/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorrørs expansion?
Fra : iluap
Vist : 420 gange
100 point
Dato : 17-11-14 14:47

Under vores gulv mellem 2 værelser løber 2 stks 22 mm rør til og fra en radiator. Der hvor de kommer ind i værelset gennem et 15x30 cm hul vil jeg gerne cementere til inden jeg lægger nyt gulv på aht evt. mus. Kan jeg tillade mig bare at cementere rørene fast, eller arbejder de for meget til dét?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-14 14:50

De skal kunne give sig.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 17-11-14 14:54

Ja, det kan være de gerne vil stå i en flitsbue uden at kunne ;)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-14 15:12

Dine 1/2" rør kan godt mures inde, men vil helst bevæge sig et par mm. Den lille bevægelse kan knirke, desuden er de jo i god kontakt med beton og afgiver dermed mere varme.
Så hvorfor ikke lægge 1 cm rockwool omkring. Ingen knirken, mindre varmetab, ingen mus.
VH Palle

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 17-11-14 15:14

6 mm er nok til mus

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 17-11-14 16:41

Lad være med at støbe ind. Det giver bare støj. Giv rørene en manchet af vulkanfiber eller lignende, så de kan glide en smule frem og tilbage.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 17-11-14 17:19

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-11-14 18:17

Har godtnok aldrig hørt om mus der gnaver sig igennem 1 cm komprimeret rockwool, for at skabe et hul på 6 mm.