/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tærskeværk
Fra : DBG1
Vist : 334 gange
50 point
Dato : 05-11-14 21:51

jeg skal hente et tærskeværk i den her uge, men jeg er i tvivl om det er muligt at løfte det op på traileren..

hvor meget tror i sådan et vejer.. i kan se billede af det her:
http://billeder.havebazoom.dk/album/5873_l.jpg?width=1600&height=1050&scale=upscalecanvas&bgcolor=000000&404=/images/intet-foto.png

nogen ideér til hvordan man kan gøre det? vi er nok 3-4 mænd til at løfte det hvis det er.. vi har også nogle skinner med ruller på og noget løfteudstyr som kan monteres i loftet for eksempel, men dog vil ejeren ikke have os til at løfte det ved at trække det op mod loftet..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-11-14 21:59

Tag traileren af bilen og tip den så bagenden af den står på jorden umiddelbart foran tærskeværket.
Læg en kraftig krydsfinerplade i bunden af traileren og løft tærskeværket så pladen kan komme nogle centimeter ind under det.
Så sætter du to kraftige båndstrammere på forenden af traileren og ned til tærskeværket og så er det bare at trække det med en strammer ad gangen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 05-11-14 23:24

Det vejer vel omkring 500 kg, måske mindre men ikke ret meget mere. trimare46 har beskrevet hvordan i kan få det op, i kan overveje nogle ruller til at køre det på.

Er det et Dronnigborg eller?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-14 01:30

trimare46

forstår godt dit princip..
men hva mener du med at trække det med en strammer ad gangen?

efter man har fået traileren ind under den sætter man bare strammeren på og tipper traileren ned igen og tærskeværket vælter med ned eller hva? eller skal man bare tvinge tærskeværket ned med strammerne mens traileren stadig står i tippet position og først bagefter tippe traileren ned i almindelig position (så tærskeværket ikke vælter ned med et brag)?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-14 01:31

fun2

ved ikk om det er dronningborg

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-14 09:58

Du skal bruge en ad gangen for at forhindre at det glider baglæns når du løsner stroppen igen.
På den måde kan du trække det et stykke med den ene strop, og mens den holder tærskeværket på plads, kan du trække med den anden strop, og på den måde trækker du det let og elegant op på traileren

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 06-11-14 12:20

okay nu forstår jeg.. jeg prøver

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-14 22:10

Men det skal ikke være de små fra byggemarked osv men de stærke med ordentligt håndtag.
Lidt vand der hvor den glider kan godt mindske friktionen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-14 22:15
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-11-14 23:10

Må traileren overhovedet læsse den vægt? Det er et ½ tons!