/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bør Danmark anerkende Staten Palæstina?
Fra : lgs
Vist : 785 gange
300 point
Dato : 31-10-14 23:19

Jeg har tidl. givet udtryk for modvilje mod, hvis ikke direkte afsky over for islam og alt dets væsen. Det står jeg ved!

Men retfærdigvis bør man samtidig ikke afstå fra at udtrykke de samme følelser over for f.eks. israelsk-jødisk fanatisme, nu vi er i det hjørne af verden.

Min egen ikke-jødiske baggrund inkluderer 3 arbejdsophold i Israel (kibbutz o.a.) begyndende ret efter 6-dages-krigen i 1967. Drevet af ungdommelig begejstring for Davids kamp mod og sejr over Goliath.

Denne begejstring er under årene med israelske tiltagende bosættelser på West Bank og i Jerusalems hidtil arabiske dele blevet noget tyndslidt, og de sneste måneders hændelser har bragt mig til den overbevisning, at vi bør følge Sveriges eksempel og anerkende den såkaldte palæstinensiske stat. Men venner: se på Israels & Palæstinas kort! Er det ikke en illusion, at der kan gøres en stat af området på West Bank, der er oversået med jødiske bosættelser? Et landområde, der ofte betegnes – og med rette – som et bantustan.

Og er derfor ikke det mindste, vi kan gøre for palæstinenserne, at tale for og som Sverige anerkende deres “statsdannelse”?

Lidt “ondskabsfuldt” kunne man så håbe, at der derved var åbnet en mulighed for at kunne om ikke slippe af med deres allerede herboende landsmænd, så dog at slippe for at modtage flere af dem.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-11-14 03:13

Duer ikke. Hasmat har fra Gazastriben vist deres troværdighed - de er villige til at ofre deres egne, bare for at lave rav i den.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-11-14 03:34
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-11-14 06:46

Jeg har gennemgået den selvsamme udvikling som lgs (dog uden kibbutz), fra entydig begejstring over Israels sejr i 1967 til stigende afstandstagen fra Israels udvikling mod en apartheidstat, annektering af palæstinensiske landområder til "bosættelser" mv.

Det er ikke det samme som begejstring for palæstinensernes håndtering af sagerne, allerede det at Hamas og PLO ikke kan blive enige om nogetsomhelst svækker deres sag, men alligevel mener jeg Dk skulle følge i Sveriges spor, og anerkende Palæstina.

Jeg tror det er vigtigt for Israel, at deres "traditionelle venner" viser, at der er grænser for hvor meget Israel kan trække på sympatien fra deres tidligere offerrolle, og krænke palæstinensernes rettigheder

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-11-14 07:37

Jeg mener ikke det er tiden til at annerkende Palæstina. Sålænge området reelt regeres at militante militsgrupper ville det være at gøre palistinænserne en bjørnetjeneste. Det er jo udefra set et land i borgerkrig og totalt destabiliseret. En statslig annerkendelse vil ende i folkemord.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-11-14 08:36

Vi taler vel om dansk anerkendelse af Palæstina, og her er sagen vel, at Danmark altid har lagt sig i sporet på større nationer, når det drejer sig om anerkendelse af landes suverænitet. Vi fulgte slavisk i sporet på andre, da det drejede sig om DDR, som først blev anerkendt mange år efter at styret var etableret. Med hensyn til Kina har vi ført den dobbelttydige politik, at vi anerkender kommunist-Kina, hvor udemokratisk styret det end er, mens vi ikke anerkender Taiwan, til trods for at Taiwan har eksisteret med selvstændigt styre i mere end 50 år, har demokratiske valg, hvor partierne skiftes til at erobre regeringsmagten, egen hær, eget pengevæsen, solid økonomi, stor industri, er blandt verdens 20 førende industrilande og ikke ligger i krig med nogen som helst. Kun en række mindre nationer har anerkendt Taiwan, der er på størrelse med Danmark og har 22 mio indbyggere.
I folkeretten er det afgørende for at anerkende, at der i et land skal være en regering, der faktisk udøver den kontrollerende magt i området. Det er muligvis tilfældet i Palæstina, og bestemt også tilfældet i Taiwan. Men der er politiske jhensyn, som ofte veje tungere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-14 16:41

Israelerne/jøderne, blev jo plantet i det landområde, der nu kaldes Israel. Landområder, der oprindeligt tilhørte palæstinenserne.

Israelerne har bare været så satans gode til at fremstille sig som de forfulgte ofre, at det har den vestlige verden helt glemt, at man påduttede palæstinenserne et folkeslag og samtidig fordrev dem fra deres eget land, fordi så var israelerne/jøderne tilstrækkelig langt væk fra os i den vestlige verden

Og selvfølgelig skal Palæstina anerkendes som stat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-14 16:42

Citat
Jeg har tidl. givet udtryk for modvilje mod, hvis ikke direkte afsky over for islam og alt dets væsen. Det står jeg ved

Det kan jeg helt tilslutte mig

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-11-14 17:16

Palæstinenserne er et folk, de skal have et sted at leve, et land, en stat. Jeg ved ikke hvornår det rigtige tidspunkt at anerkende en stat er, måske skulle vi have gjort det for 40 år siden, måske om 10 år. Men det starter med at vi anerkender at Palæstinenserne har ret til en suveræn stat, uden utidig indblanding fra andre stater, dvs. Israel. Det er bestemt ikke alt hvad Palæstinenserne har lavet der er acceptabelt, men at anerkende en Palæstinensisk stat, kan måske skabe ro.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-11-14 17:40

Måske et kig på dette kort over bosættelser og ikke mindst såkaldte "restricted areas":

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-12218809

sammenholdt med at man spørger sig selv, om Israel kan/vil rømme områder og vende tilbage til grænserne før krigen i 1967 giver svaret, nemlig at der aldrig bliver en selvstændig palæstinensisk stat.

Dermed også sagt, at the never ending horror story vil fortsætte.

Så kan vi trække på skuldrene og sige sådan er det jo........

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-11-14 17:45

Citat
Israelerne/jøderne, blev jo plantet i det landområde, der nu kaldes Israel. Landområder, der oprindeligt tilhørte palæstinenserne.

Og hvor er det så li`e jøderne stammer fra. Afrika ? Asien ? Måske Nordamerika ??

Citat
Israelerne har bare været så satans gode til at fremstille sig som de forfulgte ofre,

Nå,du er på samme hold,som det Iranske præstestyre. De fornægter også at der er noget der hedder Holocaust.

Det kæmpestore fejl der blev lavet efter WW2,er at ingen (tilsyneladende) tænkte på at begge befolkningsgrupper har tilhørsforhold til samme land.

Selvom Israel har,og altid haft min sympati,kan jeg da godt se provokationerne,i deres bosættelser ind i Palæstinentisk område. Hvad med at bygge ind i Negev-ørkenen i stedet ?? Da Israelerne nok er verdens mest effektive folkefærd,ville det snart blive en blomstrende paradis.

M.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 01-11-14 19:35

Ang. Holocaust, så er jøderne gode gentage dette i en anden uformning mod andre!!

Ang. palæstinenserne, hvordan kunne de udvikle sig anderledes fordrevet og glemt i lejre i menneskealdre? Her har stærke vesten svigtet ved alene at give Israel muligheder.

Ang. islam, så er der ikke noget forkert ved islam, men islam misbruges af terrorister. Havde der ikke været islam at omskrive til formålet, havde disse typer omskrevet noget andet.

Ang mopning, så er det letteste at moppe med; at anerkende Palæstina vil politisk vise, at Israel ikke får støtte men miskredit.

ANERKEND PALÆSTINA SOM SUVERÆN STAT OG OPTAG DEM I FN (OG NATO)

Kommentar
Fra : dummies_pomfrit

Dato : 01-11-14 19:59

Palæstina eksisterer jo desværre næsten ikke mere. Israelerne har splittet Palæstina i to små områder. Og omringet de to landområder med hver sin mur.
+der er massere af kontrolposter, hvor palæstinenserne bliver frihedsberøvet.

Så bomber Israel palæstinenser, som de lyster.

Hitler prøvede at udrydde jøderne, nu er det som om jødererne (Israel) prøver at udrydde palæstinenserne.

Men jeg håber der kan findes en fredelig løsning, selvom det ser meget svært ud.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-11-14 20:31

Skal vi anerkende Hamas..? Aldrig i livet..!!!!
Hamas har erklæret det som sit mål at fjerne alle jøder fra hele det nuværende Israel, på nær dem, som boede der før første verdenskrig. Hamas betragter det nuværende Israel som en del af et samlet Palæstina.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-11-14 23:05

Til fæhovedet Tommy kan jeg oplyse at man ikke anerkender et styre, men en stat. Den stat vælger på demokratisk vis et styre.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 02-11-14 00:10

Jeg har ofte spekuleret på, om "fun2" er "Kaptajn-Tommy"´s alter ego eller omvendt
Underholdende er det da.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 06:50

fun2 ->
Citat
Den stat vælger på demokratisk vis et styre.

Nåeh ja selvfølgelig... Jeg havde helt glemt at EU jo har anerkendt Nord Korea
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-14 14:31

Citat
Nå,du er på samme hold, som det Iranske præstestyre. De fornægter også at der er noget der hedder Holocaust.

Næ, det er jeg nu ikke.

Men, at tyskerne under WW2 udryddede en masse jøder, og for den sags skyld mange andre udover jøder, det giver jo på ingen måde israelerne ret til den kurs de holder og som er skyld i mange, mange års konflikter i den del af verden.

Der bliver ALDRIG fred dernede, før israelerne får et strakspåbud om at holde både sig selv og deres våben hjemme hos sig selv, og at hvis det ikke overholdes, at det så får vidtrækkende konsekvenser for dem.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-14 15:40

Vi er jo nok mere enig end du tror,dova. Selvom jeg altid har haft varme følelser for Israel,er jeg da ikke så eenøjet,at alt hvad de gør er rigtigt. Netop deres udvidelser af bosættelser,ind i Palæstinæntisk område,støder mig.

Det var måske også en god ting,at anerkende Palæstina,som en suveræn stat. Det ville måske endda også gavne Israel,i sidste ende. En forhandlings løsning,ville nok være nemmere mellem to stater,fremfor nu,hvor tilstanden er en slags borgerkrig.
Men det kræver jo at en terrororganisation,som Hamas,bliver sat ud af spillet. Eller bliver klogere,som PLO. (Efter min mening).

Og så lige et lille bøvs:
Citat
Den stat vælger på demokratisk vis et styre.

Enten følger fun2,ikke meget med i verdens historien. Eller han/hun er usædvanlig naiv. Der er tonsvis af lande,på jordkloden,hvor folket er påduttet et styre,de ikke selv har bedt om.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-11-14 16:44

Jeg burde have skrevet: "Som vælger et styre, forhåbentlig på demokratisk vis". Pointen er at vi anerkender stater, uanset om vi kan lide deres styre eller ikke. Styreform og hvordan lande bliver regeret regnes for et indre anliggende, som andre stater ikke skal blande sig i.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 16:59

fun2 -> Forhåbentlig..?
Citat
...vi anerkender stater, uanset om vi kan lide deres styre eller ikke.

Jeps... det gælder bla. Danmark !!!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 17:15

Jeg er af den pfattelse: At anerkende et land/en stat med et destabiliserende (krigsførende) de facto styre/magtelite, er som at give card blance til etnitsk udrensning/folkemord på politiske modstandere eller religiøse minoriteter i benævnte område. Dette kunne meget vel tænkes at ske ved; at anerkende Palæstina som statsorgan ...i MIN optik
Ikke EET ord i den forbindelse om; at den gennemsnitlige Palistinænser såmen godt kan være et udmærket menneskesker i besiddelse af alm. sund fornuft.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-11-14 17:44

Molokyle, da jeg læste din sidste kommentar troede jeg at du beskrev Israel.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-11-14 18:46

Citat
Til fæhovedet Tommy kan jeg oplyse at man ikke anerkender et styre, men en stat. Den stat vælger på demokratisk vis et styre.
funto, Pust din Lolita dukke op og giv den en ordentlig tur.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-11-14 19:46

Citat
funto, Pust din Lolita dukke op og giv den en ordentlig tur.

Ja,han har lidt problemer med begreberne.

M.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 21:33

Sssshhhh...... jeg tror altså; at fun2 er en kvinde ...så tal lige 'pænt'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 21:45

fun2 -> Mig bekendt nedskyder Israel ikke egne 'stats'-borgere.

..og bortset fra dét? Så ville jeg personligt ALDRIG have anerkendt Israel som stat

Det er jo et annekteret område.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 02-11-14 21:50

Jeg ville være overrasket hvis idioten Tommy havde læst det jeg skrev, endnu mere hvis han helt undtagelsesvist havde forholdt sig til det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 21:51

Jeg har meget nemmere ved at acceptere Krim-halvøen som Russisk domæne. Det vil jeg gerne anerkende. De boede der jo i forvejen ..og endnu ..og er, som jeg har forstået; på go' fod med deres naboer (Ukraine) ..og de Russiske 'okkupanter'.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : moderator

Dato : 02-11-14 21:56

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 21:57

Moderator ? Det er altså også mig
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-11-14 21:58

Citat
Jeg ville være overrasket hvis idioten Tommy havde læst det jeg skrev, endnu mere hvis han helt undtagelsesvist havde forholdt sig til det.
Jooooo, funto er squ en "kvinde"!!
Nå, men så må jeg jo bare sige; Sæt nogle batterier i dildoen og kom igang.

Mole skrev:
Citat
Det er jo et annekteret område.
Altså staten Israel.
Mole, kan du ikke forklare det lidt nærmere.

Kommentar
Fra : moderator

Dato : 02-11-14 21:59

Korrekt MOLOKYLE

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 22:08

Kaptajn-Tommy -> Det behøver jeg da vist ikke:

http://da.wikipedia.org/wiki/Israel

Citat
Efter 1. verdenskrig godkendte Folkeforbundet Palæstinamandatet med hensigt at oprette et "nationalt hjem for det jødiske folk".[12] I 1947 godkendte FN opdelingen af Palæstinamandatet i to stater: en jødisk og en arabisk.[13] Den arabiske liga afslog promte planen, men den 14. maj 1948 erklærede Israel sin uafhængighed.

Altså... selvtægt!

Selv hovedstaden ..og her mener jeg ikke Tal Aviv, men i Jødiske øjne; Jerusalem ..er ikke anerkendt som Israelsk område:
Citat
International konsensus er dog, at Jerusalems status endnu ikke er besluttet.
.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-11-14 22:39

Citat
Altså... selvtægt!
Nej den går altså ikke, du

Ifølge det du skriver, kan Vi - altså danskerne, nu med god ret kræve, at svenskerne giver Skåne Halland og Blekinge tilbage til Danmark.

Det eneste ved Israel der er annekteret er Golanhøjderne - de blev annekteret i 1967.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-14 11:26

Tommy ->
Citat
Vi - altså danskerne, nu med god ret kræve, at svenskerne giver Skåne Halland og Blekinge tilbage til Danmark.

JA... det manglede da bare ...altså: AFLEVER !
Præcis som Israels argumenter rækker
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-11-14 13:39

Citat
Det eneste ved Israel der er annekteret er Golanhøjderne

Det ville klæde den mentalt udfordrede Tommy at sætte sig lidt ind i sagen, f.eks. læse lidt på wiki:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vestbredden
Hvor han ville kunne læse:
Citat
Befolkningen på ca. 2.385.615 (juli 2004) er primært palæstinensisk. Derudover bor ca. 275.000 ulovlige israelske bosættere på Vestbredden

Tommy kan kalde det "annektering", "ulovlig besættelse" eller hvad han nu synes er et politisk korrekt ord, det ændrer ikke på at det er ulovligt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 16:57

Funto, nu prøver jeg at pinde det ud for dig i håbet om, at du forstår en simpel tekst.
Ikke fordi jeg er særlig optimistisk i så henseende, men så har jeg da i det mindste gjort forsøget.

LÆS og FORSTÅ !

Palæstinenserne ønsker, at FN og det internationale samfund skal anerkende en palæstinensisk stat. Men uanset om man i princippet støtter palæstinensernes ønske om en stat eller ej, er virkeligheden, at der ikke findes en palæstinensisk stat.
Hvis man vil bruge ordet »stat«, findes der faktisk to palæstinensiske stater: Vestbredden og Gaza.
Siden 2007 har Gazastriben været styret af det islamistiske Hamas, mens Vestbredden er blevet regeret af Fatah og dets allierede.
De to områder styres af hver sin regering, der ikke anerkender hinanden. De to regeringer fører på mange områder en diametralt modsatrettet politik. Politi- og sikkerhedsstyrker i de to områder har hver sine officerer og bekæmper aktivt hinanden.
I april blev Hamas og Fatah enige om at oprette en fælles regering. Men alle forsøg på at nå til enighed om regeringens udseende er hidtil mislykkedes.
Hvor stor forskellen og den interne strid mellem de to palæstinensiske områder er, kom i september til udtryk i en grotesk strid om, hvad klokken egentlig er.
Ved begyndelsen af muslimernes fastemåned ramadanen den 1. august suspenderede både Selvstyreregeringen på Vestbredden og Hamas-regimet i Gaza sommertiden. Det skete for at lette muslimernes faste i dagtimerne i ramadanen.
Men efter ramadanens afslutning kunne de to regeringer ikke enes om igen at gå tilbage til sommertid. Gazastriben beholdt vintertiden, mens Vestbredden gik tilbage til sommertid.
Det betyder, at der frem til ophøret af sommertiden senere på efteråret er en times forskel på klokken i de to palæstinensiske områder.
For at gøre forvirringen total følger Selvstyre-ledte institutioner i Gazastriben den tid, der råder på Vestbredden.
Hvordan kan to områder med hver sin regering, der ikke engang kan enes om, hvad klokken er, bliver anerkendt som én stat af FN?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-11-14 17:21

Så postede den lettere retarderede Tommy en laaang tekst der på ingen måde har noget med emnet at gøre, som om det kunne være en undskyldning for ikke at læse og forstå den ret enkle kommentar jeg postede, som fjolset Tommy sædvanen tro fuldstændigt ignorerede. Kære Tommy, jeg ved godt at du er mentalt handikappet, men prøv lige at komme ind i kampen, eller hold dig ude af tråden, mens vi voksne snakker.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-11-14 18:38

Citat
Kære Tommy, jeg ved godt at du er mentalt handikappet, men prøv lige at komme ind i kampen, eller hold dig ude af tråden, mens vi voksne snakker.

Citat
mentalt handikappet

Citat
den lettere retarderede Tommy

Citat
fjolset Tommy

Citat
den mentalt udfordrede Tommy

Citat
idioten Tommy

Citat
fæhovedet Tommy

Funto, det er dig der skal komme ind i kampen.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 300 point
Dato : 03-11-14 19:22

Kan I ikke komme ud af sandkassen, det er mørkt, I skal hjem

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 03-11-14 19:53

Tak for svaret vagnr alle andre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-14 20:37

Selv tak, lgs