/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fjerne gulv med kamsøm
Fra : myg
Vist : 1337 gange
100 point
Dato : 17-11-14 13:57

Jeg skal fjerne et badeværelsesgulv af krydsfiner med svejsevinyl, som er fæstnet til strøerne med kamsøm.
Hvis jeg brækker i gulvet med et koben splintres krydsfineren blot, og fjerne kamsømmene, der er godt forsænkede under spartelmasse er jo et hestearbejde.
Hvem kender et godt fif til at få sådan et gulv brækket op noget nemmere ?????

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 17-11-14 17:45

Jeg havde stor glæde af en sømudtrækker, da jeg skulle hive 100 m2 brædder op på loftet, de var sat i med dykkere og banket godt med. Det er bare at sætte kæberne på hver sin side af sømmet, løfte det røde håndtag op, hamre det ned, og trække søm/dykkere op.

Men prisen er ret hidsig for et badeværelsesgulv, måske kan du leje/låne en?

http://www.multikoeb.dk/koben-265/bahco-soemudtraekker-450-mm-p4606?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-11-14 19:45

Kamsøm slåes ned gennem det der skal af. De river alt istykker hvis du trækker dem ud. Brug en dykker, eller kørner om du vil.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-11-14 20:47

Det er ikke bare lige til at gøre. Der er ret stor sandsynlighed for, at pladerne også er limet fast på strøerne, så det letteste er, at skære det ud i felter med en gammel rundsav, og så brække et helt felt op med koben.
Nu er der vel ikke lagt varmeslanger under pladerne, for så skal det tages på den hårde måde.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 20:52

Pladerne er ikke limet på strøerne og der er ingen varmeslanger.
Jeg har fået flænset et lille hul i forbindelse med en pladesamling ved et afløb, men bare det voldte store problemer idet krydsfineren bare splintres under kobenet.
Men skal jeg bare save med rundsaven gennem vinyl og plader på langs af styrøerne selvf.
og så prøve at brække pladen op i mindre stykker?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 20:53

Jeg kan rimelig nemt trække sømmene op hvis jeg blot kan komme ned til dem i pladen med en knibtang (har en stor smede-knibtang), men det at få hovedet gravet fri er et stort arbejde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-14 21:41

Citat
Jeg kan rimelig nemt trække sømmene op hvis jeg blot kan komme ned til dem i pladen med en knibtang
det er ikke kamsøm du rimelig nemt kan trække op, som allerede foreslået er den bedste metode at lade sømmene blive i strøerne og banke dem ned så der kan ligge nyt gulv ovenpå, kamsøm river træet med op og efterlader et stort hul hvis de trækkes op

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-11-14 22:07

Det er nu altså kamsøm - ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal kalde dem.
Fra hovedet og ned er øverste halvdel riflet rundt om sømmet og nederste halvdel er "snoet" á la gevind men grovere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-14 09:03

Du jo bruge et ´kop-bor´, så kan du i det mindste få bræder/ plader løftet af/op, hvad du så gør ved sømmene er en anden sag, men en hammer og mejsel kan sikkert hurtigt klare det.
https://www.google.dk/search?q=kopbor&hl=da&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=afxqVMG8I4jlywO4i4CoCw&ved=0CAUQ_AU

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-11-14 09:06

Eller brug en stiksav/ bajonetsav med metal klinge, når gulvet er væk

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 18-11-14 12:49

Tak for svaret vagnr.
Jeg kunne ikke bruge nogle af besvarelserne, men jeg fik kendskab til et smart stykke værktøj via dit svar, så derfor .....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-11-14 13:36

Selv tak, myg, og god "fornøjelse" med projektet