med Katalysator. Men det er det første,der springer mig i hu. "Osede" den.
Kunne tyde på,den er ved at rengøre Katalysatoren. Hvis olietryk og kølevædske er i orden,er der ikke andet at gøre,end at køre en tur,til Katalysator er brændt ren.

I øvrigt ingen god idè,at starte en moderne bil kold,for derefter straks stoppe den. (Bl.a. tilstopning af Katalysator).

Citat
PS: hvad er det der point for løsning pjat, kan man ikke få gratis råd mere?

Helt enig. Men sådan er Kandu indrettet.

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-11-14 14:19

Jeg er helt enig med Mosebaeks betragtninger om start / stop med kold motor er og bliver unødigt hårdt for enhver motor. Jeg tænker fugt i tændingssystemet hvilket harmonerer meget godt med de bankelyde du beskriver. Start motoren og hold den i gang til den er gennemvarm, eller kør en tur på ti - femten kilometer, så den bliver ordentligt gennemvarm.
Så skulle det ikke undre mig om dine problemer er løst for denne gang, men for din egen og bilens skyld:
Sørg for at køre nogle ordentlige ture så den bliver varm.

Kommentar
Fra : KegletQ

Dato : 22-11-14 14:27

Hej.

Tak for svar :) det lyder fornuftigt med katalysatoren da den i forvejen er i stykker nemlig. Den ringler bagi og har gjort det i et par måneder. Men ved ikke om det har noget at gøre med den lyd der kommer fra motoren efter den har holdt i tomgang nogle minutter... Lyden minder skrækkeligt meget om da min tidligere Ford kørte i stykker på motorvejen og den larmede fra motoren... Der var det desværre motoren der røg. Dyrt puha.

Kommentar
Fra : KegletQ

Dato : 22-11-14 14:29

Jeg kører skam ikke småture hehe har 100 km. På arbejde og kørte i den til Sjælland i mandags. Og den havde holdt stille i 2 dage herude :) men kan bare ikke forstå hvis den ikke ku tåle at blive startet for st blive vasket længere henne... Lyder bare underligt.

Kommentar
Fra : KegletQ

Dato : 22-11-14 14:32

Men igen, lyder fornuftigt nok når jeg tænker over det.. Den er nok blevet fugtig steder den ikke sku være fugtig.

Prøver at køre en tur i den og se om jeg kan få den tør de stedet den er blevet fugtig :)

Tusind tak for svar :)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-11-14 17:53

Jeg er ikke professor,udi bilkundskab. Men har haft bil i ca. 50 år,og har derved (mener jeg) en vis personlig erfaring.

Det jeg mener med Katalysator + koldstart + hurtig at slå motor istå er,at der kommer til at stå uforbrændt bensin (dampe) i Katalysatoren. En Katalysator virker først når den har nået en ordentlig temperatur. Kan selv mærke bensin lugt,hvis jeg går bagom bilen,lige når den er startet.
Ikke så længe siden,jeg så en Citroèn C5`er regenererede Katalysatoren (Diesel). Røgslør.

De kloge vil jo også påstå,at en defekt Katalysator,forurener mere,end en bil uden Katalysator.

M.

Godkendelse af svar
Fra : KegletQ

Dato : 22-11-14 19:05

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-11-14 16:47

Selv tak,KegletQ. Håber den funker igen.

Vh. M.