/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vandspreder
Fra : jensviggo
Vist : 1358 gange
50 point
Dato : 13-11-14 04:53

Hvor meget vand bruger vandsprederen med et tryk på 3 bar i timen når vandslangen er en halv tomme?
Evt. formel tilberegning

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-11-14 06:56

det må jo afhænge af den indre vandmodstand i sprederen og i vandslage incl føderør til vandslangen og det er nok data man må måle sig til .

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 13-11-14 08:24

Kan osse spørge på en anden måde: hvor mange kubikmeter vand løber der ud af en vandslange der er 1/2 tomme i timen med et tryk på 3 bar?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-14 08:31

Sæt dig til rette med en tom swimmingpool, en afrivningskalender, en tommestok og en regnemaskine. Så får du syn for sagn.
Det afhænger af slangen, vandhanen, temperaturen og sprederen.

I stedet for det oven nævnte grej kan du jo osse bevæbne dig med en vandmåler og et stopur og tage tid på hvor lang tid det tager for en kubikmeter at løbe ud. Det bliver nok billigere end at vente en hel time.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-11-14 09:23

Ved godt man ikke kan sammenligne det, men når jeg skifter vand på mine akvarier ved brug af en haveslange løber der ca 1 kubikmeter pr time ved fuld knald på hanerne, og det halve ved ´normal´ brug af hanen - skal vandet ud af baljerne tager det længere tid, næsten det dobbelte.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-11-14 09:24

Og så ved jeg ikke hvad vandtrykket er hos mig, men det er ikke vildt kraftigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-14 10:41

Bare for at nævne en enkelt variabel: Vands viskositet ændrer sig fra ca. 1,00 ved 20 grader C til ca. 1,76 milliNewton*sekund pr. kvadratmeter ved 0 grader C.
I den ligning, du efterlyser, indgår også Reynolds tal, der bl. a. indeholder viskositeten, ruheden inden i slangen, dens længde/diameterforhold plus en del ting af teoretisk interesse.
Tag du og mål flow i et afmålt tidsrum eller mål tiden for udløb af 10 liter (kalibreret gulvspand), 50 liter (opmålt murerbalje) eller andet kendt mål

Jeg kunne også citere fra Kurt Gieck's "Technical Formulae", men så skal jeg til at skrive en masse frække græske bogstaver og scanne nogen højst ulineære grafer for friktion i rør med laminar og turbulent flow - og det gider jeg faktisk ikke.
vh
pbp

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-11-14 18:25

40 liter i minuttet hvis slangen løber. Med vandspreder spredes det ud gennem små huller og giver selvfølgelig meget mindre.
Et gæt mellem 5 og 15 liter afhængig af spredertype.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-11-14 21:19

Vandsprederen er en bremse på vandet.
Vandtryk er mange ting - med eller uden forbrug.
Uden forbrug kan du måle vandværks tryk for enden af slangen.
Klipper du slangen over vil trykket ikke være ret stort for enden af slangen.

Fyld en beholder fra slangen i et minut og gang antallet af de fyldte liter med 60 = Liter i timen

Med en spreder som bremse bliver det ikke så mange liter i timen.

Jo længere en ½" slange er og jo flere samlinger jo færre antal liter i timen.