/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fjern Ask Toolbar.
Fra : Mosebaek
Vist : 793 gange
200 point
Dato : 10-11-14 21:31

Win7. Internet Explorer 11.

Ask Toolbar har sneget sig ind på startsiden,efter installation af AVG (Tror jeg nok-konens pc).

Hvordan finder jeg den i Kontrolpanel / Fjern program. Den findes ikke der,med eget navn.
Jeg har læst:Ask har også partner-brands som kan lægge navn til toolbaren

Så er det jo umuligt at gætte sig til,hvad jeg skal slette,når jeg ikke kender disse navne. Har i et tip??

M.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-11-14 21:51

sikkert kommet sammen med Java update
http://malwaretips.com/blogs/remove-ask-toolbar-and-search/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-14 07:19

Kør SAS: http://www.superantispyware.com/

..med en 'Complete scan'.

Selvom Ask toolbar er fjernet fra 'Fjern program' kan der stadig ligge nøgler i registreringsdatabasen. Dette klarer SAS.

Andre browser hijack's kan også finde på at 'maskere' sig som Ask toolbar. En af de 'grimmere' er iSearch. Den kan også forklæde sig som: AVG og Google toolbar's. Desuden ændrer den også opstartsside og søgemaskine, medmindre man via instillingerne i browseren har 'forbudt' dette.

SAS klarer også iSearch, hvis dét skulle være tilfældet. Alligevel skal man efterfølgende gå ind og rette startside og søgemaskine manuelt ..i ALLE browsere man måtte have installeret (Husk: IE, bliver ikke fjernet blot fordi man har skiftet til f.eks. Chrome, Opera eller Firefox). Den kan nemlig finde på at installere sig selv igen, hvis man ikke retter dette. Det er noget værre 'gylle'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-14 07:28

Det er også et 'aber dabei' med iSearch ..hvis du skulle være så uheldig, at det er den der er tale om.

Efter at have fjernet den med SAS og man har 'smidt den ud' af såvel startside som søgemaskine indstillingerne i browseren, kan der alligevel gemme sig noget i registreringsdatabasen har jeg selv oplevet! For at fjerne disse nøgler skal man selv manuelt slette dem fra registreringsdatabasen:

Kør... -> skriv regedit vælg menuen; Rediger -> Søg... -> skriv isearch

Hvis der findes 'noget' ..så slet det !!!

Genstart.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 11-11-14 08:23

Ask ligger godt nok i "Fjern programmer" i Kontrolpanel. Men ikke under A. Du skal helt ned under S. Jeg tror det er noget med Shop Ask. Der er som regel to under hinanden, der skal fjernes.
Jeg har fjernet Ask på mange computere for folk, der har glemt at fjerne fluebenet i "Brug Ask som søgemaskine", når de opdaterer Java.
Jeg synes, Java skulle skamme sig, at tillade dette flueben og på den måde narre sagesløse brugere, der ikke lige er opmærksomme.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-11-14 10:10

Takker meget for jeres kommentarer. Jeg vil kigge på det igen,når konen er færdig med BT og Kabale.
Heldigvis mener jeg ikke Ask gør direkte skade,men er mere et Irritationsmoment.

Jeg har som sagt prøvet i Fjern program. Også i Tilføjelsesprogrammer. Her kan den deaktiveres. Dog uden resultat. Prøvet i Stifinder at "knuse" nogle af dens filer,så den måske kunne likvideres bagefter. Men her mangler jeg rettigheder.

Så jeg må igang igen....med jeres forslag.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-14 11:15

hvaderikkeibrug ->
'Shop Ask' og Ask ..har intet med hinanden at gøre. Det er plug-ins/adware fra 2 forskellige firmaer.

Ifbm. Ask toolbar (..fra Ask.com som er bundlet med Java) er der intet malware involveret. Det er blot en unødvendig toolbar præcis som Google toolbar: http://www.google.com/intl/da/toolbar/ie/index.html

Det lyder som om den 'Ask' du har Mosebaek ...netop er den 'camouflerede' version af iSearch. Den der gi'r sig ud for at være AVG 'tilbehør':
Citat
What is isearch.avg.com?

isearch.avg.com is categorized as an browser redirect virus which comes into your system without users consent. isearch.avg.com provides search services about images, videos, news, webs, shopping, maps and books. At first sight, isearch.avg.com looks like it is a genuine and helpful search tool like Google.com. Although isearch.avg.com itself is not a malicious search engine, but the fact is that it can not offer reliable search results like other legitimate search engines do. Some of the search results from isearch.avg.com contain malicious keyloggers and trojans which may make your computer at great risk.

http://forums.anvisoft.com/viewtopic-53-5030-0.html

..men min tidligere anvisning til fjernelse er 'mere' effektiv
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-14 11:24

Bid mærke i at denne hijack 'kan finde på' at ændre navn:
Citat
Please note, isearch.avg.com related program may vary by name and you are suggested to uninstall any third party program that suspiciously related or unfamiliar. By the way, you'd better consider the recent installed program tracing back to time of the isearch.avg.com redirects appearance.

Altså :
Citat
...may vary by name

Som sagt ...det er en SATAN
..der kan skjule sig under andre navne ..hvis først man er inficeret!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 11-11-14 14:04

Jeg har fjernet mange forekomster på Ældrecenter-elevcomputere af ASK med Iobit Uninstalleren samt gået ind i Chrome via de tre streger i øverste højre hjørne og fjernet den på Administrer søgemaskiner
og fjernet den i Internet Exploreren via Internetindstillinger

Der findes angiveligt også en side der giver anvisninger på fjernelse:

http://www.abclex.com/da/fjerne-ask-toolbar

Den har jeg så ikke prøvet må jeg sige med det samme - jeg fandt den blot ved at Google Fjern ASK

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-14 10:59

Jeg er her altså endnu. Men på grund af uforudsete begivenheder,har jeg ikke fået set på Win7`eren endnu. I går gik der "hjemlig hygge" i den,da en nabo lige kom forbi.

Idag mener konen at min nærværelse er ønskeligt,som chauffør. (Indkøbs turnè).

Så muligvis bliver jeg af høflighedsgrunde,nødt til at låse mit spørgsmål,inden jeg får jeres løsninger ordentlig afprøvet.

Heldigvis kører min egen go`e gamle Win xp maskine,som smurt.

M.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-11-14 17:02

I kan slå to fluer med et smæk, både fjerne ask toolbar OG opdatere java i et hug.
Danske bank har et værktøj der klarer det helt automatisk, først fjerner de alt hvad der heder java på computeren, derefter fjerner de Ask toolbar og til slut installerer de nyeste version af Java UDEN TOOLBAR
Når den er færdig åbner den danske banks hjemmeside der spørger om programmet var til hjælp, den kan man jo så svare på eller lade være

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 12-11-14 17:03
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 12-11-14 17:10

For fuldstændighedens skyld får du lige linket til programmet her:

http://www.danskebank.dk/da-dk/privat/kundeservice/aktuelt/pages/java-opdatering.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-11-14 23:19

Tak for svaret EXTERMINATOR. Da jeg altid prøver med de (for mig at se) letteste løsninger først,rullede jeg ned til EXTERMINATOR`s link.

Og vupti,den virkede. Altså bare opdatere Java,så var Ask hedengangen.
Endeligt fik jeg da noget godt ud af Danske Bank.

Mange tak til alle,for respons.

Vh. M.