/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Rep. af fjernbetjening af tv.
Fra : EiHaBr
Vist : 595 gange
100 point
Dato : 05-11-14 16:56

Hej.
Vi mangler en katagori der hedder elektronin, tv, radio, osv.
Derfor spørger jeg her, ved rep af min fjernbetjening, opdagede jeg at der var et fedtet lag under den store runde knap sæt midt i fjerbetjeningen, den hvor pilene sidder på.
Når man skiller den ad, er der gummplader med bogstaver og tal på, under den ligger printpladen, oven på printpladen var en fedtet lag, det var der ikke under andre tal bogstaver osv. Jeg rensede med sprit og vatpinde. nu virker den lidt bedre, kunne det blive helt i orden igen.?
Det er da ikke meningen, at der skal være fedt af en eller anden art på dette sted, eller hvad, har nogen erfaring med dette.

Mvh Eh

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 110 point
Dato : 05-11-14 17:02

Nej der skal ikke være fedt og klister.

Isoprobanol eller kontaktrens er en del bredere til elektronik

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-11-14 19:07

Kontaktrens.
Er det godt til både printpladen og gummi nummer undersiden.

Tak Rotw

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-11-14 19:25

Skift til ny fjernbetjening - så virker det...

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-11-14 20:56

Ja ja marken, det var jo ikke lige det spørgsmålet gik på, det kan jeg da selv finde ud af hvis og når jeg vil det.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-14 21:06

Ja

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-14 21:07

Det eneste jeg kan komme på, må være at der kan være ´hul´ i gummiet, så der trænger fugt/skidt ned på printet hver gang man bruger tasten.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-11-14 00:31

Citat
Når man skiller den ad, er der gummplader med bogstaver og tal på, under den ligger printpladen, oven på printpladen var en fedtet lag, det var der ikke under andre tal bogstaver osv. Jeg rensede med sprit og vatpinde. nu virker den lidt bedre,
kunne det blive helt i orden igen.?

JA den kan godt blive helt i orden igen, hvis gummipladen ikke har taget skade.

På printpladen er kobberbanerne / kontakt punkt ud for hver knap blank, alle andre steder er kobberbanerne / printet lakeret, og alle disse kobber-kontaktflader skal være rene og blanke > de affedtes med sprit og tørres af / slibes med avispapir.

På gummipladen er der et på den side der vender mod kobberbanerne/kontakt punkter ud for hver knap et tyndt lag kul/leden materiale, dette må ikke fjernes/slibes væk, da det er det der laver forbindelse på kobberpladens kontakt punkter, allerhøjest en let aftørring med avispapir.
Avispapir virker som meget meget fint sandpapir.

Med sådan en rensning skulle fjernbetjeningen gerne blive helt OK igen.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 06-11-14 09:56

Du kan også bruge renset benzin med en vatpind på printplade og gummibagsiden , det er effektivt, men vær forsigtig!
husk ingen brug af ild i nærheden, og husk udluftning.
Jeg har brugt det mange gange gennem årene.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-11-14 10:20

Tror spørger gerne vil vide hvordan det er kommet ind - ikke hvordan det skal væk???.
Mit gæt er som skrevet en utæthed på taste-gummieti især når det kun er et bestemt sted det ligger sig, om det kan ´lappes´ så det holder ved jeg ikke, så skal du først finde hullet og måske bruge en klat siliconelim, eller måske lægge en plastflade hen over betjeningen, lige som til Smartphone skærme - men tvivler på at det vil se pænt ud.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 06-11-14 10:49

Fedt kommer ofte fra fingerende og flere har den vane at sidde med fjernbetjeningen i hånden og derved røre tasterne permanent, vi afsondrer også fedt hele tiden, selvom det ikke ser sådan ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-14 14:58

Brug ikke husholdningssprit. Denatureringen er i dag et skrapt middel som kan skade. Vintersprinklervæske til bilen er et godt og skånsomt rensemiddel. Torefter med rene vatpinde for at få farve og sæberester af. Optimalt er at rense med en blanding af halvr destilleret vand og isopropanol. Kan bl. a. fås på apoteket som rensevæske til diktafioner mv.

Ssaket er formentlig spildt sodavand eller kaffe med sukker.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-11-14 23:12

Tak for svarene, jo jeg ville gere vide om det skal være rene tørre flader, det så ud som et lille lag fedt, eller vaseline, og føltes også sådan med fingerenden, på printpladen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-11-14 00:38

Citat
Tak for svarene, jo jeg ville gere vide om det skal være rene tørre flader, det så ud som et lille lag fedt, eller vaseline, og føltes også sådan med fingerenden, på printpladen.

Det skal være rene og tørre flader på printpladen og den tage ikke skade af rengøring med sprit eller liggende og aftørring med klud / avispapir.
Men den side på gummipladen der vender mod printpladen KAN tage skade af for voldsom rengøring, for hvis kulbelægningen fjernes virker den ikke mere,.

Hvis fjernbetjeningen er i et rum hvor der bliver røget er /kan det være årsag på den fedtede flade.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-11-14 10:10

Har renset snesevis af fjernbejeninger, og min erfaring er :
Hvis slemt "fedtet" /tilrøget kan hele plastikindkapslingen og "tastaturgummimåtten " excl printplade vaskes i lunkent vand tilsat et par dråber alm opvaskemiddel-efterfulgt af afskylning i lunkent vand-skal det være extra sikkert slutskylles "tastaturgummimåtten" i destillert vand . Disse dele tørres nu et par døgn på en lun radiator.

ISOPROPYLALKOHOL ( fås feks i Matas ) ( benzin /sprit mv organiske opløsningsmidler -må ikke bruges noget sted såvel indvortes /udvortes i elektronik ) på vatpinde ( skift hyppigt vatpind ) bruges til rensning af de dele af tatedupperne der vender ned mod printpladen. Tastaturgummimåtten tørres nu på radiator og påføres bagefter en minimal dosis Contact 60 via vatpind der hvor de blev renset med isopropylalkohol.

Printpladen:

Hvis meget griset kan den til start aftørres med et stykke køkkenrulle mættet med isopropylalkohol ( ikke andre kemikalier ). Efter den er tørret rengøres hvert kontaktpunkt på printpladen nu på samme vis som gummimåttens kontaktpunkter med "isopropylalkoholvatpinde " og efter tørring , duppes kontaktpunkterne med vatpind påført lidt Contakt 60.

omstændeligt -JA men det virker

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 15-11-14 14:41

Tak for svaret rotw.
Dervar mange gode svar men en skal jo have point og du var hurtigst så tak for det.