/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Emhætte afgangsrør
Fra : o.v.n.
Vist : 564 gange
200 point
Dato : 08-11-14 02:44

Jeg har købt en ny emhætte til at hænge på væggen og blev lidt overasket over at røret ud gennem muren kun er 110 mm. og afgangen på emhætten er 150 mm. slangen som var på den gamle emhætte passer ikke og nu har jeg besluttet at der skal laves en helt ny afgangsrør, det gamle hul i muren er også placeret så den nye emhætte kommer til at hænge lidt lavt når der skal omformer og vinkelrør på.
Hvad vil i anbefale enten et nyt hul i muren som er en dobbeltmur uden hulmur
Eller hul gennem loftet og taget, et lag brædder med 100 mm. isolering ovenpå og videre gennem eternitpladen på taget.
Hvilken løsning tror i at jeg bliver mest glad for? Et rør ovenud vil blive skjult af emhættens overbygning:
http://www.lavpriskoekken.dk/vaeghaengt-emhaette/eico-missy-90/

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-11-14 08:35

Ja, den er jo lidt svær, men emhætten må aldrig komme til at hænge for lavt !!, det bliver man lynhurtigt træt af.
Er det ikke noget med Ca. 50-55 Cm. over kogepladen.
Kan du ikke få den op i den højde, ved at bruge hullet i vægen, ville jeg føre aftrækket op, så den kan komme op i den rigtige højde.

God fornøjelse

MVH

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 08-11-14 08:39

Du skal lave hul i loftet. Det giver cirka dobbelt effekt på emhætten.
Hver gang du laver en bøjning på røret, siger man at effekten halveret.
Desuden bør du bruge fast rør i stedet for flexslange.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-11-14 09:36

Aftræk op gennem taget er det bedste , men også mere besværligt at lave. Det vil sige højere arbejdsløn,hvis du skal have fremmede til det.

Du må af hensyn til brandfaren ikke bruge flekslange andet end indenfor køkkenet, til at forbinde med det faste aftræk .
Du kan f. eks. bruge eternittør eller galvaniseret spirorør

På loftet skal røret isoleres for ikke at få kondens, Over eternitpladen dækkes med en aftrækshætte. Det ser pænere ud ,og det kan så ikke regne ned i røret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-11-14 09:53

øhhhh eternitrør??!?!? Disse har ikke været fabrikeret siden 1973 og vil være knaldbankende forbudte at anvende. Brug spirorør og kør op gennem taget. God dimension vil være ø160. Ø125 er lige lille nok. Blyinddækninger er heller ikke tilladt i dag, og der bruges i stedet for gummieret aluminium, som f eks Lindabs VHIN eller Ølands TID.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-14 13:25

Tak for forslagene, jeg tror det bliver løsningen med et rør op gennem taget, hullet i taget med udluftningshætte lader jeg sandsynligvis vvs manden om og så selv borer hullet i loftet og sætter et rør op til taget, det skal helst ende med at der er tæt omkring hullet i taget, jeg vil huske at isolere røret oppe på loftet

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-11-14 22:55

Tak for svaret trimare46.
Citat
Du skal lave hul i loftet
det er så afgjort og det bliver løsningen