/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stueplanter
Fra : omahexen
Vist : 374 gange
70 point
Dato : 17-11-14 08:22

Vi har de seneste år købt adskillige forskellige stueplanter,men de fleste går ud ! Hvad gør vi forkert ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-11-14 08:37

Det er ikke så let at svare på, når du ikke skriver mere end du gør.

Hvilke typer drejer det sig om? Hvor står de? Direkte sol eller i mørke?

Husker I at vande og gøde dem?

Blot for at nævne nogle få af de parametre, der har indflydelse.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 70 point
Dato : 17-11-14 10:29

De fleste stueplanter bliver placeret for varmt og/eller for mørkt, og så bliver de druknet, når man husker på dem og udtørret når man glemmer dem. Desuden får mange alt for meget gødning og for svær jord.
Politikens forlag udgav for mange år siden en bog om stueplanter. Den er stadig god at få forstand af og kan formodentlig købes antikvarisk eller lånes på biblioteket.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-11-14 11:32

De fleste planter kommer direkte fra et gartneri med masser af varme/ lys/ næring - for så at ende i Brugsen/ andre steder, hvor de mange gange får lov til at stå udenfor i kulde - samt de så igen får masser af varme når ´du´ køber dem.

Kun mit gæt, alle mine planter der er købt sådant, er visnet inden for et par måender.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-14 13:11

Nogle planter skal helst soppe i vand, andre altid være fugtige, og de fleste gerne tørre let imellem vandingerne.
de skal alle have godt lys sålænge som muligt i vintterperioden. IOkke alle tåler direkte sol ret længe.
Meget få tåler en placering ovenpå en radiator.

Og så er det den sikre død, hbis man stdig flytter og drejer på dem.

Hellere for lidt end for meget gødning.
Meget sjældent eller slet ikke gødning i vinterperioden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-11-14 22:36

Der er flere planter der dør af overvanding end af udtørring.

Forskellige planter har forskellige behov.

Jeg har flest erfaringer med planter der kan tåle masser af sol, da jeg altid har haft stuevindue mod syd/sydvest, og de plejer ikke at tage skade af radiatorvarmen.

Hvis vi har en varm sommer kræver planterne meget vand, men det er vigtigt, at man holder igen med vandet når sommeren går på hæld, da planterne ellers drukner. Når det så bliver så koldt, at vi tænder for varmen, så bliver der igen behov for lidt mere vand, men dog ikke så meget som under en varm sommer, for nu fordamper vandet også p.g.a. radiatorvarmen.

Hvis du vil have planter der kan overleve, så skal du starte med, at købe nogen, der trives i de vinduer du ønsker at have dem stående i.

Hvis det er bestemte planter du ønsker, så kan du google dem og læse om deres behov både hvad angår sol- og vandmængde.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-11-14 00:23

Måske er i flere der vander?

måske dette kan gøre nytte
http://floradania.dk/fileadmin/s3/pdf/planter/Stueplantebog.pdf

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 18-11-14 08:21

Tak for svaret pbp_et.