/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk
Fra : kelo1804
Vist : 474 gange
300 point
Dato : 08-11-14 17:49

Hej, jeg har fået mine 10 år gamle vinterdæk (Michelin alpin 215x70) monteret på nye aluminiumsfælge.
På de gamle stålfælge kørte de fint, men nu lyder de nærmest som om hjulene sidder løse, jeg har hørt om "hæl & tå", men kan det virkelig være det ? Det er på baghjulene, som sidder som de har gjort i flere år, da det er en 4hjuls trækker der slider dækkene ens.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-11-14 18:22

Hvis der er omløbspil på dækkene, kan det ikke passe,---- hvis ikke, -kan du prøve at skifte højre/venstre.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 08-11-14 19:37

10 år gamle dæk har vist nået udløbsdatoen!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-11-14 19:44

Selvom det er Michelin og nok et af verdens bedste vinterdæk har de dog en begrænset levetid.
Gummiet ændrer elasticitet med alderen, ligesom vind og vejr og opbevaring spiller ind.
10 år er da også ualmindelig godt klaret, ikke?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-11-14 23:44

Ville nødigt køre på 10 år gamle sutter - samt fordækkene slides altså mere end bagpå

Kommentar
Fra : kelo1804

Dato : 09-11-14 10:37

Ja, de er omløbs bestemte, og ja 10 år er lang tid, men der er masser af mønster endnu. Og nej der er ikke forskel på slidtagen på for og bag på min bil, jeg har selv byttet sommer og vinterhjul alle årene, og målt slidbane hvert år.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-14 11:15

Citat
samt fordækkene slides altså mere end bagpå

Her har mig-selv,helt ret. Uanset hvor meget firehjuls træk,der er på bilen,vil vinklerne og dermed sliddet,være forskelligt. (Sving,acceleration,opbremning,camber - toe in toe out).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-14 11:19

Glemte li`e: Vægtfordeling på hjulene,henholdsvis under acceleration,opbremning.
Det har også en vis betydning. Det er jo også sigende,at der sjældent kræves samme lufttryk i for og bagdæk.

M.

Kommentar
Fra : kelo1804

Dato : 09-11-14 12:04

Ja ja mosebaek - 10 år med samme dæk siger noget andet, desuden er dæktrykket det samme for og bag! Men det er jo ikke det det handler om, tilbage på sporet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-11-14 12:36

Undskyld hvis mine indlæg,virker som en lang afhandling. Det er nu ikke tilsigtet.
Men jeg har haft bil siden 1962,og mener at have en vis (personlig) erfaring udi automobilets fascinerende mysterier. Derfor er jeg absolut ikke enig i dette:
Citat
da det er en 4hjuls trækker der slider dækkene ens.

10 år på vinterdæk?? "Historien" melder jo ikke noget om,hvor længe de har siddet hver vinter. Eller hvor mange km. de har kørt.
De kan nu sagtens være møre,selvom slidbanen er i orden. (Små sprækker i siden).
Citat
tilbage på sporet

Det håber jeg så den gør....sporer altså.
Jeg vil så slutte mit "foredrag" her.

M.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-11-14 13:01

Mange aluminiumsfælge har et for stort hul omkring navnet, og skal derfor bruge centreringsringe.
http://www.specialfaelge.dk/tilbeh%C3%B8r/centreringsringe.aspx
Jeg har en mistanke til du ikke har brugt dem, og derfor er fælgen kun centreret af boltene.
VH Palle

Kommentar
Fra : kelo1804

Dato : 09-11-14 13:32

pallebhansen : God mistanke, men det har jeg, men kan de være for små ?

Kommentar
Fra : kelo1804

Dato : 09-11-14 13:46

pallebhansen jeg mener hvis de ikke fylder mellemrummet helt ud

Kommentar
Fra : kelo1804

Dato : 09-11-14 16:39

Har lige haft det hjul afmonteret der larmede mest, det hele ser fornuftig ud, dog har afbalanceringsklodsen for bagsiden lige været 1 mm for høj, (det er den ikke mere) hjulet ser ud til at passe ind over akslen med centrerings ringen, det er så øjemål. Alle hjul er efterspændt, så det er måske dækkene!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-11-14 19:13

Gummiet i dine vinterdæk er sikkert blevet hård med tiden, og så larmer de ret så fælt, samtidig med, at der ikke er meget vejgreb tilbage.
Køb nogle nye og spar dig selv og andre for at komme til skade på grund af nogle dårlige dæk

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-11-14 19:36

Har set gamle vinterdæk, der pudselig buler og går til i karkassen. Med 10 år på bagen ? den tid de har stået ved forhandleren, vil jeg betragte dem som kassable. Men spænd dem i en bænk, og se om de slår.

I øvrigt en anden lille raritet. Ikke alle dæk kan bruges på alle biler. Noget der kørte perfekt på min Croma, larmede som defekte hjullejer på ex'ens Citroen. Sidstnævnte duede ikke til støjende dæk, men Fiat'en var fuldkommen ufølsom overfor dette.

Annuller spørgsmålet
Fra : kelo1804

Dato : 10-11-14 08:58

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål