/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
moon up set down
Fra : svendgiversen
Vist : 597 gange
100 point
Dato : 01-11-14 18:43

Lige nu er månen jo i tiltagende og går senere og senere ned,
noget jeg observerer og tænker over, når jeg går aftentur med min lille hund.

Når det er fuldmåne, må den jo stå modsat solen, lige modsat ved sjældne måneformørkelser,
omvendt når det er nymåne, så står månen jo på ca. i samme retning som solen,
helt i samme retning ved endnu sjældnere solformørkelser.

Men hvad med ind i mellem,
hvis den nu er halv som nu, går den så ned midt imellem solens op og nedgang?

Så er den jo ikke til megen nytte om vinteren,
det havde været bedre om den kunne kompensere for det manglende sollys.

Der findes jo lister for solens op og nedgang, findes der også tilsvarende for månens??

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-14 19:47

http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/regionaludsigten/kbhnsjaelland/ - Giver månens op- og nedgangstider for hver landsdel - her har jeg valgt hovedstadsområdet.

http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/regionaludsigten/ - Giver mulighed for at vælge de andre landdele.

Der er vist ikke nogen, ihvertfald simpel, sammenhæng mellem månens faser og dens op- og nedgangstider.

Jeg kan ikke overskue dine tanker om måneformørkelser - måske andre kan - men jeg tror det er lidt af et projekt at få månen til at opføre sig, så den bedst muligt supplerer sollyset

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-14 20:58

Foreløbig tak fordi du har bragt mig ud af min første vildfarelse,
lige nu er solen oppe godt 9 timer, men månen ses godt 14,
selvfølgelig kan den delvis belyste måne ses længere end vor afkortede sol.

Jorden roterer jo om solen og månen om jorden, hvis der var i samme plan?
Kunne der med rotations tider på henholdsvis år og måned
vel beregnes op og nedgangs tider også for månen??

Men er månens rotations plan om jorden forskellig fra vort om solen???
Så bliver det meget kompliseret...

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 01-11-14 21:54

Ja, det bliver netop meget kompliceret, fordi der er flere planer og endda uregelmæssigheder i dem, som vist kommer fra påvirkning af andre himmellegemer og banerne er heller ikke helt cirkulære - og har også variationer, som går over århundreder.

Ja, jeg er næsten sikker på at månens plan er anderledes end Jordens, men det hele kan jo sagtens beregnes - derfor vi har tabeller over månens synlighed langt ud i fremtiden - men det er meget kompliceret.

Jeg er godt tilfreds med at DMI er begyndt at anføre lidt måne-data og har selv i en mail foreslået det for dem for et par år siden, hvor de ikke havde det.

De argumenterede imod med at det mere var astronomi end meteorologi, men måske andre også har henvendt sig og de derfor har gået med til at bringe de data også.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-11-14 22:43
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-14 10:05

Tak for svaret sferling.

også tak til katekismus for fine links