/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
cirkulationspumper
Fra : kimstorm
Vist : 529 gange
100 point
Dato : 12-11-14 06:26

hej
Jeg har en ejendom hvor der sidder 5 varmecirkulationspumper, de er ca 15
år gamle, mit problem er at jeg har et utroligt højt energiforbrug på ejendommen
og det undrer mig lidt, men kom så til at tænke på om det kunne være dem der
måske gjorde udslaget på elregningen, Så ville jeg jo lige høre om der var nogle
der måske har haft sådan et "problem" og evt. skiftet cirkulationspumpe, og om
der evt. har været en synlig besparelse på denne udskiftning. Eller om der bare er
nogle der er kloge på netop det område her:)
mvh kim

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-14 06:42

Citat
Du kan spare mellem 400-1.000 kr. på el om året ved at udskifte en ældre cirkulationspumpe. En ny cirkulationspumpe koster knap 2.000 kr., og dertil kommer så lønningerne til en vvs-montør på ca. 2.000-3.000 kr.
http://www.bolius.dk/mindre-energiforbedringer-16740/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-14 06:43

Citat
dertil kommer så lønningerne til en vvs-montør på ca. 2.000-3.000 kr.

Det var så en dyr vvs´er - husk det kan trækkes fra i skat = arbejdslønnen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-11-14 07:02

På hver eneste pumpe kan du se, hvor mange watt hver pumpe bruger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-14 08:25

Nej du kan ikke se på pumpen hvor mange watt den bruger. Det der står på mærkeskiltet er nominelle værdier. Det er den højeste effekt, som den vedvarende må belastes med.

Det kan lidt sammenlignes med bilmotorens højest tilladte omdrejningstal. Man kører dog normalt med væsentlig mindre.

De 5 pumper lugter langt væk af et forkert dimensioneret anæg, som en af vvs tosserne, så har prøvet at udbedre på ved at sætte pumper her og der. En ejendom med under 20 lejligheder burde kunne klare sig med 1 eller 2 pumper.
Men hvis rørdimensionerne ikke er rigtig afbalanceret, eller der mangler jusreringsventiler, så kan mange pumper blive nødvendige for at alle får varme.

Hverr pumpes forbrug øges også betragteligt, hvis der er dårligt justeret.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-11-14 08:26

5 cirkulationspumper det må være en kæmpe ejendom?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-14 17:05
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-14 20:54

LOL altid spændende at se bæredygtige forslag fra ingeniørstanden (var det ikke hus der braste sammen sidst og før det en bro. Jo lad os spørge en ingeniør!!!!) Jeg ville så klart vælge én der var klogere end Transor, og medicinmisbrugeren Disken ville jeg slet ikke høre på. Har han fået guldøl, er han helt væk.

Selv ved gamle sølle pumper kan forbruget ikke være vildt - men måske for højt. En energirådgiver der ved lidt om det, kan sagtens hjælpe (ikke Transor). Hvis noget er lavet dumt bør det ændres, og det kan man få tilskud til .

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-11-14 00:11

"energiforbrug" Hmmm

Fjernvarme eller centralvarme?

Du kan spare strøm ved at skifte pumper (energien der bruges til at flytte vandet rundt), men det er jo ikke sikkert det ændre på forbruget af den energi som pumpen pumper rundt...

Du skal vist fortælle lidt mere om dit varmeanlæg inden du kan få brugbare råd...
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-11-14 00:11

For mig som tidligere skrevet 5 pumper?
Jeg bruger 3 pumper på 2 blokke med 48 lejligheder

Rigtig mange problemer er at nogle vvs'er bare sætter en pumpe på i stedenfor at løse problemerne, det er en rigtig dårlig ide at have flere pumper siddende i "røven" af hinanden det giver somregl kun flere problemer på sigt

Kommentar
Fra : kimstorm

Dato : 13-11-14 06:20

Kan sige at der er 3 lejemål, og det er et centralvarmeanlæg, men mon ikke jeg er blevet lidt klogere
og vil rådføre mig med en "klog" vvs mand der kan dimensionere mit anlæg med det rette antal pumper o.s.v. Tak for jeres indlæg
vh kim

Godkendelse af svar
Fra : kimstorm

Dato : 13-11-14 06:28

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-11-14 17:29

Selv tak kimstorm