/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad kalder man sådan en opsats?
Fra : Tonganeseren
Vist : 818 gange
500 point
Dato : 01-11-14 22:50

I dag nedlagde min søn en fin stor buk - en ældre herre. Den tegnede lidt atypisk og forsvandt ind i en af vore moser. Sønnen var ved at gå i koma, fordi han troede, at han havde anskudt bukken. Hunden blev tilkaldt, sønnen tog opstilling i vindsiden af mosen, da hunden blev sendt ind - og jeg dækkede den modsatte side. I dag stod den på riffeljagt.
Sorg blev til glæde vendt - klagen endt, da hunden omgående fandt bukken forendt 2 meter inde i mosen. Nedlagt med en hjertekugle.
Der stod vi så og beundrede den flotte buk - men hvordan pokker var det så opsatsen så ud??? Hele 3 stænger, hvor de to dominerende udgjorde en rimelig nydelig seksender - med en enkelt stang i samme højde til venstre for de øvrige stænger. Fin foderstand, løbene var normale af længde, men ryggen på bukken er meget lang.
Hvad kan vi kalde sådan en hovedprydelse? Ulige seks eller syvender?

Da sønnen var i gang med sin pürsch stod han, mindre end seks meter fra en kapitalhjort. Han har aldrig tidligere set så stor en hjort. Men da vi har særfredning på egnen - var der intet at gøre. Naboerne, nogle kedelige typer, fodrer massivt i denne tid for at holde på kronvildtet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-11-14 22:59

Ja - OK! En abnorm opsats - men derudover??

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 500 point
Dato : 02-11-14 09:21

Hej Tonganeser.

Tillykke med bukken, selvom det var din søn der førte kuglen !

Journalisten Henning Kørvel har skrevet om fænomenet på Wild-Life-Image.dk tilbage i 2005, om paratviden inden den kommende bukkejagt, jeg citerer:

At varig abnormitet, der skyldes beskadigelse af rosenstokkene, kaldes
birose, fordi der dannes én eller flere ekstra rosenstokke. Denne
abnormitet kan også skyldes beskadigelse af det center i pandebenet,
der styrer opsatsdannelsen. Men de ekstra stænger, dannet på de ekstra
rosenstokke, der enten kan have normalt eller afvigende udseende,
kastes og nydannes hvert år.

Mon ikke det er sådan en "fætter" ?

ØV4

Man kunne måske også kalde den en ren Ballegård, altså abnorm !!!
Har ladet mig fortælle, at han har påkørt den ene af sine garageporte med en stor bule til følge; gad vide hvordan hans Volga ser ud ??
Eller det er måske hans havemand der er den skyldige ??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-11-14 11:02

Ulige sexender: 1 mand + 2 unge quinder i kano ned af Gudenåen.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 10:32

Hej Tonga, tillykke med sønnens buk. Havde jeg været fynbo havde jeg sagt: "Teløk med buggin som sønni har skuuudt"

Det, Øjenvidnet har skrevet/citeret, må være den rigtige forklaring.

Nå, har den "abnorme" fået buler i Volgaen... Sikkert, når den "abnorme" genfortæller hændelsen er det med garanti havemanden der får skylden.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-11-14 14:33

Der er ingen tvivel om, at havemanden bliver den skyldige- egentlig synd, da han vistnok er relativ nystartet med eget firma - men det blæser Balledoof sgu' på !! Der skal findes en syndebuk og gartneren kan ikke forsvare sig mod en hvæsende Bajut-elsker !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 15:57

Hvis det er, er manden jo nødt til at erkende sig skyldig. Snakken.....læs sladderen.... går jo hurtigt rundt i ligusterkvarterene med det resultat at den nystartede kan risikere at miste vigtige kunder.
Jeg kan lige høre Bajut Ballefræseren gøre en enkelt hane til 12 fede suppehøns.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 03-11-14 16:17

Havemand??? Jeg troede der var tale om en husven

Mvh.
Tonganeseren

Har en abnorm buk hængende.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 17:13

Husven...? Det var kun et sted der var en bule - nemlig i Volgaen

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 04-11-14 11:34

Tillykke med bukken og så en speciel en af slagsen.

Pas på med de halv tamme hjorte, som både du og sønnen kan komme så tæt på, det kan ende fatalt omkring brunsten hvis i opfattes som trussel.

Fodring bør forbydes, med det vejr vi har og har haft til hjortevildtet.

Her under lidt fagudtryk, og som du ser kaldes det en birose, som ØV 4 skriver, hvor BB ville være betegnet som en mindre bisseting hvis han var fundet værdig til at være med der

I vil nok kunne en læsion på kraniet når den bliver kogt af, altså på bukke kraniet

http://www.raavildt.dk/index.php/database/ravildtforvaltning/255-fagudtryk-i-ravildtverdenen

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-11-14 07:36

Tonganeser !

Dine forslag/spørgsmål om ikke den kunne kaldes en ulige seksender/syvender dur ikke al den stund, at det er sprosserne der kendetegner om en buk er det ene eller andet, og ikke stængerne !!
Bajutbuk ??? Tjaaaaa !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-14 13:21

Det har jeg også selv fundet ud af og din oprindelige redegørelse har jeg da også " taget til efterretning " - som det hedder på Christianborgsk.
Jeg har aldrig selv været den helt store trofæjæger, og alle de quinder jeg tidligere havde selskabelighed med, beholdt da også deres fulde behåring "hisset".

Samme holdning har jeg til opsats og gevir. Det skyldes min kones holdning til støvsamlere, og jeg gav hele min store samling bort, på hendes kommando.

I 2008 ændrede hun pludselig holdning, og nu vil hun pinedød have slået klør fem i flotte opsatse. Mærkeligt!

Sønnen har indvilliget i at lade den spøjse opsats komme op blandt mine nye - indtil videre. Hun har squ nok set i "Bo Bedre" at det nu er blevet moderne med den slags.

På et eller andet tidspunkt åbner vi måske lidt mere op for vore e-mail adresser, så vi kan sende billeder til hinanden - i fuld diskretion, naturligvis. Jeg kender Betterwisser og har tidligere sendt billeder til ham, og i forholdet til ham, har der aldrig været tale om brud på diskretionen.

Man kunne jo få sønnen til at smække en hjemmeside op - hmmmmmm!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-11-14 14:09
Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 05-11-14 15:20

Mine gode Tonga!

Jeg kan kun sige i lige måde herfra, vi er vel mænd af en hvis etik og støbning, selv om støbeformen er blevet en anelse tøndeformet med årene.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-11-14 16:24

Citat
selv om støbeformen er blevet en anelse tøndeformet med årene

Kongekommentar - ikke mindre.
Alt min kaffe er nu sprøjtet udover tastatur og skærm. Men skide værd med det, den var squ sjov.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-14 16:57

Helt enig - kære Besserwisser, men jeg kan da stadig orientere mig om kompasretningen, men det har altså ikke noget at gøre med vommens størrelse

Kender du i øvrigt noget til Tin Star krudtet???

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 05-11-14 18:35

Hej Tonga

Nej jeg har ikke nærmere kendskab til Tin Star, men måske dette kan hjælpe dig lidt.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=33921

Vedrørende kompas retning udi den vederhæftige diplomatiske kunst i normal opførsel, har vi jo en dumba-tør, som nu glimre med sit fravær herinde, som opfører sig som om, han befandt sig i en bornholmsk rundkirke, beklædt med jernplader med meget høj kulstofindhold, med hans etik kompass.
Mon hans nye bideanordning har indvirkning på et kompass?, sådan a la`Jaws i 007

Jeg er fanatisk tilhænger af GPS, og ekstra batterier i vandtæt pose til samme.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-11-14 23:57

OK - tak for linket.

Og så til noget andet.
Bukke er nu lagt i fryseren. Vægt i alt 11.5 kg.
Men jeg fandt noget interessant. Øverst på "køllen " og cirka halvanden cm. inde fandt jeg et indkapslet 5`er jernhagl.
Ak ja! Nogen kan stadig ikke finde ud af at bruge en haglbøsse på forsvarlig måde. Nu sad haglet rimelig t uden gener for dyret, men alligevel.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 07-11-14 06:18

En konelig-retur-gedebukkedræberopsats, hverken mere eller mindre

SHV- nu også med camou` støvler

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-11-14 16:29

Tak for svaret Øjenvidnet4.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-11-14 19:25

Mange tak for point.

God week-end.

ØV4