/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hastighed
Fra : mig-selv
Vist : 497 gange
10 point
Dato : 03-11-14 19:38

Hvem i alverden har indført denne (åndsvage) regel?

En bil med trailer der ligger og blokkerer landevejs trafikken, det kan ikke være sikkerhed de tænkte på da de lavede den lov, da alle skal til at overhale en langsommere trafikant:

Citat
¦På motorvej: Max 80 km/t, med mindre der er skiltet lavere.
¦Udenfor byzone: Skiltede hastighed, dog max 70 km/t.
¦I byzone: Skiltede hastighed, dog max 70 km/t.

Forvent ikke point, da det bliver givet til den bedste kommentar.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-11-14 19:52

Citat
Hvem i alverden har indført denne (åndsvage) regel?

Justitsministeren.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 20:15

Flere ´tåber´...
Troede ikke at reglen eksisterede før jeg så en billist der blev stoppet for dét, men det var sikkert fordi Politiet lå bagved og ikke kunne komme hurtigt nok hjem til ´pølser og kager´.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-11-14 20:23

Citat
Hvem i alverden har indført denne (åndsvage) regel?

En af dem med blød hat og briller, de indførte reglen da de ikke brød sig om at blive overhalet af biler med trailer efter

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 20:41

Personligt kan jeg blive SUR når Politiet ikke opretholder dén regel på motorveje, men i stedet for ligger og spærrer en ½ vejbane for tjekke en lastbil (som kørte hvad politi kørte = langsomt) = som jeg lige fés forbi med 150km/t UPS
der findes Julegaver - trods alt, men stakkels chauffør som blev kørt til den nærmeste vejestation.
Dem jeg overhalte for at nå op til dém, var 5 lastbiler, der lå og legede med hinanden og spærrede totalt for anden trafik, OG MED store SKILTE der forbød den kørsel - men de var jo lige blevet overhalet af Politi, så dem sker der ikke noget, samt firmabiler med trailer på der overhaler med over 110.

Er der snart JUL, ellers får i en af mig.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 03-11-14 22:06

I trafikministeriets inderste spindelsvævs dækkede kontorer, er de stadig ikke færdig, med at læse korrektur på kancellisprog og kommaer i den ældgamle lovtekst omhandlende eftertrukne mindre hestevogne til automobiler.

Før det sker, er der intet håb om en evt. revision af loven.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-14 22:08

Det er vel rimelig logisk Bremselængde,
Og hvad angår motorvejen med den hastighed bør lastbilerne ikke udføre farlige overhalinger. Da de kun må køre 80kmh

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 03-11-14 22:17

"rotw skrev : Det er vel rimelig logisk Bremselængde, "

Ja - logikken er, at jo hurtigere du kører jo kortere er bremselængden, derfor må du køre med 80km/t på motorvej med trailer, i stedet for 70km/t på landevej.

Eller .... ?
Ser ingen logik i dit argument

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-11-14 23:49

Og busser må køre 100 på motorvejen (tempo 100 busser)

Og for en lastbil i tættere bebygget område er hastigheden 50, også selv om der er skiltet med højere hastighed.
Så i tættere bebygget område hvor der er skiltet med 70 må biler med trailer overhale lasbilerne

Angående lastbiler der kun må køre 80 på motorvejen, de fleste kører alt hvad begrænseren tillader

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-14 03:56

Ja men her sidst jeg var ude od cykler på motorvejen mødte jeg sku en flok modgåede mennesker, det er da rart at man ikke møder dem på landevejen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-14 04:23

Exterminator
Det delvis rigtigt (hvis dit vogntog ikke vejer over 3500kg)

Og hvad angår hastigheden på lastbiler, ja men det gør det da ikke mere lovligt af den grund

Men ud fra denne tråd, kan man jo konstatere, at der er en del der burde have både deres skolepenge mm tilbage

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-14 04:54

En Fiat punto med en trailer på 400kg har længere Bremselængde ind en skoda superb med 400kg trailer skal skodaen så have lov at køre stærkere?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-14 13:12

Citat
Så i tættere bebygget område hvor der er skiltet med 70 må biler med trailer overhale lasbilerne
Nej det må de ikke når en bil med trailer har passeret et byskilt med tårne og spir så er max tilladte hastighed 50km./t. uanset hvad der skiltes med, det bør du vide hvis du har trailerkørekort, jeg lærte det da jeg tog kørekort til påhængsvogn for mindre end 10 år siden

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 10 point
Dato : 04-11-14 17:33

"Ja - logikken er, at jo hurtigere du kører jo kortere er bremselængden, derfor må du køre med 80km/t på motorvej med trailer, i stedet for 70km/t på landevej. "

Såvidt jeg husker stiger bremselængden proportionalt med hastigheden, så den holder vist ikke i byretten.
Nogle trailere kan jo veje op til 3500 kg og bilen det samme (B+E kørekort) så er der jo pludselig fornuft i en lavere hastighed. Sådan et vogntog kræver unægteligt mere bremselængde end fx en Punto med en 500 kg trailer på slæb.
En almindelig personbil kunne efter min bedste overbevisning nok magte at køre 80 km/t på landevej med en trailer på slæb, men det er (heldigvis) ikke mig der er den lovgivende på det område.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-11-14 19:18

@ Cortina01 :

Der er dømt misforstået emne, du fattede overhovedet ikke ironien

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-11-14 21:30

@ o.v.n.: nope, du tager fejl, se f.eks hvad Rådet for sikker trafik har at sige om sagen:
Citat
I byzone: Skiltede hastighed, dog max 70 km/t.
Bemærk: Den almindeligt gældende hastighedsgrænse på 50 km/t i byzone skal altid overholdes, med mindre der er skiltet en evt. anden hastighedsgrænse.

Udsnit taget herfra: https://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Anhaenger/Fartgraenser-for-anhaenger.aspx

Som rotw skrev til mig, det gælder vogntog UNDER 3500Kg

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-14 08:07

Tak for svaret Cortina01.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-11-14 11:37

Selv tak.